Οταν είμαστε μικροί, μας διαβάζουν βιβλία με εικόνες για να κοιμηθούμε. Mόλις μάθουμε ανάγνωση, ξενυχτάμε διαβάζοντας μόνοι μας βιβλία με εικόνες ενώ οι γονείς φωνάζουν να σβήσουμε το φως.
Για μια χώρα, έναν λαό και μια κοινωνία προσηλωμένη στο μακρινό παρελθόν της προκειμένου να διατηρεί μια πολιτισμικά ηγεμονική θέση - ή ψευδαίσθηση - στον κόσμο του παρόντος, μικρό ενδιαφέρον έχουμε δείξει για την περί μνήμης πλούσια θεωρητική βιβλιογραφία.
«Κάποια χρόνια που βιώθηκαν μέσα στην εξαθλίωση αρκούν για να δημιουργήσουν μια ευαισθησία».
Στον απόηχο της μεγάλης Διαμάχης Αρχαίων και Νεοτέρων του 17ου αιώνα, ένα απίθανο ειδύλλιο γεννιέται στην Ευρώπη:
Παιδί φανατικό για γράμματα, ο Αριστείδης Φουτρίδης, γιος του καπετάνιου Ευάγγελου Φουτρίδη, γεννήθηκε το 1887 στην Ικαρία και κατέληξε καθηγητής Ελληνικών Σπουδών στο Χάρβαρντ.
Το Δανειστικό Τμήμα είναι η πιο διαφημισμένη από όλες τις νέες υπηρεσίες που θα προσφέρει η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος (ΕΒΕ) όταν μεταφερθεί στο νέο της κτίριο, στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ).
Μαζί με την παγκόσμια οικονομική κρίση του 2008, το όνομα ενός βρετανού οικονομολόγου, καθοριστικού για το πρώτο μισό του 20ού αιώνα αλλά παροπλισμένου από τη δεκαετία του 1970 και μετά, ήρθε στην καθημερινότητα του δημόσιου λόγου: Τζον Μέιναρντ Κέινς (1883-1946).
«Δεν έχουμε άλλα περιθώρια». Με αυτή τη φράση και κάνοντας λόγο για ασφυξία στον χώρο του επιστημονικού
Χερσόνησος του Σινά. Στο μεταίχμιο μεταξύ Αφρικής και Ασίας, μεταξύ Μεσογείου και Ερυθράς Θάλασσας. Ενας οριακός τόπος που συμπυκνώνεται πάνω του η Ιστορία. Το πολύωρο σιωπηλό ταξίδι στην έρημο είναι ένα μακρύ ταξίδι του παρόντος μέσα στο παρελθόν.
Απεβίωσε το Σάββατο 15 Ιουλίου στην Αθήνα, έπειτα από ασθένεια που τον ταλαιπωρούσε τα τελευταία χρόνια, ο πεζογράφος, θεατρικός συγγραφέας και σεναριογράφος Κώστας Μουρσελάς. Ήταν 86 ετών.
Συζήτηση και ψήφιση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου «Συλλογική διαχείριση δικαιωμάτων πνευματικής
Είκοσι τέσσερα χαρακτικά, ένα για κάθε ραψωδία της καζαντζακικής Οδύσειας παρουσιάζει ο τήνιος καλλιτέχνης Χρήστος Σανταμούρης στο Μουσείο Μαρμαροτεχνίας, στον Πύργο της Τήνου.
Πλάσμα κοινωνικό, κατασκευασμένος έτσι ώστε να μπορεί να εκφέρει αρθρωμένους ήχους, ο άνθρωπος χρησιμοποιεί τη γλώσσα για να επικοινωνεί στη συντροφιά των ομοίων του.
Με τον Σαρ συστηθήκαμε μέσω Σεμπρούν. Μου τον σύστησε εκείνος με όλη την ορμή και το πάθος του εικοσάχρονου που φωνάζει στίχους του αγαπημένου του ποιητή στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Μπούχενβαλντ για να δημιουργήσει απόσταση ανάμεσα στον εαυτό του και στον θάνατο (Χόρχε Σεμπρούν, Γραφή ή ζωή, μτφ. Βασίλης Τομανάς, Εξάντας, 1996)
«Δεν μεταφερόμαστε απλώς στο νέο κτίριο, μεταφερόμαστε στο μέλλον». Με μια φράση που προβλέπουμε ότι θα γίνει σύνθημα της μετεγκατάστασης της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος (ΕΒΕ) στο νέο της κτίριο στο Φάληρο
Στα δεκαέξι του, στα σχολικά του αναγνώσματα διάβασε τον «Πειρασμό» από τους Ελεύθερους Πολιορκημένους του Σολωμού και άρχισε να γράφει ακατάπαυστα. Ηταν ο πρώτος ποιητής που θαύμασε.
Το «σύστημα» - αυτή η προσφιλής στους Νεοέλληνες απρόσωπη οντότητα - είναι, άραγε, ο δρων που τιμωρεί ή ανταμείβει, ανάλογα, τους συγγραφείς που δεν μερίμνησαν εν ζωή για την αναγνώρισή τους, την τύχη του έργου τους και την υστεροφημία τους;
Εν αρχή ην η παρατήρηση.
Το βιβλίο παρουσιάζουν στον Ιανό στην Αθήνα (Σταδίου 24), την Τρίτη 30 Μαΐου, η Ελενα Ακρίτα και οι φίλοι της Γιάννης Ξανθούλης, Σταμάτης Φασουλής και Σταμάτης Κραουνάκης.Η εκδήλωση θα προβάλλεται ζωντανά και στο ianos.gr
Ευχάριστη επίγευση άφησε η εφετινή 14η Διεθνής Εκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης σε διοργανωτές, συμμετέχοντες εκδότες, στο κοινό και στους παρατηρητές του βιβλίου.