Με το ενδεχόμενο του αποκλεισμού ζουν χιλιάδες κάτοικοι των νησιών, καθώς ο διαγωνισμός για την κάλυψη των δρομολογίων των άγονων γραμμών βρίσκεται «στον αέρα», μετά την αίτηση αναστολής και ακύρωσης των διαγωνισμών για την κάλυψη των άγονων γραμμών στο Συμβούλιο της Επικρατείας, από την Ενωση Ελλήνων Ακτοπλόων (ΕΕΑ) και τη Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου (ΝΕΛ).
Η ΕΕΑ και η ΝΕΛ υποστηρίζουν ότι οι προκηρύξεις είναι αντίθετες στο Κοινοτικό Δίκαιο και στο Σύνταγμα. Συγκεκριμένα, αναφέρουν ότι διάφορες διατάξεις και όροι των επίμαχων προκηρύξεων ουσιαστικά επιτρέπουν στις ελληνικές αρχές « να απαγορεύσουν σε έναν πλοιοκτήτη να εκτελέσει δρομολόγια που έχει επιλέξει », « να επέμβουν κατά το δοκούν στους όρους πρόσβασης στην αγορά για ορισμένες γραμμές » και « να προχωρούν στην κατακύρωση ή στην ατέρμονη επανάληψη του διαγωνισμού με δυνατότητα τροποποίησης των όρων του με αόριστες διαδικασίες και χωρίς κριτήρια».
Επιπλέον, ισχυρίζονται ότι η όλη διαδικασία είναι αμφίβολης νομιμότητας και γεννάει τουλάχιστον υπόνοιες για μεροληψία υπέρ ορισμένων πλοιοκτητών εκ μέρους της διοίκησης ή ακόμη και για χρηματισμό οργάνων της από πλοιοκτήτες προκειμένου να κατακυρωθούν τα αποτελέσματα των εκάστοτε διαγωνισμών. Τέλος, ζητούν την αναστολή του διαγωνισμού επικαλούμενες τον κίνδυνο ανεπανόρθωτης οικονομικής βλάβης την οποία θα υποστούν είτε συμμετάσχουν είτε όχι σε έναν διαγωνισμό που θα διενεργηθεί με τους όρους των προσβαλλομένων προκηρύξεων.
Στα περισσότερα νησιά του Αιγαίου η κατάσταση είναι εκρηκτική, καθώς, ενώ σε λίγες ημέρες εκπνέει η προθεσμία υποβολής προσφορών για τα δρομολόγια της νέας περιόδου, οι ακτοπλόοι εμφανίζονται απρόθυμοι να συμμετάσχουν- παρά το γεγονός ότι οι επιδοτήσεις αναμένεται να ξεπεράσουν τα 100 εκατ. ευρώ, ποσό-ρεκόρ για τα ελληνικά χρονικά.
Την ίδια στιγμή φαίνεται ότι η ΛΑΝΕ θα αποσύρει τα μοναδικά της πλοία «Βιντσέντσος Κορνάρος» και «Ιεράπετρα Λ.» από το Αιγαίο μετά το τέλος του μήνα, κάτι που συνεπάγεται ότι η Κάσος, η Κάρπαθος και η Χάλκη, σε περίπτωση που κανένας δεν ενδιαφερθεί για την κάλυψή τους, θα μείνουν ακτοπλοϊκώς απομονωμένες. Αντιστοίχως, στο Βόρειο Αιγαίο, η Λήμνος και ο Αϊ-Στράτης βρίσκονται σε αναβρασμό, καθώς με τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια να βρίσκονται στον «αέρα» και τα δρομολόγια της (υπό διάλυση) Ολυμπιακής Αεροπορίας να αποτελούν τη μόνη σίγουρη διέξοδο για τους κατοίκους, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας εξαίρεσε τη Λήμνο από τον διαγωνισμό για την αεροπορική κάλυψη των άγονων γραμμών.
Παράλληλα, είναι ενδεικτικό ότι στη Μυτιλήνη πολλοί κάτοικοι ταξιδεύουν πια για Αλεξανδρούπολη ή τη Θεσσαλονίκη… οδικώς, μέσω Αϊβαλί, καθώς, όπως λένε, φθάνουν πιο γρήγορα.



