Μια νέα διαδικασία θα κινηθεί από Δευτέρα, μετά την ολοκλήρωση της λαϊκής ψήφου των Ευρωεκλογών, για την ανάδειξη του επόμενου προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής από την ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου στο Στρασβούργο στις 17 Ιουλίου.

Σε κάθε περίπτωση, τα πρόσωπα που συνδέθηκαν με τα δύσκολα χρόνια της ελληνικής κρίσης, όπως πρόεδρος της Κομισιόν Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο και ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Χέρμαν Βαν Ρομπάι, αποχωρούν οριστικά από το προσκήνιο.
Ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου παραδίδει το χαρτοφυλάκιό του στο τέλος του έτους, ενώ ο νέος πρόεδρος της Κομισιόν θα αναλάβει την 1η Νοεμβρίου μαζί με όλους τους νέους επιτρόπους.
Ποια είναι όμως δύναμη της ψήφου των ευρωπαίων πολιτών για την αλλαγή προσώπων;
Ας τα πάρουμε με τη σειρά:
-Από τις ευρωεκλογές που ολοκληρώνονται το βράδυ της 25ης Μαΐου θα εκλεγούν 751 βουλευτές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για την επόμενη πενταετία.
Οι έλληνες ψηφοφόροι προσέρχονται στις κάλπες για να εκλέξουν 21 βουλευτές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
-Στις 27 Μαΐου θα πραγματοποιηθεί γεύμα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου (Σύνοδος Κορυφής) στην οποία θα συζητηθούν τα αποτελέσματα.
-Αμέσως μετά, λαμβάνοντας υπόψη τα αποτελέσματα, αρχίζει η μάχη για την εκλογή του νέου προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Οπως εξηγεί μιλώντας προς «Το Βήμα» ο επικεφαλής της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα κ. Πάνος Καρβούνης, «σύμφωνα με τους νέους κανόνες, όπως αυτοί εμπεριέχονται στη Συνθήκη της Λισσαβόνας, η πρόταση των αρχηγών των κυβερνήσεων της ΕΕ για τη θέση του μέλλοντος Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα πρέπει να λάβει υπόψη τα αποτελέσματα των Ευρωεκλογών. Τα 5 μεγάλα Ευρωπαϊκά κόμματα έχουν ήδη προτείνει τους υποψηφίους τους και αναμένουν ότι οι αρχηγοί των κυβερνήσεων θα προτείνουν στην Ευρωβουλή τον υποψήφιο του Ευρωπαϊκού πολιτικού κόμματος που θα έλθει πρώτο στις Ευρωεκλογές»
Ωστόσο αυτό δεν είναι βέβαιο καθώς πολλά θα εξαρτηθούν από τις ισορροπίες και τους συσχετισμούς δυνάμεων.
Διότι «νομικά δίνεται η δυνατότητα στους αρχηγούς των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων να προτείνουν ένα άλλο πολιτικό πρόσωπο, με την προϋπόθεση αυτό να γίνει αποδεκτό από την πλειοψηφία των μελών του Ευρωπαϊκού κοινοβουλίου. Η δε απαιτούμενη πλειοψηφία είναι της τάξεως των 356 βουλευτών, πράγμα που σημαίνει ότι απαιτείται η σύμπραξη πολλών Ευρωπαϊκών κομμάτων για την επίτευξή της. Το όλο θέμα είναι πολιτικά πολύ ευαίσθητο και σίγουρα μπορεί να μετατραπεί σε πεδίο μεγάλης διαπραγμάτευσης αλλά ίσως και αντιπαράθεσης μεταξύ των αρχηγών των κρατών-μελών της ΕΕ και του Ευρωκοινοβουλίου» εξηγεί ο κ. Καρβούνης.
Το «κλειδί» είναι η ειδική πλειοψηφία στο Συμβούλιο των 28 το οποίο θα προτείνει το νέο πρόεδρο της Κομισιόν στους ευρωβουλευτές που θα κληθούν να ψηφίσουν.
Σύμφωνα με τη Συνθήκη, «ως ειδική πλειοψηφία ορίζεται ποσοστό τουλάχιστον 55% των μελών του Συμβουλίου, το οποίο περιλαμβάνει τουλάχιστον 15 μέλη (από τα 28) και αντιπροσωπεύει κράτη μέλη που συγκεντρώνουν ποσοστό τουλάχιστον 65% του πληθυσμού της Ευρώπης».
Ως εκ τούτου οι μεγάλες χώρες θα έχουν για μια ακόμη φορά βαρύνοντα ρόλο στην επιλογή του υποψηφίου προέδρου της Κομισιόν.
Μετά την πρόταση του υποψηφίου από το Συμβούλιο σειρά έχει η ψηφοφορία των ευρωβουλευτών.
Στη δεύτερη σύνοδο της ολομέλειας του Ευρωκοινοβουλίου, 14 ως 17 Ιουλίου στο Στρασβούργο, οι νέοι ευρωβουλευτές θα ψηφίσουν επί του προτεινόμενου υποψηφίου. Ο επιτυχών υποψήφιος θα χρειαστεί τη στήριξη της απόλυτης πλειοψηφίας των μελών, δηλαδή τουλάχιστον 376 από τους 751 ευρωβουλευτές που θα εκλεγούν.