Τη δημιουργία ενός διεθνούς προορισμού, ο οποίος αναμένεται να προσελκύσει ένα εκατ. επιπλέον τουρίστες κάθε χρόνο στην Αθήνα, αναδεικνύοντας την πρωτεύουσα, φιλοδοξεί να γίνει, μεταξύ άλλων, το έργο στο Ελληνικό, το οποίο σχεδιάζει να υλοποιήσει η Lamda Development, μέσω του επενδυτικού σχήματος Global Investment Group, στο οποίο συμμετέχουν ο όμιλος Λάτση και οι εταιρείες Al Maabar και Fosun.

Το έργο, συνολικής επένδυσης επτά δισ. ευρώ, έχει άξονα το Μητροπολιτικό Πάρκο, το οποίο θα είναι 15 φορές μεγαλύτερο από τον Εθνικό Κήπο (60% του Σέντραλ Παρκ στη Νέα Υόρκη) και θα συνοδεύεται από τουριστικές υποδομές με πέντε ξενοδοχεία δυναμικότητας 2.000 κλινών, εμπορικές αναπτύξεις, αθλητικές εγκαταστάσεις, καθώς και διεθνές ιατρικό και εκπαιδευτικό κέντρο, ενώ σε αυτό σχεδιάζεται η δημιουργία τεσσάρων-πέντε αρχιτεκτονικών εμβλημάτων. Ο συντελεστής δόμησης του έργου θα είναι 0,4 στην αξιοποιήσιμη έκταση, η οποία ανέρχεται σε 2,6 εκατ. τετραγωνικά μέτρα. ενώ σε επιφάνεια 6,2 εκατ. τετραγωνικών μέτρων οι ελεύθεροι και ανοιχτοί χώροι ανέρχονται στα 1,8 εκατ. τετραγωνικά μέτρα, εκτός από το Μητροπολιτικό Πάρκο, το οποίο ξεπερνά τα δύο εκατ. τετραγωνικά μέτρα.

Στη συνέντευξη τύπου για την αξιοποίηση του Ελληνικού την Τρίτη, ο διευθύνων σύμβουλος της Lamda Development κ.Οδυσσέας Αθανασίουτόνισε τα οφέλη που θα παράξει το έργο με τη δημιουργία 10.000 νέων θέσεων εργασίας βραχυπρόθεσμα και 50.000 θέσεων μακροπρόθεσμα κατά τη λειτουργία του, ενώ θα συμβάλλει με 2% επιπλέον στο ΑΕΠ, ποσό που υπολογίζεται στα τέσσερα δισ. ευρώ ετησίως. Το έργο θα παραδίδεται σε στάδια ανά πενταετία, με πρώτο το Μητροπολιτικό Πάρκο. Η διάρκεια υλοποίησής του θα είναι έως 20 έτη και θα ολοκληρωθεί με την οικιστική ανάπτυξη.

Ο ίδιος σημείωσε ότι ο ορίζοντας εκκίνησης του έργου είναι εντός της διετίας, επισημαίνοντας ότι οι επενδυτές είναι έτοιμοι να ξεκινήσουν και ο χρόνος εξαρτάται από τη διαδικασία που υπολείπεται. Τα επόμενα βήματα είναι ο διαγωνισμός να περάσει από το Συμβούλιο της Επικρατείας, με τον φάκελο να αναμένεται να σταλεί εντός της εβδομάδας. Στη συνέχεια και έως τον Μάρτιο του 2015, η εταιρία θα καταρτίσει τις πολεοδομικές μελέτες οι οποίες θα κατατεθούν στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και στη συνέχεια ακολουθεί η επικύρωση της Σύμβασης Αγοραπωλησίας από τη Βουλή. Στην πρώτη φάση του θα επενδυθούν τρία δισ. ευρώ, 70% από τα οποία θα καταβληθούν από τους επενδυτές, ενώ όπως τόνισε ο κ. Αθανασίου, ευχή είναι να συμμετέχουν στο σχήμα ελληνικές και ξένες τράπεζες.
Τα άμεσα οικονομικά οφέλη για το Δημόσιο ανέρχονται στα 2,1 δισ. ευρώ, στα οποία περιλαμβάνεται το τίμημα 915 εκατ. ευρώ για την αγορά των μετοχών της ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε. για 99 χρόνια και η ανάληψη κόστους 1,2 δισ. ευρώ για την υλοποίηση του συνόλου των έργων υποδομών. Παράλληλα, ο κ. Αθανασίου σημείωσε ότι σε ποσοστά απόδοσης της επένδυσης άνω του 15%, το 30% των κερδών θα αποδίδεται στο κράτος. Αντίστοιχα, τα έμμεσα οικονομικά οφέλη, εκτιμώνται σε περισσότερα από δέκα δισ. ευρώ και περιλαμβάνουν τα έσοδα για το Ελληνικό Δημόσιο στην 25ετή επενδυτική δραστηριότητα της ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε. (Φόροι περίπου 5 δισ. ευρώ, ασφαλιστικές εισφορές 5,5 δισ. ευρώ )

Στους συνεργάτες της LAMDA για το έργο περιλαμβάνονται το διεθνούς φήμης αρχιτεκτονικό γραφείο FOSTER+PARTNERS, καθώς και οι εταιρίες ARUP, Savills, HVS και PWC. Το αρχιτεκτονικό γραφείο έχει αναλάβει τον στρατηγικό σχεδιασμό και τη σύνθεση των χρήσεων του Masterplan, με προτεραιότητες τη βιωσιμότητα και τη συνδεσιμότητα, με σεβασμό στο φυσικό τοπίο, σημείωσε η εκπρόσωπος της FOSTER+PARTNERS κυρία Αντουανέτ Νασόπουλος.

