• Αναζήτηση

Το ναυάγιο του εξωδικαστικού συμβιβασμού και της πλατφόρμας των κόκκινων στεγαστικών

Η ιστορία ενός επιχειρηματία που ζητούσε ρύθμιση αλλά με τη γραφειοκρατική τρέλα που βίωσε οδηγήθηκε στη χρεοκοπία

Οσο κι αν η κυβέρνηση καλεί σε κάθε τόνο όσοι χρωστούν στις τράπεζες να μπουν στις πλατφόρμες συμβιβασμού και ρύθμισης των οφειλών για να πάψουν να απειλούνται με πλειστηριασμό της περιουσίας τους, ακόμη και της πρώτης κατοικίας τους από τον Μάιο, οι αριθμοί είναι αποκαλυπτικοί της πλήρους αποτυχίας τόσο του εξωδικαστικού συμβιβασμού για τις επιχειρήσεις, ελεύθερους επαγγελματίες και αγρότες όσο και της κρατικής επιδότησης της δόσης των στεγαστικών δανείων για τα νοικοκυριά.

Οσο κι αν οι υπουργοί Οικονομικών και Επενδύσεων αναζητούν τις αιτίες της απροθυμίας των δανειοληπτών να μπουν σε αυτές και της αποτυχίας του συστήματος οι απαντήσεις βρίσκονται στην ηλεκτρονική γραφειοκρατία, στην απροθυμία των τραπεζών να εμπλακούν τρίτοι (δικηγόροι και σύμβουλοι) στις ρυθμίσεις και τέλος στο οικονομικό αδιέξοδο που βιώνει ακόμη και σήμερα η συντριπτική πλειονότητα των δανειοληπτών που έχουν κόκκινα δάνεια.

Τις απαντήσεις γνωρίζει πολύ καλά ο υπεύθυνος γραμματέας ιδιωτικού χρέους Φώτης Κουρμούσης, ο οποίος εργάστηκε με όλες τις κυβερνήσεις για να επιλύσει αυτό το πρόβλημα που όμως εξελίχθηκε σε «γόρδιο δεσμό» και η αποτελεσματικότητά του σε σχέση με τους πόρους που έχουν διατεθεί για τη ρύθμιση του ιδιωτικού χρέους είναι σχεδόν μηδενική.

Για του λόγου το αληθές παραθέτουμε μία περίπτωση γραφειοκρατικής τρέλας, δηλαδή το ιστορικό ενός εξωδικαστικού συμβιβασμού για χρέος περίπου 90.000 ευρώ προς το ΙΚΑ και άλλων 100.000 ευρώ προς τις τράπεζες (δάνεια τα οποία στην αρχή της περιπέτειας ήταν ενήμερα) της εταιρίας Τ.Κ. και Π. ΟΕ (τα πλήρη στοιχεία και ο ΑΦΜ της εταιρείας είναι στη διάθεση του «Βήματος»).

Τι έκανε λοιπόν ο επιχειρηματίας που βρέθηκε σε αδιέξοδο εν μέσω της κρίσης, όπως την αφηγείται ο ίδιος.

8.8.2017:

«Καταθέτω την 1η αίτηση στο σύστημα με αριθμό πρωτοκόλλου 103274/08-08-2017, στην οποία βάζω μόνο πιστωτή το ΚΕΑΟ αφού στις τράπεζες οι οφειλές μου δεν ήταν ληξιπρόθεσμες.

24.10.2017:

Στέλνω email στο ΕΓΔΙΧ να με ενημερώσουν για την πορεία της αίτησης. Μου απαντούν να απευθυνθώ στο ΚΕΑΟ. Επικοινωνώ τηλεφωνικά με το ΚΕΑΟ και μου λένε ότι θα πρέπει να περιμένω.

8.12.2017:

Μου στέλνουν email από ΕΓΔΙΧ ότι το ΚΕΑΟ ζητάει να συμπεριλάβω στους πιστωτές την Εθνική Τράπεζα γιατί έτσι την έβγαζε το σύστημα (Τειρεσίας) παρότι δεν ήταν ληξιπρόθεσμη.

