Σε άσχετο νομοσχέδιο του υπουργείου υποδομών ψηφίστηκε την περασμένη εβδομάδα τροπολογία με την οποία καταργείται ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης φυσικού αερίου σε επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν αέριο όχι ως καύσιμο αλλά ως πρώτη ύλη για να παράγουν προϊόντα.
Στην Ελλάδα υπάρχουν τρεις τέτοιες εταιρείες: Η Βιομηχανία Φωσφορικών Λιπασμάτων (από το αέριο φτιάχνει νιτρική αμμωνία) και τα δύο διυλιστήρια -ΕΛΠΕ και Motor Oil- που με το αέριο παράγουν υδρογόνο.
Το ετήσιο όφελος για τις τρεις εταιρείες και ταυτόχρονα η απώλεια εσόδων για το κράτος υπολογίζεται σε πάνω από 15 εκατ. ευρώ. Ειδικά για τα δύο διυλιστήρια, αθροιστικά το όφελος ανέρχεται σε 8 εκατ. ευρώ (5 περίπου για τα ΕΛΠΕ και 3 για τη Motor Oil).
Η ίδια τροπολογία είχε επιχειρηθεί να ψηφιστεί τον Ιούνιο του 2015 σε νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών αλλά υπήρξαν έντονες αντιδράσεις από την αντιπολίτευση περί «δώρων» της κυβέρνησης στα ημικρατικά ΕΛΠΕ και στον έταιρο μέτοχο Σπύρο Λάτση, αλλά και στις οικογένειες Βαρδινογιάννη (Μotor Oil) και Νικολίτση (ΒΦΛ) με αποτέλεσμα η τότε υφυπουργός οικονομικών Νάντια Βαλαβάνη να την αποσύρει.
Θα πρέπει να σημειωθεί πως υπάρχει κοινοτική οδηγία που προβλέπει ότι ο ΕΦΚ δεν αφορά το φυσικό αέριο που προορίζεται για πρώτη ύλη και άρα δεν υπόκειται σε φορολόγηση. Παράλληλα, θεωρείται εκτός κάθε επιχειρηματικής λογικής να φορολογείται με ΕΦΚ η πρώτη ύλη.
Από την άλλη πλευρά, σύσσωμη η βιομηχανία διαμαρτύρεται πως την στιγμή που το ενεργειακό κόστος είναι το υπ΄αριθμόν ένα πρόβλημα της μεταποίησης στην Ελλάδα και οι επιχειρήσεις έχουν «χορτάσει» από ψεύτικες υποσχέσεις για μείωση των φόρων, η κυβέρνηση σπεύδει πρώτα από όλους να ικανοποιήσει δύο επιχειρήσεις -η ΒΦΛ εξαιρείται καθώς έχει ζημιογόνα αποτελέσματα- που το 2015 η μεν Motor Oil είχε καθαρά κέρδη 205 εκατ. ευρώ και τα ΕΛΠΕ ιστορικό ρεκόρ κερδών ebitda 758 εκατ. ευρώ και κέρδη στην τελική γραμμή των αποτελεσμάτων 45 εκατ. ευρώ.