Στο 1ο Επιστημονικό Πεδίο των Ανθρωπιστικών, Νομικών και Κοινωνικών Επιστημών εντάσσονται 95 Τμήματα των Ελληνικών Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΑΕΙ) που το 2001 προσφέρουν 18.055 θέσεις (εκ των οποίων οι 13.640 αφορούν τα 65 τμήματα που αποκλειστικά ανήκουν στο πρώτο επιστημονικό πεδίο και οι 4.415 τα 30 κοινά τμήματα του 1ου με άλλα επιστημονικά πεδία).
*ΤΜΗΜΑ Φιλολογίας (*)
Λειτουργούν τμήματα στα ιδρύματα: Αθήνας, Αριστοτέλειο Θεσσαλονίκης, Πάτρας, Ιωαννίνων, Κρήτης (Ρέθυμνο), Δημοκρίτειο Θράκης (Κομοτηνή). Το Τμήμα μεταδίδει στους φοιτητές του τις απαραίτητες γνώσεις για να ασχοληθούν με την ελληνική γλώσσα, λογοτεχνία και πολιτισμό όπως εκφράζονται διαχρονικά μέσα από τα γραπτά μνημεία. Περιλαμβάνει τρεις κατευθύνσεις: Κλασικής Φιλολογίας, Μεσαιωνικής και Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, Γλωσσολογίας. Στο Πανεπιστήμιο Κρήτης λειτουργεί και Τομέας Θεατρολογίας και Μουσικολογίας που ερευνά το Παγκόσμιο και Νεοελληνικό Θέατρο, την Ιστορία του, τη Θεωρία και την Τεχνική του Θεάτρου αντίστοιχα και του κινηματογράφου. Το Τμήμα Μουσικολογίας ερευνά την Παγκόσμια και Νεοελληνική Μουσική. Η φοίτηση διαρκεί 8 εξάμηνα.
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ
Οι πτυχιούχοι του τμήματος αυτού μπορούν να εργασθούν: στη δημόσια και στην ιδιωτική εκπαίδευση σε αρχεία, βιβλιοθήκες, εκδοτικούς οίκους, εφημερίδες. Τα έξι τμήματα της Φιλολογίας (Αθήνας, Θεσσαλονίκης, Πάτρας, Ιωαννίνων, Κρήτης, Θράκης) σημειώθηκαν το 2000 ως πρώτη προτίμηση μόνο από 1.428 υποψήφιους. Τα τελευταία χρόνια διορίζονται στην εκπαίδευση κατά μέσον όρο 500 φιλόλογοι (1999: 479, 2000: 487, 2001: 597) όταν στους καταλόγους αδιορίστων στριμώχνονται ακόμη οι απόφοιτοι του 1989!
Μάλιστα σε «Ερευνα για την επαγγελματική σταδιοδρομία των αποφοίτων» που πραγματοποιήθηκε από το Γραφείο Διασύνδεσης του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης (ΔΠΘ) και ολοκληρώθηκε τον Φεβρουάριο του 2000 επισημαίνεται ότι μόνο το 17,7% των αποφοίτων Φιλολογίας απασχολούνται σε σχετική με το αντικείμενο του πτυχίου τους εργασία, ενώ το μεγαλύτερο ποσοστό των αποφοίτων αυτού του κλάδου είναι άνεργοι (42,9%)!
