Τσακαλώτος: Ίσως θα έχουμε μια πολύ καλή συμφωνία, θα το δούμε…

«Είμαστε κοντά σε αρκετά καλή λύση για το χρέος» τόνισε ο Ε.Τσακαλώτος, για να καταλήξει ότι η επίτευξη καλής συμφωνίας στις 24 Μαΐου θα έχει θετικές συνέπειες που θα αντισταθμίσουν τις επιπτώσεις του πολυνομοσχεδίου.

Προσεκτικός ως προς τα προσδοκώμενα αποτελέσματα του Eurogroup της 24ης Μαίου 2016 εμφανίστηκε στην Βουλή ο υπουργός Οικονομικών Ευ. Τσακαλώτος δηλώνοντας ότι «ίσως θα έχουμε μια πολύ καλή συμφωνία, θα το δούμε…». «Δεν μπορώ να κάνω προβλέψεις από τώρα τι θα βγει», είπε, ωστόσο σημείωσε ότι «είμαστε κοντά σε μια αρκετά καλή λύση». Βεβαίως ο κ. Τσακαλώτος φρόντισε παρά τις προσεκτικές διατυπώσεις να μεταφέρει και ένα πνεύμα αισιοδοξίας ως προς το κλείσιμο της αξιολόγησης, λέγοντας ότι το «πακέτο» έχει συμφωνηθεί 99,9 % με τους Θεσμούς και ως εκ τούτου, όπως δήλωσε, «είναι σχεδόν απίθανο να μην κλείσει η πρώτη αξιολόγηση». Σε κάθε περίπτωση, όπως υπογράμμισε ο ίδιος, «στο τέλος -σε μια εβδομάδα με δέκα μέρες- θα ξέρουμε πόσο καλή ήταν η συμφωνία», αφού τότε «θα δούμε τι θα πάρουμε στο χρέος και πόσο θα είναι η δόση».

Ο κ. Τσακαλώτος εξήγησε τα νέα δεδομένα που διαμορφώνει η σύμπτυξη της διαδικασίας της συζήτησης για το χρέος με το κλείσιμο της πρώτης αξιολόγησης. Χαρακτήρισε «πολύ καλές ειδήσεις» όσα προέκυψαν από το τελευταίο Eurogroup λέγοντας πως «η πρόταση ότι πρέπει να γίνει κάτι για το ελληνικό χρέος αν χρειαστεί τώρα παίρνει σάρκα και οστά». Και διευκρίνισε ότι «το αν χρειαστεί θα οριστεί αντικειμενικό τρόπο», κάτι στο οποίο επιμένει και το ΔΝΤ. Μάλιστα όσον αφορά το βραχυπρόθεσμο στάδιο, που έχει τεθεί, εμφανίστηκε «σχετικά αισιόδοξος για μέτρα για την καλύτερη διαχείριση του χρέους όπως η μετατροπή από κυμαινόμενο επιτόκιο σε σταθερό» κλπ.

Πάντως εν όψει της συνεδρίασης του Eurogroup ξεκαθάρισε ότι «δεν μπορώ να κάνω προβλέψεις από τώρα -και δεν θα ήταν σωστό- τι θα βγει», εκτιμώντας πάντως ότι «είμαστε κοντά σε μια αρκετά καλή λύση». «Είναι πολύ σημαντικό ότι η Ελλάδα πρέπει να αλλάξει σελίδα και να φύγουμε από τον φαύλο κύκλο με τα υφεσιακά μέτρα», σημείωσε. Ενώ εξήγησε ότι «αυτό που ζητάμε είναι -δεν έχει τόσο σημασία η τεχνική λύση- ένας καθαρός διάδρομος για τους πολίτες και τους επενδυτές, για να ξέρουν ότι μπορούν να έρχονται να επενδύουν και ότι δεν υπάρχει ρίσκο».

