• Αναζήτηση
  • Στην κορυφή του κόσμου η ελληνική ναυτιλία

    Μετά την «τέλεια καταιγίδα» που βίωσε η ναυλαγορά, καθώς βρέθηκε αντιμέτωπη με δύο θεμελιώδεις μεταβλητές που καθόρισαν την πορεία της, την αυξημένη προσφορά τονάζ - σωρευτικά από προηγούμενα χρόνια - και την επιβράδυνση της παγκόσμιας ανάπτυξης και του εμπορίου που ακολούθησε την παγκόσμια κρίση του 2008, παράγοντες της ναυτιλιακής αγοράς εκτιμούν πως, παρά τις προκλήσεις, αρκετοί πια τομείς της ναυτιλίας δείχνουν να ανακάμπτουν, την ώρα που ο κλάδος παραμένει η σημαντικότερη αρτηρία για την παγκόσμια οικονομία και το διεθνές εμπόριο.

    ΤοΒΗΜΑ Team
    Μετά την «τέλεια καταιγίδα» που βίωσε η ναυλαγορά, καθώς βρέθηκε αντιμέτωπη με δύο θεμελιώδεις μεταβλητές που καθόρισαν την πορεία της, την αυξημένη προσφορά τονάζ – σωρευτικά από προηγούμενα χρόνια – και την επιβράδυνση της παγκόσμιας ανάπτυξης και του εμπορίου που ακολούθησε την παγκόσμια κρίση του 2008, παράγοντες της ναυτιλιακής αγοράς εκτιμούν πως, παρά τις προκλήσεις, αρκετοί πια τομείς της ναυτιλίας δείχνουν να ανακάμπτουν, την ώρα που ο κλάδος παραμένει η σημαντικότερη αρτηρία για την παγκόσμια οικονομία και το διεθνές εμπόριο.
    H ναυτιλία αντιμετωπίζει νέες προκλήσεις από την αυξημένη κανονιστική επιτήρηση, την τεχνολογική πρόοδο, το νέο οικονομικό τοπίο και τη μεταβαλλόμενη δυναμική της αγοράς. Οπως πάντα, οι προκλήσεις συμβαδίζουν με τις ευκαιρίες και η ναυτιλία έχει αποδείξει ότι είναι μια αγορά ικανή να προσαρμόζεται και να προηγείται. Ας μην ξεχνάμε ότι η ναυτιλία είναι η σημαντικότερη αρτηρία για την παγκόσμια οικονομία και το διεθνές εμπόριο.
    Η ναυτιλιακή βιομηχανία της χώρας μας παίζει εξάλλου κεντρικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλιακή σκακιέρα καθώς το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας και το 50% της κοινοτικής είναι στα χέρια των Ελλήνων, ενώ σύμφωνα με τα στοιχεία της Vesselsvalue η Ελλάδα είναι πρώτη δύναμη στα bulkers και στα δεξαμενόπλοια, δεύτερη στα πλοία μεταφοράς LNG (υγροποιημένου φυσικού αερίου), τρίτη στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τέταρτη στα πλοία μεταφοράς υγραερίου (LPG).  Ο ελληνόκτητος στόλος αποτελείται από 4.624 πλοία, συνολικού tonnage 218.820.527 gt, ενώ σύμφωνα με στοιχεία της λονδρέζικης εταιρείας Vessels Value αποτιμάται στα 99,82 δισ. δολ., καταλαμβάνοντας την πρώτη θέση στον κόσμο. Στη 2η θέση βρίσκεται η Κίνα με αξία στόλου 91,7 δισ. δολ., ενώ ακολουθούν η Ιαπωνία με 89,27 δισ. δολ., η Νορβηγία με 50,18 δισ. δολ., οι ΗΠΑ με 49,43 δισ. δολ., η Σιγκαπούρη με 48,27 δισ. δολ., η Γερμανία με 34,06 δισ. δολ., η Βρετανία με 29,73 δισ. δολ. και η Κορέα με 25,27 δισ. δολ. Συνολικά οι έλληνες εφοπλιστές έχουν πραγματοποιήσει παραγγελίες νέων πλοίων αξίας 8,92 δισ. δολ. και έχουν αγοράσει συνολικά 582 μεταχειρισμένα πλοία αξίας 8,53 δισ. δολ.
    Από την άλλη πλευρά, στα 53,9 δισ. δολ. στο τέλος του 2017 (από 57,2 δισ. το 2016 και 62,7 δισ. δολ. το 2015) περιορίστηκε ο τραπεζικός δανεισμός των ελληνικών ναυτιλιακών, σύμφωνα με στοιχεία της Petrofin Bank Research. Οι ελληνικές τράπεζες πάντως αύξησαν το τελευταίο 12μηνο τον δανεισμό τους προς την ελληνική ναυτιλία σε περισσότερα από 9 δισ. δολ. στο τέλος του 2017, από 8,7 δισ. δολ. στο τέλος του 2016. Παρά την απομόχλευση που παρατηρείται στον κλάδο, οι ελληνικές ναυτιλιακές αύξησαν τον στόλο τους τόσο σε αριθμό όσο και σε χωρητικότητα, μέσω εναλλακτικών πηγών χρηματοδότησης ή/και µε ίδια κεφάλαια. Οι τράπεζες συνολικά δείχνουν να ευνοούν τα μεγαλύτερα σχήματα και τη συγκέντρωση στον κλάδο και προς τα εκεί κυρίως κατευθύνουν τις χρηματοδοτήσεις τους.  

    ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

    Οικονομία