Πώς μπορεί να στηθεί ένα δίκτυο ύδρευσης κατά παραγγελία; Πόσο κοστίζουν τα έργα-φαντάσματα; Πώς καταναλώνονται περίπου 171 λίτρα αμόλυβδης βενζίνης μέσα σε δύο ημέρες για αποστάσεις ελάχιστων χιλιομέτρων; Τις απαντήσεις και άλλα… φαιδρά μπορείτε να αναζητήσετε στο πόρισμα-καταπέλτη για την Κοινότητα Καπανδριτίου και τους προέδρους της, τον πρώην κ. Κ. Μπουλέκο αλλά και τον νυν κ. Ευ. Ντόφη, που συνέταξε το Σώμα Επιθεωρητών – Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης, υπογεγραμμένο από τις κυρίες Φωτεινή Παπουδάκη, επιθεωρητή – ελεγκτή και Μιράντα Παπούλη, βοηθό επιθεωρητή – ελεγκτή. Οι επιθεωρητές αναφέρονται διεξοδικά σε δέκα τομείς λειτουργίας της τοπικής αυτοδιοίκησης (μάλλον ασυνήθιστο εύρος ελέγχου) και διαπιστώνουν ατασθαλίες σε τομείς όπως η υδροδότηση, τα έργα καθώς και οι προμήθειες της εν λόγω κοινότητας κατά την περίοδο 1995-2001. Το ενδεχόμενο ποινικών ευθυνών διερευνά ήδη η Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών.


* Προφορικές εντολές


Σύμφωνα με το πόρισμα, η κοινότητα – οχυρωμένη πίσω από τη νόμιμη αρμοδιότητα των ΟΤΑ περί υδροδότησης, όταν η τελευταία δεν πραγματοποιείται από την ΕΥΔΑΠ – έχει καταρτίσει μη σύννομο κανονισμό, σύμφωνα με τον οποίο δεν απαιτείται η προσκόμιση δικαιολογητικών, όπως είναι το επικυρωμένο αντίγραφο οικοδομικής άδειας, με αποτέλεσμα να μην είναι γνωστό αν έχουν συνδεθεί με το δίκτυο και αυθαίρετα κτίσματα! Ουδείς άλλωστε μπορεί να γνωρίζει ποιο είναι το σύνολο των καταναλωτών. Και αυτό διότι στους πρόχειρους – πολλές φορές και χειρόγραφους – καταλόγους η κοινότητα δεν ενέγραφε όλα τα ονόματα αλλά ούτε και το ύψος των ποσών που όφειλε κάθε καταναλωτής.


Αρμόδιοι υπάλληλοι αποκαλύπτουν ότι οι συνδέσεις πραγματοποιούνταν τις περισσότερες φορές κατόπιν… προφορικής εντολής του κ. Μπουλέκου ενώ η επέκταση του δικτύου γινόταν χωρίς τεχνικές μελέτες, ερήμην του κοινοτικού συμβουλίου, με τον πρόεδρο να παίζει τον ρόλο του διαμεσολαβητή και του εργολάβου! Οπως τονίζουν συγκεκριμένα οι ελεγκτές, φωτοαντίγραφα αποδείξεων είσπραξης που εκδόθηκαν από πολιτιστικό σύλλογο της περιοχής εμφανίζουν από τη μια πλευρά δημότες να έχουν καταβάλει ποσά προς τον σύλλογο προκειμένου να συνδεθούν με το δίκτυο και από την άλλη τον πρόεδρο να έχει εισπράξει κάποια από τα ποσά αυτά και να μην τα έχει αποδώσει στην κοινότητα.


* Αχρηστα μηχανήματα


Ενας δρόμος-φάντασμα, δηλαδή ένα έργο το οποίο φαίνεται να έχει παραληφθεί και εξοφληθεί χωρίς να έχει κατασκευαστεί(!), κάνει το συγκεκριμένο πόρισμα να διαφοροποιείται από πλήθος άλλων – ακόμη και στα χρονικά της πολύπαθης τοπικής αυτοδιοίκησης δεν υπάρχουν πολλά όμοια του. Συγκεκριμένα, η έκθεση αποκαλύπτει δρόμο ο οποίος δεν υλοποιήθηκε ποτέ, παρά το γεγονός ότι υπάρχει πρωτόκολλο οριστικής… παραλαβής του, υπογεγραμμένο από κοινοτικό υπάλληλο και δύο μηχανικούς της Τεχνικής Υπηρεσίας Δήμων και Κοινοτήτων της Περιφέρειας Αττικής. Επιπλέον, έργο διάνοιξης αγροτικών δρόμων στην κοινότητα δόθηκε (παρανόμως) με τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης, ενώ 49 βεβαιώσεις καλής εκτέλεσης φέρεται να έχουν υπογραφεί από δύο κοινοτικούς συμβούλους, οι οποίοι βεβαιώνουν με υπεύθυνες δηλώσεις ότι η υπογραφή τους είναι πλαστογραφημένη.


Οσον αφορά, τέλος, τις προμήθειες-εξοπλισμό της κοινότητας με μηχανήματα και οχήματα, το πόρισμα βρίθει παραδειγμάτων εγκατάλειψης, ακόμη και καταστροφής των περιουσιακών στοιχείων της. Σε περιπτώσεις μάλιστα κατά τις οποίες κινήθηκε διαδικασία εξόφλησης των αγορών στις οποίες είχε προβεί η κοινότητα, η κοινοτική αρχή αδράνησε, ερημοδίκησε και οι προμηθευτές ωφελήθηκαν σε βάρος της και φυσικά σε βάρος του δημόσιου συμφέροντος.


* Και μέλη του συμβουλίου


Αποκορύφωμα της αδιαφορίας προς τις διατάξεις του δημοτικού και κοινοτικού κώδικα είναι εξάλλου η καταστρατήγηση κάθε έννοιας «κωλύματος» και «ασυμβίβαστου»: ο κ. Κ. Οικονόμου, προμηθευτής της Κοινότητας Καπανδριτίου, με συναλλαγές το ύψος των οποίων ξεπερνούσε ετησίως το ποσό του ενός εκατ. δρχ., έθεσε υποψηφιότητα και εξελέγη μέλος του κοινοτικού συμβουλίου! Οταν δε, εν έτει 1999, το κοινοτικό συμβούλιο αναμόρφωνε τον ετήσιο προϋπολογισμό της κοινότητας, έκρινε κατά πλειοψηφία ότι έπρεπε να αυξήσει την οφειλή του προς τον εν λόγω προμηθευτή κατά δύο εκατ. δρχ., χωρίς καμία απολύτως αιτιολογία.


Το «παράδοξο» των προμηθειών βεβαίως δεν τελειώνει εδώ: Μηχανήματα που αγοράστηκαν, βγήκαν σε πλειστηριασμό και κατασχέθηκαν, ένα λεωφορείο που δεν πρόλαβε να εξοφληθεί και εγκαταλείφθηκε στους αγρούς, ακόμη και ένα ατύχημα που προκλήθηκε σε επιβατικό αυτοκίνητο, ιδιοκτησίας της κοινότητας, επειδή (δήθεν) δεν είχε καύσιμα, παρ’ όλο που δύο ημέρες πριν η κοινότητα είχε παραλάβει 171 λίτρα αμόλυβδης βενζίνης…