Όπως είπε αυτό είναι το κριτήριο για την συνεδρίαση της 24ης Μαίου: «Το πόσο καλή θα είναι η συμφωνία θα κριθεί αν αυτό που δόθηκε για το χρέος δημιουργεί αυτό τον καθαρό διάδρομο, να ξέρουν όλοι ότι η Ελλάδα άλλαξε σελίδα, ότι έφυγε από την δύσκολη πορεία». Και υπογράμμισε πως «Αν γίνει αυτό και πάρουμε κάτι για το χρέος και αφού είμαστε σίγουροι ότι θα κλείσει η αξιολόγηση -είναι σχεδόν απίθανο να μην κλείσει- υπάρχει μεγάλη προσδοκία ότι θα επανέλθει το waver και θα μπούμε στο σύστημα χαλάρωσης». Είπε δε ότι η αγορά από την ΕΚΤ ομολόγων, συνιστά περικοπή του χρέους, ενώ παρατήρησε ότι όλα αυτά αποτελούν «αντιστάθμιση στα μέτρα που πήραμε». Μάλιστα παραδέχθηκε ότι είναι υφεσιακά, όμως τόνισε ότι «το θέμα είναι αν μπορούν να αντισταθμιστούν». «Είναι υφεσιακά, το έχω ομολογήσει, θα φέρουν δυσκολίες. Όμως αν πάει καλά στις 24 Μαίου θα έχουμε και το αντιστάθμισμα», δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών.

Όσον αφορά το αφορολόγητο όριο που αποδέχθηκε η κυβέρνηση στην διαπραγμάτευση, είπε ότι είχε ξεκινήσει από πλευράς δανειστών από τις 6.000 ευρώ «και κάναμε συμβιβασμό για να πάει σε 8.100 ευρώ», ενώ ανέφερε πως η κυβέρνηση επέλεξε να πάρει πολλά μέτρα διάσπαρτα προκειμένου να μην περάσουν οι απαιτήσεις των δανειστών που αφορούσαν αύξηση του ΦΠΑ από 13% σε 23% σε ενέργεια και νερό καθώς και μείωση συντάξεων.

Σχετικά με το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων κατηγόρησε την αντιπολίτευση για «μεγάλες ανακρίβειες», δηλώνοντας μάλιστα ότι «δεν είναι μόνο τεχνικό θέμα αλλά είναι και επιλογή μας». Αιτιολόγησε δε την εκχώρηση δημόσιας περιουσίας σε αυτό για 99 χρόνια, λέγοντας ότι έτσι θα έχουμε περισσότερο χρόνο ώστε να επιλέξουμε τι και πότε θα αξιοποιηθεί στις ευνοϊκότερες συνθήκες. Παραδέχθηκε δε πως «προφανώς θα υπάρξουν πωλήσεις και ιδιωτικοποιήσεις»

Τέλος, αναφορικά με τον περιβόητο «κόφτη», ανέφερε ότι «ο μηχανισμός αυτός δεν είναι της επιλογής μας», όμως τόνισε ότι «δεν είναι αποτέλεσμα της κακής διαχείρισης του ΣΥΡΙΖΑ», ο οποίος «αρνήθηκε υπό αίρεση μέτρα και πρότεινε αυτό το θεσμό». «Δεν είναι ο καλύτερος που μπορούσε, όμως έχει αρκετές δικλείδες ασφαλείας. Μην κάνετε ότι δεν καταλαβαίνετε. Μέσα στο δικό σας πρόγραμμα και το δικό μας πρόγραμμα υπήρχε στόχος για τα πλεονάσματα και πρέπει να έχεις μια απάντηση τι θα κάνεις αν δεν πιάσεις το στόχο», τόνισε απευθυνόμενος προς την ΝΔ και το ΠαΣοΚ.