Τα έργα αφορούν σε κατασκευή Μητροπολιτικού Πάρκου έκτασης δύο εκατ. τετραγωνικών μέτρων (και τη συντήρησή του), υποδομές για δρόμους – δίκτυα κοινής ωφέλειας – κοινόχρηστους χώρους, παράκαμψη και υπογειοποίηση τμήματος της Λεωφόρου Ποσειδώνος και έργα σύνδεσης Τραμ – Μετρό. Στο Ελληνικό θα διατηρηθούν επίσης οι εγκαταστάσεις της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), ενώ θα υπάρξει μέριμνα και για τη στέγαση των κοινωνικών φορέων. Στις επιμέρους υποδομές περιλαμβάνονται συνεδριακό κέντρο, μουσεία, ενυδρείο, θεματικό πάρκο, καζίνο, συναυλιακοί χώροι και γήπεδο γκολφ, το οποίο θα συνορεύει με τις εγκαταστάσεις του Γκολφ της Γλυφάδας. Μάλιστα, πρόθεση της LAMDA είναι να συζητήσει με τον Δήμο Γλυφάδας τη σύνδεση των δύο γηπέδων. «Αν η Ακρόπολη είναι η καρδιά της Αθήνας, το έργο στο Ελληνικό θα είναι οι πνεύμονες», δήλωσε ο Τσαρλς Αντερσον, επικεφαλής της σχεδιαστικής διεύθυνσης στην εταιρία Melendrez, η οποία έχει αναλάβει τη σχεδίαση του φυσικού τοπίου και του Πάρκου.

Το παραλιακό μέτωπο θα αναβαθμιστεί με την πραγματοποίηση έργων για τη δημιουργία συνεχόμενης αμμώδους παραλίας μήκους πάνω από ένα χλμ. στην περιοχή του Αγίου Κοσμά, τη δημιουργία νέας μαρίνας για την εξυπηρέτηση μικρών σκαφών και διεθνούς ενυδρείου, χρήσεις τουρισμού – αναψυχής, με την κατασκευή ξενοδοχειακής μονάδας 130 κλινών και αναψυχής, τη χερσαία ανάπτυξη χρήσεων τουρισμού-αναψυχής στην περιοχή της πρώην Ολυμπιακής Μαρίνας Αγίου Κοσμά, καθώς και τη δημιουργία δύο ξενοδοχειακών μονάδων 270 περίπου κλινών. Θα περιλαμβάνει επίσης εμπορικές δραστηριότητες (Marina Mall), αθλητικές εγκαταστάσεις (Ναυτικός Ομιλος) και οικιστικές αναπτύξεις, καθώς προβλέπεται η ανέγερση εμβληματικού ουρανοξύστη υψηλής αρχιτεκτονικής, ο οποίος θα στεγάσει διαμερίσματα υψηλών προδιαγραφών, ενώ στο βόρειο τμήμα του Αγίου Κοσμά θα γίνει ήπια οικιστική ανάπτυξη μονοκατοικιών και διαμερισμάτων.

Το έργο θα αναδείξει την Αθήνα, προσφέροντας τρία εκατ. περισσότερες διανυκτερεύσεις και θα επεκτείνει τη μέση διάρκεια παραμονής στην ελληνική πρωτεύουσα από 1,9 νύχτες σε 2,5, τόνισε ο κ. Ράσελ Κετ, επικεφαλής της εταιρίας συμβούλων στον τομέα της φιλοξενίας, HVS, με έδρα στο Λονδίνο. Ο ίδιος σημείωσε ότι θα βοηθήσει στην αντιμετώπιση της εποχικότητας στον προορισμό, μέσω και του συνεδριακού κέντρου, το οποίο θα προσελκύει επισκέπτες εκτός περιόδου αιχμής.

Προτεραιότητα για το Πάρκο αποτελεί και η προσβασιμότητα των κατοίκων των όμορων Δήμων Αλίμου, Αργυρούπολης, Ελληνικού και Γλυφάδας, καθώς και η ανάδειξη κτιρίων ιστορικής σημασίας (East Terminal Building, Hangars), σε κτίρια πολιτιστικού ενδιαφέροντος (εκθεσιακό κέντρο, μουσείο), η δημιουργία χώρων περιπάτων και αναψυχής κατά μήκος των διαδρόμων τροχοδρόμησης των αεροπλάνων και η μετεγκατάσταση και διεύρυνση αθλητικών εγκαταστάσεων και γηπέδων οι οποίοι να παραπέμπουν στην Ολυμπιάδα του 2004.