*ΤΜΗΜΑ Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης (*) (τμήματα κοινά 1ου και 2ου Επιστημονικού Πεδίου)
Λειτουργούν τμήματα στα ιδρύματα: Πανεπιστήμιο Αθήνας, Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (Παράρτημα Φλώρινας), Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Πανεπιστήμιο Κρήτης (Ρέθυμνο), Πανεπιστήμιο Πάτρας, Πανεπιστήμιο Θράκης (Αλεξανδρούπολη), Πανεπιστήμιο Αιγαίου (Ρόδος), Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (Βόλος). Τα Παιδαγωγικά Τμήματα έχουν σκοπό: α) να καλλιεργούν και να προάγουν τις Παιδαγωγικές Επιστήμες με την ακαδημαϊκή και την εφηρμοσμένη διδασκαλία και έρευνα, β) να παρέχουν στους πτυχιούχους τους τα απαραίτητα εφόδια που θα εξασφαλίζουν την άρτια κατάρτισή τους για την επιστημονική και επαγγελματική τους σταδιοδρομία, γ) να συμβάλλουν στην εξύψωση του επιπέδου και στην κάλυψη των αυξανόμενων αναγκών της Εκπαίδευσης σε ό,τι αφορά τα ζητήματα Παιδαγωγικής, δ) να συμβάλλουν στην αντιμετώπιση και επίλυση παιδαγωγικών προβλημάτων εν γένει. Η φοίτηση διαρκεί 8 εξάμηνα.
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ
Οι πτυχιούχοι του τμήματος αυτού μπορούν να εργασθούν: στην πρωτοβάθμια δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση, σε κέντρα λαϊκής επιμόρφωσης, σε ερευνητικά κέντρα κ.α. Το ισοζύγιο του επαγγέλματος των δασκάλων ωστόσο είναι αρνητικό εξαιτίας του μεγάλου όγκου των αδιόριστων δασκάλων (πάνω από 15.000 δάσκαλοι). Κάθε χρόνο προστίθενται πάνω από 1.000 νέοι πτυχιούχοι. Το 1998 διορίστηκαν στη δημόσια εκπαίδευση 3.283 δάσκαλοι, το 1999 1.432, το 2000 μόλις 867 και 3.829 το 2001. Παράλληλα, από πρόσφατη έρευνα που πραγματοποιήθηκε από τον πανεπιστημιακό Δ. Ματθαίου και τη σύμβουλο του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Ελένη Καρατζιά σε πτυχιούχους Παιδαγωγικών Τμημάτων της Αθήνας, της Πάτρας και της Θράκης που είχαν αποφοιτήσει μεταξύ 1922 και 1997 προέκυψαν τα εξής συμπεράσματα: από τους εργαζόμενους πτυχιούχους, το 34,5% απασχολείται σε επαγγέλματα εντελώς άσχετα με το πτυχίο τους, τα οποία σε αρκετές περιπτώσεις δεν απαιτούσαν πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ως και τα πέντε χρόνια από την αποφοίτησή τους μόνο ένα μικρό ποσοστό, περίπου 25%, επιτυγχάνει αμέσως απασχόληση σχετική με τις σπουδές του.
*ΤΜΗΜΑ Παιδαγωγικό Νηπιαγωγών (*) (τμήματα κοινά 1ου και 2ου Επιστημονικού Πεδίου)
Λειτουργούν τμήματα στα ιδρύματα: Πανεπιστήμιο Θράκης (Αλεξανδρούπολη), Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (Φλώρινας), Πανεπιστήμιο Κρήτης (Ρέθυμνο), Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Πανεπιστήμιο Πατρών, Πανεπιστήμιο Αιγαίου (Ρόδος). Τα Τμήματα Νηπιαγωγών έχουν σκοπό την κατάρτιση επιστημόνων που θα ασχοληθούν επιτυχώς με το ιδιαίτερα δύσκολο έργο της αγωγής των παιδιών προσχολικής ηλικίας.
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ
Οι πτυχιούχοι του τμήματος αυτού μπορούν να εργασθούν σε: νηπιαγωγεία, δημόσια και ιδιωτικά, παιδικούς σταθμούς (δημόσιους, δημοτικούς, ιδιωτικούς, οργανισμών και ιδρυμάτων), ιδρύματα φροντίδας, απασχόλησης και περίθαλψης του παιδιού, νοσοκομεία παίδων κ.ά. Επίσης μπορούν να ανοίξουν και δικό τους νηπιαγωγείο.