Ενώ επιφύλαξε μια «μπηχτή» προς τη ΝΔ προβλέποντας ότι «θα χάσετε όλα τα λεφτά» ως προς τις προβλέψεις για την πορεία της κυβέρνησης: «Θα φανεί αν είχε δίκαιο ο κ. Μητσοτάκης που ξέρει πως όταν χάνεις στο πόκερ να μην συνεχίσεις να ποντάρεις λεφτά, ή ο κ. Σαμαράς που δεν έμαθε τίποτα και πόνταρε όλα τα λεφτά ότι θα πέσει η κυβέρνηση και πολύ φοβάμαι ότι θα τα χάσετε όλα τα λεφτά».

Ατυπη ενημέρωση για το Ταμείο

Σε μια προσπάθεια να αμβλύνουν τις εντυπώσεις για το υπερταμείο πηγές του υπουργείου Οικονομικών ανέφεραν το απόγευμα της Παρασκευής:

Διάρκεια της Εταιρείας (99 έτη)

– Τα 99 έτη είναι συνήθης πρακτική για μεγάλους Οργανισμούς με μακροπρόθεσμους στόχους.

– Ο λόγος για τον οποίο η διάρκεια της Εταιρείας είναι μεγαλύτερος από τη διάρκεια του δανείου είναι γιατί ο στόχος της είναι ευρύτερος από τις κοντόφθαλμες ιδιωτικοποιήσεις, όπως γινόταν στην περίπτωση του ΤΑΙΠΕΔ. Ο στόχος της Εταιρείας είναι η διαχείριση και η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας με μακροπρόθεσμη προοπτική, στα πλαίσια ενιαίας στρατηγικής, με στόχο την ανάπτυξη.

– Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι όσο πιο σύντομη είναι η διάρκεια ζωής της Εταιρείας, και άρα όσο πιο σύντομα είναι αναγκασμένη να αποδώσει μέρος των εσόδων της για την εξυπηρέτηση της συγκεκριμένης δανειακής σύμβασης, τόσο μεγαλύτερη θα είναι η πίεση για επιδίωξη βραχυπρόθεσμων εσόδων (ιδιωτικοποιήσεις για άμεσες αποπληρωμές). Αυτό ακριβώς προσπαθούμε να αποφύγουμε διευρύνοντας τον ορίζοντα λειτουργίας της Εταιρείας, ώστε τα έσοδα να προκύψουν από σωστή διαχείριση και όχι ιδιωτικοποιήσεις. Ίσως αυτό είναι που ενοχλεί την αντιπολίτευση, ότι με ρητό τρόπο έχει γίνει σαφές στον νόμο (Άρθρο 190, παρ. 2α) ότι « […] η Γενική Συνέλευση της Εταιρείας (ο Υπουργός Οικονομικών) […]. Εγκρίνει, […] το στρατηγικό σχέδιο της Εταιρείας και των άμεσων θυγατρικών της […] που περιλαμβάνει τους όποιους στόχους αξιοποίησης ή ιδιωτικοποίησης της Εταιρείας […]). Συνεπώς, οποιαδήποτε ιδιωτικοποίηση προτείνεται από τα διοικητικά όργανα της Εταιρείας πρέπει να εγκριθεί από τον Υπουργό. Αυτό αφορά, φυσικά και τις ΔΕΚΟ που εντάσσονται στο Ταμείο (θυμίζουμε: ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ, ΟΣΕ, ΕΛΤΑ, ΟΑΚΑ) σχετικά με τις οποίες έχει παραχθεί αδιανόητη παραπληροφόρηση. Οι ΔΕΚΟ αυτές δεν έχουν ενταχθεί στην Εταιρεία για αποκρατικοποίηση.