Μου προτείνουν να ξανακάνω την αίτηση και όταν τους ρώτησα τηλεφωνικά γιατί πρέπει να την ξανακάνω, μου απάντησαν ότι η πλατφόρμα δεν ήταν ώριμη, ενώ τώρα είναι!

11.12.2017:

Στέλνω email να μου διαγράψουν την αίτηση ώστε να κάνω νέα.

12.1.2018:

Αφού συγκεντρώνω από την αρχή όλα τα έγγραφα καταθέτω τη 2η αίτηση με αριθμό πρωτοκόλλου 113870/12-1-2018. Βάζω όλους τους πιστωτές και ζητάω ρύθμιση μόνο από ΚΕΑΟ και ΕΘΝΙΚΗ που είναι ληξιπρόθεσμα.

5.2.2018:

Μετά από 3 απόπειρες να βρεθεί συντονιστής, βρίσκεται ένας.

Μου ζητάει πρόσθετα έγγραφα. Τα βάζω στην πλατφόρμα.

5.3.2018:

Ολοκληρώνεται ο έλεγχος πληρότητας και ξεκινά η διαδικασία διαπραγμάτευσης.

13.4.2018:

Το ΚΕΑΟ ζητάει παράταση έως 12.5.2018.

4.5.2018:

Ζητάει η ΕΤΕ έξτρα έγραφα.

12.5.2018:

Το ΚΕΑΟ και η ΕΤΕ ζητούν παράταση έως 12.6.2018.

12.6.2018:

Το ΚΕΑΟ και η ΕΤΕ ζητούν παράταση έως 12.7.2018.

13.6.2018:

Ζητάει η ΕΤΕ έξτρα έγγραφα.

12.7.2018:

Το ΚΕΑΟ ζητάει παράταση έως 12.8.2018.

1.8.2018:

Δεν έχω άλλη υπομονή! Πέρασε ΕΝΑΣ χρόνος»!

Στη συνέχεια με τη νέα κυβέρνηση ξεκίνησε μια δεύτερη προσπάθεια συναντώντας πλέον τα ίδια αλλά και πρόσθετα εμπόδια που ορθώθηκαν καθώς και οι τόκοι έτρεχαν και το χρέος μεγάλωνε. Τελικά πέρασαν όλες οι προθεσμίες, καμία πρόταση δεν έγινε από τις τράπεζες και το μόνο που συντάχθηκε ήταν το «πρακτικό αποτυχίας του εξωδικαστικού συμβιβασμού».

Εκτός ρύθμισης για λάθος Ταχυδρομικό Κώδικα

Αντίστοιχη είναι η εικόνα της γραφειοκρατίας με την πλατφόρμα της ρύθμισης των κόκκινων στεγαστικών δανείων στην οποία έχουν υποβληθεί πάνω από 65.000 αιτήσεις υπαγωγής αλλά εξ αυτών οι 42.000 είναι σε… ύπνωση καθώς οι μισοί αρνούνται να συναινέσουν στην άρση του τραπεζικού απορρήτου (από τράπεζα σε τράπεζα) και οι άλλοι μισοί δεν πληρούν τα κριτήρια.

Ομως υπάρχουν και πάνω από 20.000 δανειολήπτες που ενώ έχουν δεχθεί την άρση του απορρήτου έχουν κι αυτοί κολλήσει καθώς καθυστερούν οι απαντήσεις αποδοχής ένταξης στη ρύθμιση από τις τράπεζες ή οι αιτήσεις τους έχουν σκοντάψει σε χιλιάδες λάθη και τα πολλά στοιχεία που ζητούνται από την Εφορία.

Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα ότι είναι αρκετό ένα λάθος στον Ταχυδρομικό Κώδικα για να απορριφθεί ή να κολλήσει η αίτηση αυτόματα στο μηχανογραφικό σύστημα.

Αποτέλεσμα είναι στη ρύθμιση για την επιδότηση της δόσης του κόκκινου στεγαστικού δανείου (ύψους έως 130.000 ευρώ) να έχουν ενταχθεί περίπου 700 νοικοκυριά (πέτυχαν τη ρύθμιση) ενώ εκτιμάται ότι τελικά ο αριθμός αυτός θα φθάσει τις 2.000 δάνεια.

Οικονομία
Σίβυλλα
Helios Kiosk