• Αναζήτηση
  • Η Κρήτη κερδίζει ξένους αλλά χάνει έλληνες τουρίστες λόγω Ryanair

    Τον κώδωνα του κινδύνου για τον εσωτερικό τουρισμό που κατευθύνεται προς την Κρήτη σημαίνει το Παρατηρητήριο Τουρισμού του νησιού. Στη μεγάλη ετήσια έρευνα που έγινε τον Ιούλιο διαπιστώθηκε ότι η Κρήτη δέχθηκε ισχυρό πλήγμα από την αποχώρηση της Ryanair στις πτήσεις εσωτερικού, καθώς το επτάμηνο Ιανουαρίου - Ιουλίου του 2018 οι πτήσεις εσωτερικού προς το αεροδρόμιο Χανίων μειώθηκαν κατά ένα τέταρτο. Συνολικά ο τουρισμός στην Κρήτη «τρέχει» εφέτος με ρυθμό αύξησης 12,5%.

    ΤοΒΗΜΑ Team
    Τον κώδωνα του κινδύνου για τον εσωτερικό τουρισμό που κατευθύνεται προς την Κρήτη σημαίνει το Παρατηρητήριο Τουρισμού του νησιού. Στη μεγάλη ετήσια έρευνα που έγινε τον Ιούλιο διαπιστώθηκε ότι η Κρήτη δέχθηκε ισχυρό πλήγμα από την αποχώρηση της Ryanair στις πτήσεις εσωτερικού, καθώς το επτάμηνο Ιανουαρίου – Ιουλίου του 2018 οι πτήσεις εσωτερικού προς το αεροδρόμιο Χανίων μειώθηκαν κατά ένα τέταρτο. Συνολικά ο τουρισμός στην Κρήτη «τρέχει» εφέτος με ρυθμό αύξησης 12,5%.
    Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), αν αναλογιστούμε ότι η αύξηση στο αεροδρόμιο Χανίων έφτασε το 11,3% και συνυπολογίσουμε και την αύξηση που σημείωσε το αεροδρόμιο Ηρακλείου κατά 13%, η Κρήτη ναι μεν  σημείωσε αύξηση αφίξεων αλλοδαπών τουριστών που καταφτάνουν στην περιφέρεια με charter κατά 12,5%, αυτή όμως είναι μικρότερη σε σχέση με τον μέσο όρο αύξησης σε πανελλαδικό επίπεδο, όπου αυξήθηκε στο 18%.
    Ενθαρρυντικές είναι οι αυξήσεις που παρατηρούνται στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου κατά το πρώτο εξάμηνο του 2018, και κυρίως σε Λέσβο, Σάμο και Κω, κατά 51%, 38% και 22% αντίστοιχα, τα οποία είχαν πληγεί σημαντικά τα προηγούμενα χρόνια από τη μεταναστευτική/προσφυγική κρίση επηρεάζοντας αρνητικά τις αφίξεις αλλοδαπών τουριστών.

    Στα Χανιά

    Από την έρευνα του Παρατηρητηρίου Τουρισμού Δυτικής Κρήτης που συντονίστηκε από το Τμήμα Οικονομίας και Διοίκησης του ΜΑΙΧ, σε συνεργασία με το Εργαστήριο Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης και την Ενωση Ξενοδόχων Χανίων, προκύπτουν σοβαρά συμπεράσματα σχετικά με το προφίλ των ξένων τουριστών που επισκέπτονται τα Χανιά, ενώ οι ερευνητές θεωρούν ότι αυτά αντανακλούν την ποιότητα του τουρισμού σε όλη την Κρήτη.
    Συγκεκριμένα οι τουρίστες που προτιμούν το αεροδρόμιο Χανίων ως τελικό προορισμό για τις διακοπές τους είναι ηλικίας κυρίως μεταξύ 25 και 64 ετών, υψηλού μορφωτικού αλλά και εισοδηματικού επιπέδου, μια και ο μέσος όρος των εισοδημάτων πλησιάζει τα 60.000 ευρώ.
    Εξι στους δέκα τουρίστες έχουν ξαναεπισκεφθεί την Κρήτη, ενώ εννέα στους δέκα αλλοδαπούς τουρίστες δηλώνουν ότι όχι μόνο θα ξαναεπισκεφθούν τον τόπο αλλά και θα τον προτείνουν ανεπιφύλακτα σε συγγενείς και φίλους.
    Στη συντριπτική τους πλειονότητα διαμένουν στις περιοχές του Πλατανιά, της Αγίας Μαρίνας και των Χανίων κατά μέσο όρο εννέα διανυκτερεύσεις, ανάλογα με την εθνικότητα, ενώ φαίνεται να υπάρχει  προτίμηση προς ξενοδοχειακά καταλύματα μικρότερης κατηγορίας.

