Είναι ο πρώτος «σελέμπριτι» βοσκός της Ρουμανίας, ένας νεαρός που «σερφάρει» στο Διαδίκτυο ακόμη και την ώρα που οδηγεί το κοπάδι των αιγοπροβάτων του μέσα στα ρουμανικά βοσκοτόπια. Ο Γκίτα Τσιομπανούλ έγινε γνωστός στα τέλη του 2013, όταν η εταιρεία κινητής τηλεφωνίας Vodafone τον επέλεξε για να είναι ένα από τα πρόσωπα της διαφημιστικής εκστρατείας της στη Ρουμανία. Στην εν λόγω τηλεοπτική διαφήμιση (https://www.youtube.com/watch?v=hHyDZOOOnUs) που βγήκε στον αέρα στις αρχές του περασμένου φθινοπώρου, ο Γκίτα εμφανιζόταν να βόσκει τα πρόβατά του την ίδια ακριβώς στιγμή που χρησιμοποιεί άψογα κάθε νέο τεχνολογικό γκάτζετ, από smartphone μέχρι tablet.
Ντυμένος με την τελευταία λέξη της «ποιμενικής» μόδας –ένα γούνινο παλτό και το χαρακτηριστικό καπέλο των ρουμάνων βοσκών –ο Τσιομπανούλ κατάφερε να γοητεύσει το κοινό της χώρας του τόσο πολύ, ώστε πλέον τη διαφήμιση έχουν δει εκατομμύρια Ρουμάνοι ενώ ο ίδιος έχει πάνω από 485.000 «like» στην προσωπική του σελίδα στο Facebook, χιλιάδες συνομήλικοί του μιλούν καθημερινά μαζί του και πολλά περιοδικά τού αφιερώνουν πολυσέλιδα άρθρα με τίτλους όπως «Ο πρώτος βοσκός-σελέμπριτι στην ιστορία της διαφήμισης».
Εν ολίγοις, ο Γκίτα έχει εξελιχθεί σε μια διασημότητα εφάμιλλη αστέρων του σινεμά και της τηλεόρασης. Οπως επισημαίνει μάλιστα σε σχετικό του άρθρο το βρετανικό δίκτυο BBC, «στο παρελθόν ο Γκίτα αναγκαζόταν να μετακινεί το κοπάδι του μέσα στη νύχτα, παράνομα, με τον φόβο πως κάποιο από τα αιγοπρόβατά του θα μπορούσε να σκοτωθεί, περνώντας τους πολυσύχναστους επαρχιακούς δρόμους. Ομως πλέον, με τη διασημότητα που τον περιβάλλει, μάλλον θα σταθεί πιο τυχερός το 2014».
Η ιστορία του νεαρού βοσκού ενδέχεται να κινήσει τα νερά και στο ζήτημα της ευρυζωνικότητας στη χώρα. Οπως τονίζει ο ρουμάνος ευρωπαίος επίτροπος Γεωργίας Ντάτσιαν Τσιόλος «το παράδειγμα του Γκίτα μπορεί να αποτελέσει το έναυσμα προκειμένου να προοδεύσει τεχνολογικά όχι μόνο η αστική αλλά και η επαρχιακή Ρουμανία, ακόμη και τα πιο απομακρυσμένα χωριά και όλοι πρέπει να έχουν προσβασιμότητα στο Διαδίκτυο».
Ολα αυτά συμβαίνουν σε μια χώρα που είναι πέμπτη σε όλον τον κόσμο σε ταχύτητα στο Internet με 37,4 MB/δευτερόλεπτο, πίσω από το Χονγκ Κονγκ, τη Νότια Κορέα, την Ιαπωνία και τη Λετονία. Ωστόσο, το 40% του πληθυσμού της Ρουμανίας μέχρι σήμερα δεν είχε ποτέ του πλοηγηθεί στο Διαδίκτυο.
Η Ρουμανία πρέπει όντως να αναβαθμίσει σύντομα τις υπηρεσίες Διαδικτύου της, ειδικά για τους χιλιάδες αγρότες που κατέχουν εξέχουσα θέση στη ρουμανική οικονομία –ο αριθμός των προβάτων της χώρας ξεπερνά τα 10 εκατομμύρια, κατατάσσοντας τη Ρουμανία στην τρίτη θέση στο σύνολο της Ευρωπαϊκής Ενωσης έπειτα από το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ισπανία.
Τοπικός θρύλος
Πολλοί Ρουμάνοι εργάζονται ως βοσκοί όλη τους τη ζωή. Ενας εξ αυτών, ο 95χρονος Στέφαν Γκρόσου, στην επαρχία Χουντενοάρα της κεντρικής Ρουμανίας, απευθύνθηκε πριν από έναν χρόνο στην τοπική υπηρεσία απασχόλησης για να λάβει το επίδομα ανεργίας, καθώς απολύθηκε για πρώτη φορά έπειτα από… 70 χρόνια εργασίας. Οπως δήλωσε, οι υπάλληλοι αφού πρώτα τον επαίνεσαν που είχε 70 χρόνια προϋπηρεσίας στη φύλαξη… κοπαδιών προβάτων, τελικά τον εξυπηρέτησαν και έλαβε το επίδομα, ύψους περίπου 100 ευρώ τον μήνα.
Η θέση του «βοσκού» είναι εξαιρετικά σημαντική και στη ρουμανική παράδοση. Στο παραδοσιακό έπος «Mιορίτα» ένας νεαρός βοσκός προειδοποιείται από το ομώνυμο –και αγαπημένο του –πρόβατο ότι δύο συνάδελφοί του σχεδιάζουν να τον δολοφονήσουν για να αρπάξουν το κοπάδι του. Αποδέχεται τη μοίρα του και ζητάει από τη Μιορίτα, μετά τον θάνατό του, να ψάξει και να βρει τη μητέρα του και να της διηγηθεί την ιστορία του. Εκτοτε, το πιστό πρόβατο περιπλανιέται στα τρανσιλβανικά ποτάμια και στα βουνά των Καρπαθίων ως τη Μαύρη Θάλασσα, εξιστορώντας την ιστορία του αφεντικού του.
Δημοσιεύτηκε στο HeliosPlus στις 22 Ιανουαρίου 2014
HeliosPlus