Η συντριπτική πλειονότητα των νηπιαγωγών έχουν στόχο την απορρόφησή τους στην εκπαίδευση, ιδιαίτερα τη δημόσια. Αλλά οι προοπτικές απασχόλησης είναι δυσοίωνες. Οι αδιόριστοι νηπιαγωγοί ανέρχονταν το 2001 περίπου σε 13.500. Τα επόμενα τέσσερα χρόνια (2002-2005) η ετήσια εκροή νέων πτυχιούχων θα είναι κατά μέσον όρο περίπου 800 νηπιαγωγοί. Οι διορισμοί στη δημόσια εκπαίδευση το 1998 ήταν 587 νηπιαγωγοί, το 1999 διορίστηκαν 500, το 2000 διορίστηκαν 776 και 630 το 2001. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα τελευταία χρόνια κάτω από το βάρος της αυξανόμενης ανεργίας των πτυχιούχων των Παιδαγωγικών Τμημάτων Νηπιαγωγών ορισμένα από αυτά αποφάσισαν να αλλάξουν ονομασία και να διαφοροποιήσουν μερικώς τα προγράμματα σπουδών τους εισάγοντας και νέα γνωστικά αντικείμενα. Κλασικό παράδειγμα τα αμέσως επόμενα τμήματα.
*ΤΜΗΜΑ Παιδαγωγικό Προσχολικής Εκπαίδευσης (*) (τμήματα κοινά 1ου και 2ου Επιστημονικού Πεδίου)
Λειτουργεί στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (Βόλος), όπου πρόκειται για μετονομασία του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Βόλου. Η νέα ονομασία του τμήματος «Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης» ισχύει από τον Οκτώβριο του 2000. Καθιερώνονται δύο κατευθύνσεις: της Εμψύχωσης και της Ψυχοπαιδαγωγικής Θεωρίας και Παρέμβασης. Η καθιέρωση των σπουδών κινείται πλέον σε τρεις βασικούς άξονες: α) καθιέρωση νέων γνωστικών αντικειμένων και αναπλαισίωση του προγράμματος με ορθολογική κατανομή των μαθημάτων στα έτη σπουδών κτλ., β) εισαγωγή σύγχρονων κατευθύνσεων οι οποίες αναγραφόμενες είτε στο πτυχίο των αποφοίτων μας είτε σε ξεχωριστό πιστοποιητικό θα διευκολύνουν την ανεύρεση εργασίας, και γ) αλλαγή της ονομασίας του τμήματος με τίτλο που δηλώνει διευρυμένο το έργο των αποφοίτων μας μέσα στον χώρο της προσχολικής εκπαίδευσης και αγωγής. Η φοίτηση διαρκεί 8 εξάμηνα.
*ΤΜΗΜΑ Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (*) (τμήμα κοινό 1ου και 2ου Επιστημονικού Πεδίου)
Λειτουργεί στο Παιδαγωγικό Θεσσαλονίκης, όπου είναι μετονομασία (2000) του Τμήματος Παιδαγωγικού Νηπιαγωγών Θεσσαλονίκης. Σκοπός του τμήματος είναι η κατάρτιση επιστημόνων που θα ασχοληθούν με το έργο της αγωγής παιδιών προσχολικής ηλικίας. Η φοίτηση διαρκεί 8 εξάμηνα.
Επαγγελματικές προοπτικές
Οι πτυχιούχοι του τμήματος αυτού μπορούν να εργασθούν σε: δημόσια ή ιδιωτικά νηπιαγωγεία, παιδικούς σταθμούς, ιδρύματα φροντίδας και απασχόλησης του παιδιού, νοσοκομεία παίδων. Επίσης, να ανοίξουν δικό τους νηπιαγωγείο ή παιδικό σταθμό. Ισχύουν βεβαίως και εδώ οι αντίστοιχες επαγγελματικές προοπτικές των πτυχιούχων των Τμημάτων Νηπιαγωγών.
