Ενας μακεδόνας στρατηγός, ο Αλέξανδρος, που πολεμά με το μέρος των Περσών και έρχεται ως απεσταλμένος τους στην Αθήνα. Ο Αθηναίος Θεμιστοκλής που ζητάει χρησμό από την Πυθία στους Δελφούς προτού πάρει την τελική του απόφαση. Η κόρη του Μύρτη και η Ασιάτισσα Φεδίμη, δύο γυναίκες αλλόφυλες, ερωτευμένες με τον ίδιο άντρα, τον Αλέξανδρο. Ο βασιλιάς των Περσών Ξέρξης που έρχεται στην Αθήνα με την έπαρση του μελλοντικού κατακτητή. Μια ξένη από την Ασία που χρωστώντας ευγνωμοσύνη στον Θεμιστοκλή δέχεται να εμπλακεί σε ένα κόλπο ενάντια στην ίδια της την πατρίδα. Η τελική νίκη των Ελλήνων στη Σαλαμίνα…


Τα παραπάνω – πραγματικά και φανταστικά – συνθέτουν τον βασικό καμβά της όπερας του Παύλου Καρρέρ «Μαραθών – Σαλαμίς», την οποία οι αθηναίοι φίλοι του είδους θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν σε παγκόσμια πρεμιέρα τον Φεβρουάριο του 2003 από την Εθνική Λυρική Σκηνή. Πρόκειται για την τελευταία όπερα του ζακύνθιου συνθέτη, η οποία χρονολογείται από το 1888 και ωστόσο δεν παίχτηκε ποτέ. Η ΕΛΣ ανέσυρε το έργο, το ταξινόμησε και θα το παρουσιάσει (9, 12, 14, 16/2) προσθέτοντάς το στην παγκόσμια λυρική δραματουργία ενώ η εν λόγω παραγωγή αποτελεί, σύμφωνα με τον καλλιτεχνικό διευθυντή της Λυρικής, μαέστρο Λουκά Καρυτινό, «την κορυφαία στιγμή του εφετινού προγράμματος». Η όπερα θα παρουσιαστεί σε μουσική διεύθυνση Βύρωνα Φιδετζή, ενώ ο σκηνοθέτης της παράστασης Ισίδωρος Σιδέρης δίνοντας ένα πρώτο στίγμα μιλά για ένα ανέβασμα «σύγχρονο που θα επιχειρήσει να συγκεράσει τρεις εποχές: αυτήν στην οποία εξελίσσεται, την εποχή στην οποία γράφτηκε και τη σημερινή».


Το εφετινό πρόγραμμα της Λυρικής ωστόσο περιλαμβάνει δύο ακόμη – πανελλήνιες αυτή τη φορά – πρεμιέρες. Ετσι, τον Ιανουάριο του 2003 και στο πλαίσιο της «σύσφιγξης της σχέσης του αθηναϊκού κοινού με την μπαρόκ όπερα» (μια σχέση που απεδείχθη ελπιδοφόρα πέρυσι με το επιτυχημένο ανέβασμα του «Ξέρξη» του Χέντελ) θα παρουσιαστεί ο «Orlando Furioso» (Μαινόμενος Ορλάνδος) του Αντόνιο Βιβάλντι. Βασισμένη στο ομώνυμο έργο του Λουντοβίκο Αριόστο, η όπερα συνετέθη το 1727. Τη σκηνοθεσία της πρώτης εν Ελλάδι παρουσίασής της θα υπογράψει η Μαρία Γυπαράκη ενώ στις τέσσερις συνολικά παραστάσεις (10, 12, 15, 17, 19/1) θα πρωταγωνιστήσουν μεταξύ άλλων η Μαρίνα Φιδέλη, η Μάτα Κατσούλη, η Μαρίτα Παπαρίζου και ο Νίκος Σπανός. Την Ορχήστρα της ΕΛΣ θα διευθύνει ο νεαρός μαέστρος Βασίλης Χριστόπουλος. Εχοντας στο ενεργητικό του την περυσινή εμπειρία του «Ξέρξη», ο ίδιος λέει σχετικά: «Παρά το ότι δεν εξειδικεύομαι στο είδος, μπορώ να πω πως το ιταλικό μπαρόκ έχει διαφορές από τον Χέντελ. Ο Βιβάλντι χειρίζεται τη φωνή πιο δεξιοτεχνικά και, στο πλαίσιο αυτό, νομίζω πως θα υπάρξει μια ενδιαφέρουσα αντίθεση σε σχέση με το περυσινό ανέβασμα».