Υπενθυμίζεται ότι το σκέλος των εσόδων της Εταιρείας που πηγαίνει στην απομείωση του χρέους αφορά μόνο τις υποχρεώσεις του ν. 4336/2015 (τρίτη δανειακή σύμβαση). Μετά την κάλυψή τους, και συνεπώς για το υπόλοιπο της ζωής της Εταιρείας, η λειτουργία του θα αφορά καθαρά αναπτυξιακούς στόχους

Όλη η περιουσία του Ελληνικού Δημοσίου μπαίνει στο Ταμείο;

– Στην Εταιρεία δεν περνάει όλη η περιουσία του Ελληνικού Δημοσίου, αλλά ένα μέρος της, ακίνητα του Υπουργείου Οικονομικών για τα οποία, πλέον, η ΕΤΑΔ θα έχει την αρμοδιότητα να κάνει διοικητικές αποβολές. Στο άρθρο 188 ορίζονται οι άμεσες θυγατρικές της Εταιρείας και στο παράρτημα «Δ» ορίζονται ποιες ΔΕΚΟ περνάνε σε αυτό για διαχείριση –επαναλαμβάνουμε ότι πουθενά στον νόμο δεν προβλέπεται πώληση των ΔΕΚΟ που μπαίνουν στο Ταμείο!

Ποια διαφορά έχει η αξιοποίηση από την ιδιωτικοποίηση;

– Τεράστια η διαφορά! Κατ’ αρχάς μιλάμε για μακροπρόθεσμη διαχείριση. Οι ιδιωτικοποιήσεις είναι μόνο ένα από τα πολλά εργαλεία που έχει στη διάθεσής της η Εταιρεία, και, επαναλαμβάνουμε, δεν μπορούν να αποφασιστούν χωρίς την έγκριση του υπουργού.

– Το Στρατηγικό Σχέδιο της Εταιρείας εγκρίνεται από τον μοναδικό μέτοχο, δηλαδή το Ελληνικό Δημόσιο, και περιλαμβάνει τις γενικές στρατηγικές κατευθύνσεις που παρέχονται από τον Υπουργό Οικονομικών.

– Το μακροπρόθεσμο πλαίσιο εξασφαλίζει την αποφυγή «ξεπουλήματος».

Τα έσοδα αφενός συμβάλλουν στην απομείωση του χρέους, αφετέρου διοχετεύονται σε επενδύσεις που στοχεύουν στην ενίσχυση της ανάπτυξης της οικονομίας, σε αντίθεση με ό,τι ίσχυε μέχρι σήμερα! Αυτό προβλέπεται ρητά στο Άρθρο 200 παρ.2 όπου αναφέρεται ότι: «Ποσά τα οποία, […], χρησιμοποιούνται για επενδυτικούς σκοπούς μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τους ακόλουθους τύπους επενδύσεων:

(α) Επενδύσεις που συμβάλλουν στην ενίσχυση της ανάπτυξης της εθνικής οικονομίας, και

(β) Επενδύσεις σε περιουσιακά στοιχεία της Εταιρείας και των άμεσων θυγατρικών της».

Διοίκηση της Εταιρείας – Εποπτικό Συμβούλιο – Διοικητικό Συμβούλιο

– Ανώτατο όργανο της Εταιρείας είναι η Γενική Συνέλευση, δηλαδή ο Υπουργός Οικονομικών (άρθρο 190, παρ.2).

– Η πλειοψηφία στο Εποπτικό Συμβούλιο (3/5) ανήκει στο Ελληνικό Δημόσιο.

Ο επικεφαλής (Πρόεδρος) του Εποπτικού Συμβουλίου δεν έχει επιπλέον αρμοδιότητες από τα υπόλοιπα μέλη. Δεν έχει διπλή ψήφο, και δεν έχει διαφορετικό σκοπό πέρα από την τήρηση του στόχου και της αποστολής της Εταιρείας.

Και για τα δύο μέλη των θεσμών απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του Υπουργού Οικονομικών με δικαίωμα βέτο (άρθρο 191 παρ. 2.β).