*ΤΜΗΜΑ Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (*) (τμήμα κοινό 1ου και 2ου Επιστημονικού Πεδίου)
Λειτουργεί στο Παιδαγωγικό Τμήμα Αθηνών. Σκοπός του τμήματος είναι η κατάρτιση επιστημόνων που θα ασχοληθούν με το έργο της αγωγής παιδιών προσχολικής ηλικίας.
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ
Οι πτυχιούχοι του τμήματος αυτού μπορούν να εργασθούν σε: δημόσια και ιδιωτικά νηπιαγωγεία, παιδικούς σταθμούς, ιδρύματα φροντίδας και απασχόλησης του παιδιού, νοσοκομεία παίδων. Επίσης, να ανοίξουν δικό τους νηπιαγωγείο ή παιδικό σταθμό. Ισχύουν βεβαίως και εδώ οι αντίστοιχες επαγγελματικές προοπτικές των πτυχιούχων των Τμημάτων Νηπιαγωγών.
*ΤΜΗΜΑ Παιδαγωγικό Ειδικής Αγωγής (**) (τμήμα κοινό 1ου και 2ου Επιστημονικού Πεδίου)
Λειτουργεί στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (Βόλος), όπου από τον Σεπτέμβριο του 1998 άρχισε η δραστηριότητα του Παιδαγωγικού Τμήματος Ειδικής Αγωγής, του πρώτου αυτοτελούς Τμήματος Πανεπιστημιακής Σχολής που έρχεται να καλύψει το τεράστιο κενό του ευαίσθητου χώρου της Ειδικής Αγωγής. Η οργανωμένη ανάπτυξη του τομέα της Ειδικής Αγωγής είναι μείζονος σημασίας, αν λάβουμε υπόψη ότι υπάρχουν περίπου 180.000 παιδιά με σωματικές ή ψυχοπνευματικές αναπηρίες και μαθησιακές δυσκολίες. Μόνο στο 16% αυτών των παιδιών παρέχεται οργανωμένη και επιστημονικά ενδεδειγμένη βοήθεια και υποστήριξη. Αποστολή του τμήματος είναι η κατάρτιση ειδικών επιστημόνων που θα ασχοληθούν με την εκπαίδευση των ατόμων τα οποία έχουν εκ γενετής, επίκτητες, μόνιμες ή παροδικές σωματικές, αισθητηριακές ή ψυχοπνευματικές αναπηρίες ή μαθησιακές δυσκολίες οι οποίες δεν τους επιτρέπουν να ακολουθήσουν τον ρυθμό και τον τρόπο της σχολικής εκπαίδευσης των άλλων παιδιών. Η φοίτηση διαρκεί 8 εξάμηνα.
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ
Οι πτυχιούχοι του τμήματος αυτού μπορούν να εργασθούν σε: σχολεία ειδικής αγωγής, νοσοκομεία και άλλα ιδρύματα φροντίδας για το παιδί.
*ΤΜΗΜΑ Νομικής (*)
Λειτουργούν τμήματα στα ιδρύματα: Πανεπιστήμιο Αθήνας, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (Κομοτηνή). Σκοπός του τμήματος αυτού είναι να μεταδώσει στους φοιτητές του τις απαραίτητες γνώσεις για να ασχοληθούν με τη μελέτη και ερμηνεία της νομοθεσίας, την εφαρμογή και την υπεράσπιση του δικαίου. Για την άσκηση του δικηγορικού επαγγέλματος είναι απαραίτητη η άδεια που οι πτυχιούχοι των Τμημάτων Νομικής μπορούν να πάρουν αφού ασκηθούν 18 μήνες σε δικηγορικό γραφείο και περάσουν τις σχετικές εξετάσεις στον Αρειο Πάγο. Στο επιστημονικό πεδίο των Ανθρωπιστικών, Νομικών και Κοινωνικών Σπουδών ο ένας στους τρεισήμισι περίπου υποψηφίους των εξετάσεων του 2000 και του 2001 έδειξε εμπράκτως την προτίμησή του στις Νομικές Σπουδές καταγράφοντας ως πρώτη επιλογή κάποιο από τα τρία τμήματα της Νομικής. Η φοίτηση διαρκεί 8 εξάμηνα.