Η παρουσίαση της μονόπρακτης όπερας του Γουίλιαμ Γουόλτον «Η αρκούδα» σηματοδοτεί τη δεύτερη εφετινή πανελλήνια πρεμιέρα στη σκηνή του θεάτρου «Ολύμπια». Βασισμένο στο ομώνυμο διήγημα του Τσέχοφ, το έργο πρωτοπαρουσιάστηκε το 1967 στο Φεστιβάλ του Aldeburgh. Το πρώτο του αυτό ελληνικό ανέβασμα εντάσσεται στο πλαίσιο της επετείου 20 χρόνων από τον θάνατο του συνθέτη. Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Σπύρος Ευαγγελάτος ενώ στον πρωταγωνιστικό ρόλο της Γελένα Ιβάνοβνα Ποπόβα θα εμφανιστεί η μεσόφωνος Μαρία Μαρκέτου. Η «Αρκούδα» θα παρουσιαστεί στις 23, 26, 28/2 και 2/3 σε κοινή παράσταση με την όπερα του Μενότι «Το Μέντιουμ», παλαιότερη παραγωγή της ΕΛΣ.


Μετά την περυσινή επιτυχία της παράστασης «Το φιόρο του Λεβάντε», η Νέα Σκηνή της Λυρικής κάνει εφέτος πρεμιέρα στις 15/11 στο θέατρο «Ακροπόλ» με την οπερέτα του Νίκου Χατζηαποστόλου «Το κορίτσι της γειτονιάς» σε σκηνοθεσία Γιώργου Ρεμούνδου. Στο ίδιο θέατρο, η Παιδική Σκηνή θα ξεκινήσει την 1η Νοεμβρίου με την όπερα «Ελεύθερος Σκοπευτής» του Βέμπερ σε ειδική για λιλιπούτειους θεατές διασκευή και σκηνοθεσία Κάρμεν Ρουγγέρη.


Σε ό,τι αφορά τις θερινές παραγωγές της ΕΛΣ, τον Ιούνιο αναμένεται η παρουσίαση της όπερας του Σεν Σανς «Σαμψών και Δαλιδά» στο Ηρώδειο ενώ τον Ιούλιο, στον ίδιο χώρο, θα παρουσιαστεί το μπαλέτο του Μίνκους «Δον Κιχώτης», χωρίς ωστόσο να έχουν ακόμη οριστικοποιηθεί οι συντελεστές.


Συνεχίζοντας την παρουσίαση λυρικών έργων στον τόπο εξέλιξής τους τέλος, και σε συνέχεια της περυσινής «Πολιορκίας της Κορίνθου» του Ροσίνι, εφέτος προγραμματίζεται το ανέβασμα του «Ιδομενέα» του Μότσαρτ στην Κνωσό. Η πρεμιέρα αναμένεται στα τέλη Ιουλίου ή στις αρχές Αυγούστου.


Μάκβεθ, Σταχτοπούτα και Κάρμεν


Οι συμπαραγωγές με ανάλογα θέατρα του εξωτερικού αποτελούν μία ακόμη κατεύθυνση του εφετινού προγράμματος. Στο πλαίσιο αυτό, τον Μάρτιο του 2003 σε συνεργασία με το Δημοτικό Θέατρο της Βέρνης και σκηνοθεσία Αϊκε Γκραμς, θα παρουσιαστεί ο «Μάκβεθ» του Βέρντι. Τον επόμενο μήνα αναμένεται η «Σταχτοπούτα» του Ροσίνι, μια παραγωγή του Ente Luglio Musicale Trapanese σε σκηνοθεσία Μάριο Κοράντι. Στις οκτώ συνολικά παραστάσεις (6, 9, 11, 12, 13, 16, 18, 20/4) τη μουσική διεύθυνση θα μοιραστούν ο Ιταλός Αλντο Σιζίλο και ο νεαρός, πολλά υποσχόμενος μαέστρος Κωνσταντίνος Καρύδης. Καινούργια θα είναι πάντως και η εναρκτήρια παραγωγή στο θέατρο «Ολύμπια». Η δημοφιλέστατη «Κάρμεν» του Μπιζέ θα «ζωντανέψει» για μία ακόμη φορά από τις 10 Νοεμβρίου και για 15 συνολικά παραστάσεις (12, 13, 15, 16, 19, 20, 22, 23, 24/11, 5, 6, 7, 10, 11/12). Δίνοντας ένα πρώτο στίγμα, ο σκηνοθέτης Βασίλης Νικολαΐδης κάνει λόγο για μια παράσταση «λιτότητας και αφαίρεσης».