    Οικογένειες

    Για τους αλλοδαπούς τουρίστες, επιβεβαιώνεται ο χαρακτηρισμός της Δυτικής Κρήτης ως οικογενειακού προορισμού, αφού δύο στους τρεις προτιμούν να κάνουν διακοπές με την οικογένειά τους με ή χωρίς παιδιά. Οι οικογένειες χωρίς παιδιά διαφοροποιούνται όσον αφορά τη διαμονή τους, αφού ένα μεγάλο ποσοστό προτιμά ενοικιαζόμενα δωμάτια/studios και ξοδεύει περισσότερα από τον μέσο όρο κατ’ άτομο. Αντίθετα, οι οικογένειες κρατών της Ανατολικής Ευρώπης, με χαμηλά εισοδήματα, προτιμούν το ξενοδοχείο και το all inclusive, με αποτέλεσμα να δαπανούν σαφώς λιγότερα στην τοπική αγορά.
    Αναφορικά με τις μετακινήσεις τους, χρησιμοποιούν κυρίως τα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα, με μέσο όρο χρήσης 7 ημερών, ίδιο αριθμό ημερών σε σχέση με την περυσινή τουριστική περίοδο, ενώ με μεγάλη ικανοποίηση κάνουν χρήση λεωφορείων και ταξί για τις διάφορες περιηγήσεις τους.

    Η έρευνα

    Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στο αεροδρόμιο Χανίων («Ι. Δασκαλογιάννης») μέχρι και το τέλος Ιουλίου συγκεντρώνοντας 2.160 έγκυρα ερωτηματολόγια μεταφρασμένα σε 7 γλώσσες από ερευνητές του ΜΑΙΧ και του Πολυτεχνείου Κρήτης και συγχρηματοδοτείται από το Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης Κρήτης και την Ενωση Ξενοδόχων Χανίων.
     
    Ομάδα συγγραφής και ανάλυσης: δρ Γεώργιος Μπαουράκης (διευθυντής ΜΑΙΧ), Γεώργιος Αγγελάκης (ερευνητής ΜΑΙΧ), Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης (καθηγητής – ακαδημαϊκός, Πολυτεχνείο Κρήτης – Audencia Business School, Γαλλία), Περικλής Δράκος (ΕΔΙΠ Πανεπιστήμιο Κρήτης).

    Δημοφιλέστεροι προορισμοί τα μοναστήρια και οι εκκλησίες

    Δημοφιλέστεροι προορισμοί για τους αλλοδαπούς τουρίστες αναδεικνύονται εφέτος για πρώτη φορά ύστερα από αρκετά έτη τα μοναστήρια και οι εκκλησίες (οι μισοί αλλοδαποί τα επισκέπτονται), ξεπερνώντας σε επισκεψιμότητα ακόμα και την παραλία του Ελαφονησίου, η οποία συνεχίζει να αποτελεί πρώτη επιλογή αναφορικά με τις παραλίες που προτιμούν και ακολουθούν αυτές του Μπάλου και των Φαλασάρνων.

    Ο αλλοδαπός επισκέπτης αισθάνεται εξαιρετικά ικανοποιημένος από τις υπηρεσίες που του προσφέρουν τα τουριστικά καταλύματα, οι χώροι εστίασης, αλλά και από τη συμπεριφορά των ντόπιων. Εχει βελτιώσει σε μεγάλο βαθμό την εικόνα του για τα μεταφορικά μέσα (λεωφορεία, ταξί), συνεχίζει όμως να νιώθει ανασφαλής για την κατάσταση του οδικού δικτύου και την οδική σήμανση, απογοητευμένος από την καθαριότητα στους δρόμους του αστικού ιστού αλλά και προβληματισμένος από την έλλειψη πάρκων.

    Αγορά τοπικών αγροτικών προϊόντων

    Αναφορικά με την αγορά τοπικών αγροτικών προϊόντων, το κρασί, ο φυσικός χυμός πορτοκαλιού, το ελαιόλαδο και τα τοπικά τυριά συνεχίζουν και εφέτος να προτιμώνται περισσότερο από τους αλλοδαπούς τουρίστες. Εκτός από τα έξοδα που έχουν κάνει για τα αεροπορικά εισιτήρια και το κόστος διαμονής τους, εννέα στους δέκα τουρίστες δαπανούν μέρος του προϋπολογισμού τους στις ταβέρνες και καφετέριες και οκτώ στους δέκα σε σουπερμάρκετ, ενώ αντίθετα πολύ μικρό είναι το ποσοστό αυτών που ενδιαφέρονται να δαπανήσουν κάποια χρήματα για νυχτερινή διασκέδαση.
    Με τα μέχρι τώρα στοιχεία, η μέση δαπάνη στην τοπική αγορά καθ’ όλη τη διάρκεια της παραμονής ανέρχεται σε 680 ευρώ ανά μονάδα επισκέπτη. Τη μερίδα του λέοντος στις δαπάνες καταλαμβάνουν τα χρήματα που ξοδεύονται από τους τουρίστες στα εστιατόρια και στις καφετέριες, ποσά που φτάνουν και ξεπερνούν σε αρκετές περιπτώσεις το ήμισυ των δαπανών τους στην τοπική αγορά.

    ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

    Οικονομία
    Σίβυλλα
    Helios Kiosk