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ
Οι πτυχιούχοι του τμήματος μπορούν να εργαστούν: α) Ως ελεύθεροι επαγγελματίες ασκώντας δικηγορία. Για να ασκήσει κανείς το επάγγελμα του δικηγόρου θα πρέπει να κάνει 18άμηνη πρακτική άσκηση σε δικηγορικό γραφείο και να επιτύχει στις ειδικές εξετάσεις στα Εφετεία. β) Ως δικαστικοί λειτουργοί. Για να μπει κανείς στον δικαστικό κλάδο θα πρέπει να δώσει τις σχετικές εξετάσεις στο υπουργείο Δικαιοσύνης τρία χρόνια μετά τη λήψη της άδειας εξάσκησης της δικηγορίας. γ) Ως συμβολαιογράφοι, όπου θα πρέπει να λάβουν μέρος στις σχετικές εξετάσεις δύο χρόνια μετά την άδεια άσκησης επαγγέλματος. Ο υποψήφιος πρέπει να τελειώσει τη Νομική και να δουλέψει για δύο χρόνια δικηγόρος ή δικαστικός λειτουργός. Οι θέσεις των συμβολαιογράφων είναι λίγες και το υπουργείο Δικαιοσύνης κάθε χρόνο προκηρύσσει διαγωνισμό για την πλήρωση των θέσεων. δ) Ως υπάλληλοι στον δημόσιο ή στον ιδιωτικό τομέα σε ειδική κατηγορία. ε) Στην εκπαίδευση (πολύ μικρός αριθμός νομικών διορίζονται στη μέση γενική και τεχνικοεπαγγελματική εκπαίδευση). Τα τελευταία χρόνια ωστόσο παρατηρείται μια αλματωδώς αυξανόμενη υπερπροσφορά δικηγόρων που κατατάσσει τη χώρα μας στις πρώτες θέσεις παγκοσμίως ως προς την αναλογία τους με τον πληθυσμό, ενώ στην Ελλάδα οι δικηγόροι είναι περίπου 27.000 και αντιστοιχεί ένας σε κάθε 376 Ελληνες…
*ΤΜΗΜΑ Κοινωνιολογίας (*)
Λειτουργούν τμήματα στα εξής ιδρύματα: Πάντειο Πανεπιστήμιο, Πανεπιστήμιο Κρήτης (Ρέθυμνο) και Πανεπιστήμιο Αιγαίου (Μυτιλήνη). Σκοπός του Τμήματος Κοινωνιολογίας είναι η συστηματική μελέτη της κοινωνίας, της κοινωνικής συμπεριφοράς στις ατομικές και συλλογικές της μορφές, των κοινωνικών θεσμών, της διαδικασίας συγκρότησης και μεταβολής της δομής της ανθρώπινης κοινωνίας, των προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο σημερινός άνθρωπος. Καλλιεργεί τη μελέτη των θεωρητικών επεξεργασιών που πραγματεύονται την κοινωνική πράξη του ανθρώπου και επιχειρούν την κατανόηση της κοινωνικής μορφολογίας, της ποικιλίας των πολιτισμικών πρακτικών, των μορφών συνείδησης, σκέψης και ιδεολογίας. Η φοίτηση διαρκεί οκτώ εξάμηνα.
