Συλλογική διαμαρτυρία
Στην επιφυλλίδα του στις 17.4.2005 ο κ. Δημήτρης Τζιόβας είχε παρουσιάσει τις απόψεις του για το σύστημα εκπαίδευσης των παιδιών ελληνικής καταγωγής στο εξωτερικό. Στις προτάσεις τού κ. Τζιόβα απάντησε στις 15.5.2005, με κείμενό του, ο κ. K. A. Δημάδης, καθηγητής Νεοελληνικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Βερολίνου. Το θέμα, όπως φαίνεται από τον μεγάλο αριθμό άρθρων που δέχθηκε «Το Βήμα», παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και προβληματίζει τους εκπαιδευτικούς. Στη συνέχεια δημοσιεύουμε την απάντηση του κ. Τζιόβα στον κ. Δημάδη, αλλά και χαρακτηριστικά αποσπάσματα από τα κείμενα που εστάλησαν στην εφημερίδα μας, ανοίγοντας τον διάλογο για το μείζον, όπως απεδείχθη, θέμα των νεοελληνικών σπουδών στο εξωτερικό.
H κυρία Πολύβια Παραρά, καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Georgetown των ΗΠΑ, σε επιστολή της την οποία συνυπογράφουν 25 καθηγητές – φιλόλογοι – στα πανεπιστήμια του εξωτερικού, μεταξύ άλλων επισημαίνει:
«Το διδακτικό και ερευνητικό έργο των Ελλήνων φιλολόγων καθηγητών, που έχουν στελεχώσει πανεπιστημιακές έδρες Νεοελληνικών Σπουδών στις πέντε ηπείρους, είναι εγχείρημα καινούριο της ελληνικής πολιτείας, που βρίσκεται σε πειραματικό στάδιο και διανύει την πρώτη του τριετία. Ας μη σπεύδει, λοιπόν, κανείς να ισοπεδώνει και να απαξιώνει μια εκπαιδευτική πολιτική, τον απολογισμό της οποίας είναι βέβαιο ότι ακόμα δεν κατέχει και δεν δύναται να αξιολογήσει προσωπικά. Ο βαθμός ενσωμάτωσης του συγκεκριμένου θεσμού στις έδρες των πανεπιστημίων της αλλοδαπής μπορεί να αποτελεί, μεταξύ άλλων παραγόντων, έναν αντικειμενικό δείκτη αξιολόγησής του.
Το πρόγραμμα αυτό απευθύνεται στους φοιτητές του εξωτερικού αδιακρίτως εθνικής ταυτότητας. Πρωταρχικός σκοπός του είναι να ενισχύσει τη διδασκαλία και την έρευνα της Νέας Ελληνικής ως ξένης γλώσσας στο εξωτερικό. Για το σκοπό αυτό υπάρχει ανοικτή επικοινωνία και συνεργασία με το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, το οποίο ασκεί συντονιστικό και επιμορφωτικό έργο στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, με την προοπτική βαθύτερης επιστημονικής υποστήριξης και συνεργασίας, καθώς το πρόγραμμα θα αναπτύσσεται. Σε ό,τι αφορά το εύρος των προγραμμάτων σπουδών στα πανεπιστήμια του εξωτερικού, οι διδάσκοντες την Ελληνική καλούνται συχνά να προσθέσουν μαθήματα ελληνικού πολιτισμού, που εμπίπτουν στο πεδίο των μεταπτυχιακών τους σπουδών, της διδακτορικής τους έρευνας ή γενικότερα του επιστημονικού τους αντικειμένου. Για το έργο αυτό αμείβονται με το μισθό του Ελληνα καθηγητή της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και για την εκτός έδρας διαμονή λαμβάνεται επιμίσθιο, που ισοδυναμεί με το ενοίκιο και τη διατροφή τους, προσαρμοσμένο στο ελάχιστο του βιοτικού επιπέδου κάθε χώρας. Ο εκπαιδευτικός υπηρετεί πλήρες ωράριο. Αυτή είναι η αλήθεια. Οσο για την επάρκεια της γνώσης της Ελληνικής, αυτή είναι μια διά βίου πρόκληση για κάθε διδάσκοντα σε όποια βαθμίδα κι αν υπηρετεί και σε όποιο μέρος της Γης».
Το κείμενο συνυπογράφεται από 25 έλληνες καθηγητές φιλολόγους στα πανεπιστήμια του εξωτερικού.
Αηδόνης Αντρέας, Alexandria University, Αίγυπτος, Αθανασοπούλου Αθανασία, Universita degli Studi di Napoli «Suor Orsola Benincasa», Ιταλία. Αλεξοπούλου Χρύσα, Δρ, RWTH, Aachen Universitat, Γερμανία. Δεμιράκη Ματίνα, RMIT University, Αυστραλία. Διαμαντοπούλου Πιερέττα, University of Elsinki, Φινλανδία. Διονυσόπουλος Νικόλαος, University of Begrade, Σερβία. Ζαφειράκη Ξανθή, University of Zagreb, Κροατία. Ζηκούδης Γιάννης, Queens College, City University of New York, ΗΠΑ. Ζουμπουλίδου Μαρία, Universite Stendhal Grenoble ΙΙΙ, Γαλλία. Καραγεώργος Ηλίας, Universidad de Oviedo, Ισπανία. Κασκαντήρη Εύη, Universite Gent, Βέλγιο. Κουτεντάκη Μαρία Universidad de Salamanka, Ισπανία. Λιβέρη Αγγελική, Δρ, Universitat Zu Koln, Γερμανία. Οικονομίδης Βασίλης, University of Jordan, Ιορδανία. Παπαγιαννοπούλου Εύη, Πανεπιστήμιο Mons-Hainaut, Βέλγιο. Περτσούνης Κώστας, Cairo University, Αίγυπτος. Ρασσιά Δήμητρα, Georgetown University, ΗΠΑ. Σιγάλας Φλώρος, Peking University, Κίνα. Στογιαννίδου Χαρούλα, University of Arizona, ΗΠΑ. Στρατηγόπουλος Δημοσθένης, University of Nis, Σερβία. Φραζής Γεώργιος, Δρ, Flinders University of Australia, Αυστραλία. Φοντριέ Γεώργιος, Batumi State University, Γεωργία. Φραντζή Κυριακή, University of New South Wales, Αυστραλία. Χατζηαναστασίου Τάσος, Δρ, Universita degli Studi di Palermo, Ιταλία. Ψαλλίδα Δήμητρα, University of Surray, Ηνωμένο Βασίλειο.



