Πολλοί είναι αυτοί που έχουν στραφεί προς μια τράπεζα για να τους εγκριθεί το πολυπόθητο καταναλωτικό ή ακόμη και προσωπικό δάνειο και που τελικά δεν κατάφεραν ποτέ να το λάβουν. Ενας από τους πλέον συνηθισμένους αλλά και γνωστούς λόγους στους οποίους οφείλεται αυτή η απόρριψη δεν είναι άλλος παρά η «κακοπιστία» του πελάτη· κάποιος ενδιαφερόμενος για δανειοδότηση έχει ήδη συνεργαστεί με άλλη ή ακόμη και με την ίδια τράπεζα και δεν έχει επιδείξει την αναμενόμενη αξιοπιστία στο θέμα της αποπληρωμής.
Αυτό όμως είναι ένα «κραυγαλέο» παράδειγμα. Υπάρχουν και περιπτώσεις καταναλωτών οι οποίοι παραπονούνται ότι οι τράπεζες αρνούνται να εγκρίνουν καταναλωτικά δάνεια ακόμη και αν τα προηγούμενα τα έχουν εξοφλήσει κανονικά.
Η κυρία Τάνια Σουσάρη, διευθύντρια καταναλωτικής πίστης της Eurobank, απαντά στην ερώτηση σχετικά με το ποιοι είναι οι λόγοι οι οποίοι και θα μπορούσαν να σταθούν εμπόδιο στη δανειοδότηση του καταναλωτή:
«Οι λόγοι απόρριψης ενός δανείου ποικίλλουν και είναι δύσκολο κατά κάποιον τρόπο να τους κατηγοριοποιήσει κανείς. Εξαίρεση στον κανόνα αποτελούν τα δυσμενή στοιχεία που ενδεχομένως βαρύνουν το πιστωτικό ιστορικό του υποψήφιου πελάτη, την πιστωτική δηλαδή συμπεριφορά του στο παρελθόν σε παρόμοια ή μη προϊόντα τα οποία είναι και προσβάσιμα αλλά και μετρήσιμα.Οσον αφορά τα πιστωτικά κριτήρια που εξετάζονται κατά την αξιολόγηση μιας αίτησης, θα έλεγε κανείς ότι αξιολογούνται «συνδυαστικά» και διάφορες πληροφορίες που διατίθενται για τον υποψήφιο πελάτη και που αφορούν τα επαγγελματικά και οικονομικά καθώς επίσης και τα δημογραφικά στοιχεία του. Π.χ., το μηνιαίο εισόδημα του πελάτη είναι ένα πιστωτικό κριτήριο αξιολόγησης του δανείου.
Το γεγονός δηλαδή ότι ο πελάτης δεν έχει καθόλου μηνιαίες εισροές μπορεί να αποτελέσει αρνητικό στοιχείο στην έγκριση του δανείου του. Αν όμως ο πελάτης έχει μεν χαμηλό εισόδημα αλλά παρουσιάζει σταθερή επαγγελματική απασχόληση, τότε ο συνδυασμός των δύο παραμέτρων μπορεί να αποτελέσει θετικό στοιχείο στην αξιολόγηση του δανείου του.
Σήμερα, μετά από πέντε χρόνια λειτουργίας της καταναλωτικής πίστης, η Eurobank και άλλες τράπεζες διαθέτει χρήσιμα στατιστικά στοιχεία τα οποία εκμεταλλεύεται χρησιμοποιώντας κάποια στατιστικά μοντέλα, τα γνωστά ως credit scorings.
Τα συστήματα αυτά αξιολογούν συνδυαστικά όλες τις προαναφερόμενες παραμέτρους και εν συνεχεία σχεδόν αυτοματοποιημένα παρέχουν με σημαντική ασφάλεια απαντήσεις για την τύχη μιας αίτησης δανείου.
Επειδή μελλοντικά τα στοιχεία αυτά θα χρησιμοποιούνται από όλες τις τράπεζες στην Ελλάδα και θα υφίσταται η πολυσυζητημένη επικοινωνία μεταξύ των τραπεζών (on line), οι καταναλωτές πελάτες θα πρέπει να δώσουν την πρέπουσα σημασία και να είναι συνεπείς στη συμπεριφορά τους στα δανειακά προϊόντα που χρησιμοποιούν, τόσο στις πιστωτικές κάρτες όσο και στα καταναλωτικά δάνεια. Να σημειωθεί ότι η συνέπειά τους θα αποτελέσει τη σημαντικότερη παράμετρο αλλά και το σημαντικότερο πιστωτικό κριτήριο στη μελλοντική χορήγηση παρόμοιων δανειακών προγραμμάτων».