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ
Τα τμήματα Κοινωνιολογίας συγκέντρωσαν το 1999 τις «πρώτες προτιμήσεις» μόλις 280 υποψηφίων σε σύνολο 28.864! Φυσικά αυτή η εξέλιξη συνδέεται με το γεγονός ότι εδώ και περίπου μία δεκαετία το ισοζύγιο των επαγγελμάτων Κοινωνιολογίας – Κοινωνιολόγος (ΑΕΙ) είναι αρνητικό. Ερευνα για την απασχόληση των πτυχιούχων του Παντείου Πανεπιστημίου, η οποία διεξήχθη από το Γραφείο Διασύνδεσης του Ιδρύματος, αποκαλύπτει ότι σήμερα ένας στους πέντε πτυχιούχους κοινωνιολόγους είναι άνεργος ενώ από όσους εργάζονται το 70% δήλωσε ότι το επάγγελμά του έχει από καμία ως ελάχιστη σχέση με τις σπουδές του. Και όλα αυτά σε ένα επάγγελμα που ουσιαστικά αφορά τη μελέτη των «θεμελίων» της κοινωνίας μας. Οι πτυχιούχοι του Τμήματος μπορούν να εργαστούν: α) σε ινστιτούτα ή πανεπιστημιακά κέντρα, β) σε οργανισμούς, βιομηχανίες και γ) ως καθηγητές στην εκπαίδευση και στην κατάρτιση. (Το 1998 διορίστηκαν 76 κοινωνιολόγοι, το 1999 διορίστηκαν 35, το 2000 μόλις 19 και το 2001 20.)
*ΤΜΗΜΑ Κοινωνικής Ανθρωπολογίας (*)
Λειτουργεί στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου (Μυτιλήνη). Το Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας άρχισε να λειτουργεί σε μεταπτυχιακό επίπεδο σπουδών το ακαδημαϊκό έτος 1987-88 και σε προπτυχιακό το 1988-89. Συναπαρτίζει με τα τμήματα Γεωγραφίας, Επιστημών Περιβάλλοντος και Κοινωνιολογίας τη Σχολή Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Σκοπός είναι η κατάρτιση επιστημόνων σε κοινωνικά και πολιτισμικά φαινόμενα και η ανάλυση των γενικών και ειδικών αρχών που διέπουν τις πολιτισμικές διαφορές ανάμεσα στις ανθρώπινες κοινωνίες. Είναι οργανωμένο σε δύο κύκλους σπουδών και διαρκεί οκτώ διδακτικά εξάμηνα. Το πρόγραμμα μαθημάτων περιλαμβάνει τρεις κατευθύνσεις σπουδών: α) Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, β) Ιστορίας, γ) Επικοινωνίας και Πολιτισμού. ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ – ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ
Το μεταπτυχιακό πρόγραμμα του Τμήματος Κοινωνικής Ανθρωπολογίας ξεκίνησε το 1987-88 με την εισαγωγή ειδικών μεταπτυχιακών υποτρόφων (ΕΜΥ) ενώ από το 1990 και μετά εξακολουθεί να δέχεται ύστερα από εισαγωγικές εξετάσεις σταθερό αριθμό μεταπτυχιακών φοιτητών. Είναι διετούς φοιτήσεως και δέχεται πτυχιούχους διαφόρων ειδικοτήτων ύστερα από εισαγωγικές εξετάσεις. Οσοι επιτύχουν στα μαθήματα του διετούς κύκλου μπορούν να συνεχίσουν την εργασία τους με στόχο την εκπόνηση διδακτορικής διατριβής.
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ
Οι πτυχιούχοι του τμήματος μπορούν να εργασθούν: α) στον δημόσιο τομέα και στην τοπική αυτοδιοίκηση, σε υπηρεσίες προγραμματισμού, β) στον ιδιωτικό τομέα, σε εταιρείες διαφήμισης, δημοσκοπήσεων και έρευνας της αγοράς, γ) σε ευρύτερους χώρους διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, μουσεία, ινστιτούτα ερευνών, δ) ως καθηγητές στην εκπαίδευση και στην κατάρτιση.
