Ο ΑΕΡΟΣΑΚΟΣ είναι το τελευταίο τεχνολογικό επίτευγμα των αυτοκινητοβιομηχανιών στον τομέα της ασφάλειας, σε συνδυασμό δε με τη χρησιμοποίηση της ζώνης ασφαλείας προσφέρει την πλέον αποτελεσματική προστασία στους επιβάτες. Το συγκεκριμένο εξάρτημα δεν αποτελεί πλέον το πανάκριβο αξεσουάρ των πολυτελών μοντέλων, αφού οι εταιρείες παραγωγής το τοποθετούν στον στάνταρ εξοπλισμό και των πλέον συμβατικών μοντέλων τους. Ο αερόσακος έχει όμως και αυτός τα μυστικά του τόσο στη χρήση του όσο και στο κόστος αντικατάστασης.


Σύμφωνα με τις τεχνικές πληροφορίες που δίνουν οι ειδικοί, ο αερόσακος ενεργοποιείται όταν το αυτοκίνητο συγκρουστεί με σταθερό ή κινούμενο αντικείμενο και η ταχύτητα της σύγκρουσης ξεπερνά τα 40 χλμ. την ώρα. Εκτός από την ταχύτητα, άμεση σχέση στην ενεργοποίησή του παίζουν η μάζα των συγκρουόμενων οχημάτων και η γωνία της σύγκρουσης. Σε αυτή την περίπτωση το σύστημα του αερόσακου ανιχνεύει την ξαφνική μείωση της ταχύτητας και ενεργοποιείται ακαριαία. Ανοίγοντας, προστατεύει το κεφάλι και το πρόσωπο του οδηγού και του συνοδηγού από χτυπήματα στο τιμόνι ή στο ταμπλό του αυτοκινήτου. Η συνολική διαδικασία ενεργοποίησης – απενεργοποίησης του αερόσακου δεν ξεπερνά το ένα δευτερόλεπτο. Ο αερόσακος δεν ενεργοποιείται στις περιπτώσεις όπου η ταχύτητα κατά τη σύγκρουση είναι μικρότερη των 40 χλμ., αν η σύγκρουση γίνει στα πλαϊνά μέρη του αυτοκινήτου σας ή αν το αυτοκίνητο ανατραπεί.


Για τα προβλήματα που δημιουργούνται στους αερόσακους ο διευθυντής του τμήματος υποστήριξης πελατών της Toyota κ. Χρήστος Βόντας επισημαίνει: «Οι περιπτώσεις κατά τις οποίες ένας αερόσακος ανοίγει χωρίς να συμβεί σύγκρουση είναι απειροελάχιστες. Η κύρια αιτία πρόκλησης τέτοιων περιστατικών είναι τα λάθη που γίνονται κατά την τοποθέτηση στο αυτοκίνητο επιπλέον εξοπλισμού όπως είναι το ραδιοκασετόφωνο, το CD-player, καθώς επίσης το κινητό τηλέφωνο ή το CB. Γι’ αυτό οι καταναλωτές θα πρέπει να αποφεύγουν την πραγματοποίηση τέτοιου είδους εργασιών σε μη εξουσιοδοτημένα συνεργεία και χωρίς εκ των προτέρων να συμβουλευθούν την επίσημη αντιπροσωπεία για τον τρόπο της τοποθέτησης ή για την αποφυγή των τυχών παρεμβολών που δημιουργούνται».


Για τη σωστή λειτουργία του αερόσακου οι εταιρείες δίνουν ορισμένες βασικές συμβουλές:


* Πρώτον, να αποφεύγετε να κάθεστε στην άκρη των καθισμάτων ή να γέρνετε πάνω στο ταμπλό. Ο αερόσακος ανοίγει με μεγάλη δύναμη και υπάρχει κίνδυνος να τραυματιστείτε όταν βρίσκεσθε πολύ κοντά του.


* Δεύτερον, να αποφεύγετε να τοποθετείτε διάφορα μικροαντικείμενα πάνω ή μπροστά από τη θήκη του αερόσακου, γιατί ανοίγοντας ενδέχεται να τα εκσφενδονίσει δημιουργώντας κίνδυνο τραυματισμού σας.


Ο αερόσακος μετά την ενεργοποίησή του είναι άχρηστος και χρειάζεται αντικατάσταση. Το κόστος του ανάλογα με το μοντέλο του αυτοκινήτου που έχετε κυμαίνεται από 90.000 – 500.000 δρχ. και τα εργατικά θα σας στοιχίσουν από 1.500 – 25.000 δραχμές. Σύμφωνα με τα στοιχεία που συλλέξαμε για τα δέκα πρώτα σε πωλήσεις μοντέλα της ελληνικής αγοράς, οι τιμές των αερόσακων έχουν μεγάλο εύρος και η αντικατάστασή του θα σας στοιχίσει ικανό μέρος της αξίας του αυτοκινήτου σας.


Για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες ενεργοποιούνται οι αερόσακοι, ο υπεύθυνος εκπαίδευσης της Peugeot κ. Κ. Βαμβακερός, επισημαίνει: «Εχει επικρατήσει η άποψη ότι οι αερόσακοι ανοίγουν όταν συμβεί σύγκρουση πάνω από μια ορισμένη ταχύτητα. Στην πράξη η πληροφορία η οποία οδηγεί στο άνοιγμα του αερόσακου σχετίζεται με τη σφοδρότητα της σύγκρουσης. Η σφοδρότητα της σύγκρουσης εξαρτάται από την ταχύτητα, τη μάζα των οχημάτων, τη γωνία της σύγκρουσης και την παραμόρφωση των συγκρουόμενων μερών».