Ως το τέλος Φεβρουαρίου η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης θα έχει ολοκληρώσει τη σύνταξη του νομοσχεδίου, στο οποίο θα περιλαμβάνονται 22 ρυθμίσεις που αντιστοιχούν στο 80% των όσων προτείνει στην έκθεσή του ο ΟΟΣΑ, εξέλιξη που όμως συναρτάται με το γενικότερο πλαίσιο των συζητήσεων της κυβέρνησης με την τρόικα.

Κατά τις υπάρχουσες πληροφορίες του «Βήματος» προϋπόθεση για την ολοκλήρωση του νομοσχεδίου είναι η ευόδωση των ενδοκυβερνητικών συζητήσεων μεταξύ του υπουργού κ. Κωστή Χατζηδάκη και των υπουργών Υγείας κ. Αδωνη Γεωργιάδη και της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης κ.κ. Αθανασίου Τσαυτάρη και Μάξιμου Χαρακόπουλου.
Αλλες πηγές υποστηρίζουν ότι η συμφωνία με τον κ. Γεωργιάδη σχετικά με την επιχειρούμενη απελευθέρωση των τιμών και τη διακίνηση των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων έχει κλείσει προ εβδομάδων και η συμφωνία των δύο υπουργών αφορά την εξής ρύθμιση: απελευθερώνονται πλήρως οι τιμές –όπως έχουν ζητήσει οι βιομηχανικές και εισαγωγικές εταιρείες –και η διακίνησή τους θα παραμείνει μέσω των φαρμακείων.
Τα πράγματα όμως είναι πιο δύσκολα με τους «προκαθήμενους» της πλατείας Βάθης σχετικά με την πρόθεση του υπουργείου Ανάπτυξης να προχωρήσει σε πλήρη απελευθέρωση της χρονικής διάρκειας του παστεριωμένου γάλακτος και η ζωή του να ορίζεται με ευθύνη της γαλακτοβιομηχανίας.
Οι κ.κ. Τσαυτάρης και Χαρακόπουλος επιμένουν ότι δεν είναι δυνατόν να ονομάζεται «φρέσκο γάλα» το γάλα που έχει χρονική διάρκεια ζωής μεγαλύτερη των πέντε ημερών και όπως έχει γράψει «Το Βήμα», τις απόψεις τους οι δύο κυβερνητικοί παράγοντες έχουν κοινοποιήσει προς όλους τους άμεσα εμπλεκομένους –τόσο προς τον κ. Χατζηδάκη όσο και προς το Μέγαρο Μαξίμου, ενώ ουσιώδης είναι ο ρόλος του αντιπροέδρου της κυβέρνησης και προέδρου του ΠαΣοΚ κ. Ευάγγελου Βενιζέλου – και φυσικά με τη δέουσα επιστημονική τεκμηρίωση.
Από την άλλη πλευρά. ο κ. Χατζηδάκης γνωρίζοντας ότι ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης δεν είναι «εύκολος αντίπαλος», λόγω των ιδιαίτερων ενδοκυβερνητικών συσχετισμών, επιθυμεί διακαώς έναν –και μάλλον σε οποιοδήποτε επίπεδο –συμβιβασμό, προκειμένου όπως λένε πηγές του περιβάλλοντός του να παρουσιάσει «κάτι» στην τρόικα επί ενός θέματος για το οποίο έχει δεσμευτεί. Πιθανώς ως το τέλος της άλλης εβδομάδος να κλείσει και η διαπραγμάτευση του κ. Χατζηδάκη με τον κ. Τσαυτάρη. Εξάλλου, πηγές του υπουργείου κάνουν λόγο για «δημιουργικό συμβιβασμό όπου χρειάζεται» και για λύσεις «που θα εγγυώνται την προστασία των συμφερόντων των καταναλωτών και θα στηρίζουν την εγχώρια παραγωγική βάση».


Τέσσερις παρεμβάσεις-κλειδιά
Συζητήσεις για τρόφιμα, λιανεμπόριο, δομικά υλικά και τουρισμό

Οι παρεμβάσεις που συζητούνται στην κυβέρνηση αφορούν τέσσερις τομείς της ελληνικής οικονομίας, την επεξεργασία τροφίμων, το λιανεμπόριο, τα δομικά υλικά και τον τουρισμό. Οι τέσσερις τομείς αντιπροσωπεύουν περίπου το 21% του ΑΕΠ. Ο τζίρος τους αγγίζει συνολικά τα 44,26 δισ. ευρώ και παρέχουν πάνω από 1 εκατ. θέσεις εργασίας, που αντιστοιχούν στο 24% περίπου της συνολικής απασχόλησης στην Ελλάδα.
Η Μελέτη Αξιολόγησης Ανταγωνισμού εξέτασε ένα σύνολο 1.053 νομοθετικών κειμένων με βάση τη σχετική «εργαλειοθήκη» του ΟΟΣΑ και εντόπισε 555 νομοθετικούς περιορισμούς. Και πρότεινε αλλαγές σε 329 σημεία «για την αντιμετώπιση της ζημιάς σε θέματα ανταγωνισμού». Κατά τον ΟΟΣΑ, αν οι προτάσεις αυτές εφαρμοστούν, θα υπάρξει σημαντικό όφελος σε επίπεδο παραγωγικότητας, ανάπτυξης, απασχόλησης αλλά και επιλογών για τον καταναλωτή.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι μεταξύ των υπό κατάργηση νομοθετημάτων υπάρχουν αρκετές απαρχαιωμένες ή άχρηστες διατάξεις. Τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα εντοπίζονται στον τομέα της επεξεργασίας τροφίμων, όπου οι ερευνητές του ΟΟΣΑ διαπίστωσαν ότι με βάση την ισχύουσα νομοθεσία απαγορεύεται η εισαγωγή ελαφρού πιπεριού Pin Head και μορφής Long Pepper καθώς και η εισαγωγή και ανάμειξη γαριφάλων Radja King Size.
Επίσης, απαγορεύεται η αποθήκευση αλατιού με άλλα τρόφιμα καθώς και η πώληση χύμα μαγιονέζας –η οποία σε κάθε περίπτωση απαγορεύεται να έχει περιεκτικότητα σε έλαιο μικρότερη του 60%. Το δε μηλόξιδο μπορεί να συσκευάζεται μόνο σε μπουκάλια που έχουν χωρητικότητα μέχρι 1 λίτρο, ενώ ισχύουν ειδικοί περιορισμοί για την παρασκευή ρυζόγαλου και κρέμας.