*ΤΜΗΜΑ Κοινωνικής Πολιτικής και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας (*)
Λειτουργεί στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Σκοπός του Τμήματος είναι η κατάρτιση επιστημόνων στα γνωστικά αντικείμενα της κοινωνικής ανθρωπολογίας, της κοινωνικής γεωγραφίας και δημοσιογραφίας και της κοινωνικής πολιτικής, με σκοπό τη μελέτη και ανάλυση των κοινωνικών δομών και τάσεων μετασχηματισμού της κοινωνίας και τον προγραμματισμό και την εφαρμογή της κοινωνικής πολιτικής σε εθνικό και τοπικό επίπεδο. Το Τμήμα χορηγεί ενιαίο πτυχίο με δύο κατευθύνσεις, Κοινωνική Πολιτική και Κοινωνική Ανθρωπολογία. Η φοίτηση διαρκεί οκτώ εξάμηνα.
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ
Οι πτυχιούχοι του τμήματος μπορούν να εργασθούν: α) ως ερευνητές σε δημόσια ή ιδιωτικά κέντρα διεξαγωγής ερευνών σε γραφεία μελετών, β) ως στελέχη σε δημόσιες υπηρεσίες και οργανισμούς, σε διοικητικές περιφέρειες, νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις και ΟΤΑ, σε νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου με αρμοδιότητες σε θέματα κοινωνικής προστασίας και παρέμβασης, γ) ως διδάσκοντες σε δημόσια και ιδιωτικά γυμνάσια και λύκεια, σε ΙΕΚ, εργαστήρια ελευθέρων σπουδών, κτλ. Η κατεύθυνση της Κοινωνικής Πολιτικής προσφέρει ευκαιρίες απασχόλησης σε θέσεις χάραξης πολιτικής σε θέσεις σχεδιασμού, συντονισμού, αξιολόγησης προγραμμάτων κοινωνικής προστασίας και κοινωνικής παρέμβασης. Η κατεύθυνση Κοινωνικής Ανθρωπολογίας προσφέρει ευκαιρίες για απασχόληση σε θέσεις που έχουν αντικείμενό τους τη διάγνωση κοινωνικών αναγκών, προνοιακά προγράμματα, πολιτιστικά προγράμματα, πνευματικά κέντρα, μουσεία κτλ.
*ΤΜΗΜΑ Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής (*)
Λειτουργεί στο Πανεπιστήμιο της Μακεδονίας (Θεσσαλονίκη). Σκοποί του Τμήματος είναι: α) να προάγει τις κοινωνικές επιστήμες στους τομείς της εκπαιδευτικής και κοινωνικής πολιτικής με την καλλιέργεια της ακαδημαϊκής και της εφαρμοσμένης διδασκαλίας και έρευνας, β) να παρέχει στους πτυχιούχους του την απαραίτητη θεωρητική και πρακτική κατάρτιση για την επιστημονική και επαγγελματική τους σταδιοδρομία και εξέλιξη, γ) να προάγει την έρευνα στην εκπαιδευτική και κοινωνική πολιτική και ιδιαίτερα στους τομείς της συνεχούς εκπαίδευσης, της εκπαίδευσης ενηλίκων και ειδικών ατόμων, των εκπαιδευτικών τεχνολογιών, καθώς και της αξιολόγησης, διαμόρφωσης και ανάπτυξης θεσμών κοινωνικής πολιτικής. Το Τμήμα χορηγεί ενιαίο πτυχίο, το οποίο προσδιορίζεται από τις κατευθύνσεις: α) κατεύθυνση της Συνεχούς Εκπαίδευσης, β) κατεύθυνση της Εκπαίδευσης Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες. Η πρώτη κατεύθυνση στοχεύει να εκπαιδεύσει τους φοιτητές στην απόκτηση της εκπαιδευτικής, ψυχολογικής και διοικητικής κατάρτισης, ώστε να μπορούν να δουλέψουν ως ειδικοί στη Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση. Η δεύτερη κατεύθυνση στοχεύει στο να καταρτίσει εξειδικευμένους εκπαιδευτές ατόμων με ειδικές ανάγκες. Η φοίτηση διαρκεί οκτώ εξάμηνα.
