Τα supermarkets ήταν οι μεγάλοι κερδισμένοι το 2020. Σε μια χρονιά αβεβαιότητας και περιορισμών, με τους πολίτες να μην ξοδεύουν αλλά να αποταμιεύουν μήπως έρθουν ακόμη δυσκολότερες ημέρες, ήταν ο κλάδος που κατέγραψε άνοδο στις πωλήσεις του κατά μέσο όρο 10%. Ενα υψηλό ποσοστό για τα δεδομένα του λιανεμπορίου.

Μάλιστα κάποιες αλυσίδες πέτυχαν υπεραπόδοση σε σχέση με τον μέσο όρο της αγοράς. Ξεχώρισαν οι αλυσίδες που κατά κανόνα είχαν καταστήματα πολλών τετραγωνικών καθώς ο κόσμος τα προτιμούσε γιατί είχε το αίσθημα της ασφάλειας και μπορούσε να διατηρήσει τις αποστάσεις.

Τα καταστήματα του οργανωμένου λιανεμπορίου από το πρώτο lockdown ανταποκρίθηκαν στην αυξημένη ζήτηση (κυρίως για τρόφιμα), η εφοδιαστική αλυσίδα λειτούργησε αποτελεσματικά και δεν κατεγράφησαν ελλείψεις σε αγαθά. Το απαγορευτικό στον κλάδο της εστίασης ωφέλησε τα supermarkets, αφού ο κόσμος μαγείρευε στο σπίτι με αγορές πρώτων υλών από τις αλυσίδες.

Αντιθέτως, τα καταστήματα της χονδρικής πώλησης (cash & carry) δεν είχαν ανάλογες επιδόσεις καθώς επλήγησαν από τη μειωμένη ζήτηση στην αγορά HORECA (ξενοδοχεία, εστιατόρια, καφέ και catering).

Επίσης το λιανεμπόριο ήταν και ο κλάδος με τις περισσότερες προσλήψεις το 2020. Εγιναν προσλήψεις για να ανταποκριθούν τα καταστήματα στην αυξημένη ζήτηση αλλά και για να οργανώσουν τις online πωλήσεις τους. Σε αυτό το κομμάτι οι εταιρείες επένδυσαν αρκετά χρήματα για να προσφέρουν καλύτερες υπηρεσίες στον πελάτη, αν και εκτιμάται πως με την εξάλειψη της πανδημίας ο καταναλωτής θα προτιμήσει πάλι τη φυσική παρουσία και οι online πωλήσεις θα «επιστρέψουν» κοντά στο 5% επί του συνολικού κύκλου εργασιών.

Για το 2021 οι προσδοκίες των λιανεμπόρων είναι να επιτύχουν τους τζίρους του 2020. Δύσκολο στοίχημα, ιδίως αν η πανδημία υποχωρήσει γρήγορα και ανοίξει εκ νέου η εστίαση. Υπάρχει όμως ένας κρυφός άσος για τα supermarkets. Αν η πανδημία με τους εμβολιασμούς εξασθενήσει μέχρι το καλοκαίρι, τότε οι λιανεμπορικές αλυσίδες θα ωφεληθούν από την άνοδο του τουρισμού που το 2020 έλειψε από τον τζίρο τους.