Ψωμί με τιμή ανά κιλό – Εκπτώσεις και από τα outlet
Ποιες προτάσεις έχουν υιοθετηθεί

Μεταξύ των προτάσεων που η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης έχει υιοθετήσει είναι και οι εξής:
  • Πώληση του ψωμιού με αναγραφόμενη τιμή ανά κιλό. Το υφιστάμενο καθεστώς περιορισμών (για τον άρτο προβλέπεται βάρος 500, 1.000, 1.500 ή 2.000 γραμμ. και για τα αρτοσκευάσματα βάρος 250, 350, 500, 750 ή 1.000 γραμμ.) δεν εξασφαλίζει την προστασία του καταναλωτή.
  • Κατάργηση καθορισμένης μέγιστης έκπτωσης 10% και περιορισμών στην τιμή των νέων βιβλίων (ενιαία τιμή). Με το συγκεκριμένο καθεστώς προστατεύονται τα μικρά βιβλιοπωλεία από τον ανταγωνισμό των μεγάλων βιβλιοπωλείων.
  • Κατάργηση υποχρεωτικής γνωστοποίησης προς το Γενικό Χημείο του Κράτους για κάθε απορρυπαντικό. Επισημαίνεται ότι με το σύστημα ενημερώσεων που ισχύει αυξάνονται τόσο το κόστος των προϊόντων όσο και οι τελικές τιμές καταναλωτή.
  • Κατάργηση όλων των τελών και εισφορών υπέρ τρίτων. Σε αυτές συμπεριλαμβάνεται η εισφορά 0,016 ανά 25 κιλά αλεύρων και 2% στο τσιμέντο, καθώς και η εισφορά 0,4% στη χονδρική τιμή των φαρμάκων, υπέρ της Πανελλήνιας Ενωσης Φαρμακοποιών.
  • Κατάργηση περιορισμών για την ανάπτυξη νέων τουριστικών υποδομών στην ηπειρωτική χώρα.
  • Επαναξιολόγηση των κριτηρίων όχλησης για την εγκατάσταση νέων δραστηριοτήτων εντός της Περιφέρειας Αττικής.
  • Κατάργηση απαρχαιωμένων διατάξεων του Κώδικα Τροφίμων και Ποτών.
  • Απλοποίηση του καθεστώτος των εργαστηρίων εντός κρεοπωλείων.
  • Επέκταση της δυνατότητας εκπροσώπησης των εταιρειών ενώπιον του Γενικού Χημείου του Κράτους (στις εφέσεις δειγματοληψίας) και από άλλους επαγγελματίες και όχι αποκλειστικά από χημικό.
  • Κατάργηση όλων των εμποδίων που αφορούν τις προδιαγραφές αδειοδότησης στον κλάδο της ασφάλτου τις ελάχιστες απαιτήσεις.
  • Αρση περιορισμών στη διάθεση πετρελαίου θέρμανσης, π.χ. στις εθνικές οδούς ή μεταξύ πρατηριούχων, παροχή δυνατότητας σε κατόχους άδειας λιανικού εμπορίου καυσίμων να πωλούν και σε άλλα πρατήρια, άρση του περιορισμού που επιβάλλει σε πρατηριούχους να λειτουργούν μόνο υπό καθεστώς αποκλειστικής προμήθειας ή ανεξάρτητου πρατηρίου. Περισσότερες δυνατότητες πωλητών πετρελαίου θέρμανσης με ή χωρίς αποθηκευτικούς χώρους ως προς την προμήθεια του πετρελαίου.
  • Κατάργηση δικαιοδοσίας του υπουργού να απαγορεύει τη διακίνηση ορισμένων προϊόντων.
  • Κατάργηση περιορισμού σχετικά με τις προωθητικές ενέργειες σε προϊόντα.
  • Κατάργηση περιορισμού για τις προσφορές προϊόντων σε πολυσυσκευασίες.
  • Κατάργηση απαγόρευσης σε καταστήματα outlet και στοκ να κάνουν προσφορές και εκπτώσεις.
  • Δυνατότητα έκδοσης υπουργικής απόφασης για τη θέσπιση μεγαλύτερων συσκευασιών ελαιολάδου, για διανομή σε εστιατόρια, ξενοδοχεία και κυλικεία και αντίστοιχους χώρους συλλογικής εστίασης.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