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ
Οι απόφοιτοι της κατεύθυνσης Συνεχούς Εκπαίδευσης θα μπορούν να απασχοληθούν: α) σε οργανισμούς δημοσίου και ιδιωτικού χαρακτήρα που ασχολούνται με τον επαγγελματικό προσανατολισμό καθώς και με την οικονομική (επαγγελματική) και κοινωνική ενσωμάτωση μειονεκτουσών ομάδων και σε Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης, β) σε βιομηχανίες και στο Δημόσιο με την ανάληψη μελετών και εκπόνηση επιχειρησιακών προγραμμάτων για την επαγγελματική κατάρτιση, γ) σε επιχειρήσεις ως στελεχικό δυναμικό που είναι απαραίτητο στον νευραλγικό τομέα της κατάρτισης και επανακατάρτισης ενηλίκων, ιδιαίτερα στα δεδομένα των νέων τεχνολογιών, δ) σε προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης ενηλίκων που ανήκουν στην ομάδα των λειτουργικά αναλφάβητων, ε) σε προγράμματα διάδοσης της ελληνικής γλώσσας σε ενηλίκους άλλων χωρών. Οι απόφοιτοι της κατεύθυνσης Εκπαίδευσης Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες μπορούν να απασχοληθούν στον ιδιωτικό τομέα ως εξειδικευμένοι εκπαιδευτές στην ειδική αγωγή καθώς επίσης σε αντίστοιχες υπηρεσίες του δημόσιου τομέα, π.χ. σε σχολεία, νοσοκομεία, κέντρα υγείας, κέντρα ψυχικής υγιεινής, δημοτικά και νομαρχιακά κέντρα ψυχοεκπαιδευτικής υποστήριξης.
*ΤΜΗΜΑ Κοινωνικής Διοίκησης (*)
Λειτουργεί στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο της Θράκης (Κομοτηνή). Στόχος του Τμήματος είναι: Να καλλιεργεί και να προάγει την επιστήμη της κοινωνικής διοίκησης, της κοινωνικής πολιτικής και της κοινωνικής εργασίας, με την ακαδημαϊκή και την εφαρμοσμένη διδασκαλία και έρευνα. Να συμβάλλει στην εμπέδωση του αισθήματος κοινωνικής αλληλεγγύης και στη βελτίωση του επιπέδου των παρεχόμενων κοινωνικών υπηρεσιών. Να καταρτίζει στελέχη διοίκησης και προγραμματισμού με προσανατολισμό την κοινωνική διοίκηση και την κοινωνική εργασία, ικανά να σχεδιάζουν, να εφαρμόζουν και να αξιολογούν προγράμματα κοινωνικής πολιτικής. Το Τμήμα χορηγεί ενιαίο πτυχίο με επί μέρους ειδίκευση στην Κοινωνική Διοίκηση και Πολιτική και στην Κοινωνική Εργασία. Η φοίτηση διαρκεί οκτώ εξάμηνα.
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ
Οι πτυχιούχοι του τμήματος μπορούν να εργασθούν: α) στη Διοίκηση Κοινωνικών Υπηρεσιών στους τομείς εργασίας, κοινωνικών ασφαλίσεων, κοινωνικής πρόνοιας, υγείας, κατοικίας, δικαιοσύνης, προστασίας περιβάλλοντος, β) σε εξειδικευμένους φορείς του δημόσιου ή του ιδιωτικού τομέα για κατάρτιση και εφαρμογή ειδικών προγραμμάτων κοινωνικής πολιτικής σε θέματα προστασίας του παιδιού, του εφήβου και των υπερηλίκων, γ) στην εκπαίδευση των κοινωνικών λειτουργών και όλων των εκπαιδευομένων στην κοινωνική εργασία, δ) σε οργανισμούς και στην τοπική αυτοδιοίκηση.