Τι είναι / τι κάνει το Εποπτικό Συμβούλιο;

– Το Εποπτικό Συμβούλιο εποπτεύει τη λειτουργία της Εταιρείας. Δεν ασκεί την διοίκησή της. Την Διοίκηση την ασκεί το Διοικητικό Συμβούλιο, τα μέλη του οποίου επιλέγονται από το Εποπτικό Συμβούλιο μέσα από μια διαφανή διαδικασία.

– Ο Υπουργός Οικονομικών συμμετέχει στην επιλογή του Διευθύνοντος Συμβούλου σύμφωνα (άρθρο 192 παρ. 1) για να διασφαλίσει ότι το πρόσωπο που επιλέγεται έχει τα χαρακτηριστικά της μακροπρόθεσμης οπτικής για την Εταιρεία και τα περιουσιακά στοιχεία που ανήκουν σε αυτή.

– Το Διοικητικό Συμβούλιο, το όργανο που διοικεί το Εταιρεία, υποχρεούται να συζητήσει στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής την ετήσια έκθεση που καταρτίζει (άρθρο 192, παρ. 2ιβ). Επίσης, το Διοικητικό Συμβούλιο ελέγχεται από την Γενική Συνέλευση, δηλαδή τον Υπουργό Οικονομικών (άρθρο 190).

– Το στρατηγικό σχέδιο της Εταιρείας εγκρίνεται από τον Υπουργό Οικονομικών (άρθρο 190, παρ. 2α).

– Ρητή αναφορά στο νόμο ότι οι ΔΕΚΟ θα επιδιώκουν τη διαβούλευση με τα ενδιαφερόμενα μέρη των επιχειρήσεων (π.χ. καταναλωτές, εργαζόμενους).

Το Διοικητικό Συμβούλιο ορίζεται από την Κομισιόν;

– Όχι. Η Εταιρεία είναι ελληνική, η διοίκησή της είναι ελληνική, εδρεύει στην Ελλάδα και διέπεται από το ελληνικό δίκαιο.

Θα γίνουν απολύσεις στις ΔΕΚΟ που θα μπουν στο Εταιρεία;

– Ούτε απολύσεις, ούτε αλλαγές στο εργασιακό καθεστώς των εργαζομένων στις ΔΕΚΟ που θα μπουν στο Εταιρεία. Αναφέρεται ρητά στον νόμο (άρθρο 197, παρ. 9).

Από τις ιδιωτικοποιήσεις θα πηγαίνει το 50% για το χρέος και το 50% για την ανάπτυξη. Υποστηρίζουν ότι το Ταμείο θα επενδύει στα ίδια τα περιουσιακά του στοιχεία, από τα χρήματα που θα εισπράττει, προκειμένου να ανεβαίνει η αξία τους και μετά θα τα πουλά. Αποτελεί αυτό αναπτυξιακή πολιτική;

– Οι όποιες επενδυτικές αποφάσεις της Εταιρείας και των Θυγατρικών λαμβάνονται σύμφωνα με την Επενδυτική Πολιτική της Εταιρείας, η οποία εγκρίνεται από το Ελληνικό Δημόσιο.

– Οι επενδύσεις σε περιουσιακά στοιχεία της Εταιρείας είναι μόνο η μία πλευρά των παρεχόμενων δυνατοτήτων. Η άλλη σημαντική πλευρά, η οποία σκοπίμως αποσιωπάται, είναι οι επενδύσεις που έχουν ως στόχο την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και αφορούν σημαντικούς τομείς από πλευράς κυβερνητικής πολιτικής, οι οποίοι εγκρίνονται από τον μοναδικό μέτοχο. Αλλά και οι επενδύσεις στα περιουσιακά στοιχεία της Εταιρείας αποσκοπούν στην αύξηση της αξίας τους, όχι μόνο για να πουληθούν, αλλά και για την αύξηση των εσόδων από τη διαχείρισή τους και γενικότερα κάθε είδους αξιοποίηση.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk