Η ακτοπλοϊκή Hellenic Seaways (HSW) ανακάμπτει οικονομικά και από τα αζήτητα κατέστη μήλον της Εριδος. Οι Μινωικές Γραμμές και η Τράπεζα Πειραιώς –οι δύο μεγαλύτεροι μέτοχοι της HSW σήμερα –έχουν επιδοθεί σε έναν αγώνα δρόμου για να αυξήσουν τα ποσοστά τους στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας που δραστηριοποιείται στις γραμμές των Κυκλάδων, του Βόρειου Αιγαίου και του Αργοσαρωνικού.
Στο επίκεντρο της διελκυστίνδας αυτής βρίσκονται οι περίπου 2.200 μικρομέτοχοι της HSW που ενώ φαίνεται να είχαν συμβιβαστεί με τη «χασούρα» από τη συμμετοχή τους στην εταιρεία –είχαν αποκτήσει μετοχές εν όψει της εισαγωγής της στο ΧΑ το μακρινό 1999, αλλά το ναυάγιο του «Σαμίνα» και η αυτοκτονία του Παντελή Σφηνιά ματαίωσαν τη δημόσια εγγραφή και την καταγραφή τυχόν υπεραξιών –γίνονται σήμερα αποδέκτες προτάσεων για εξαγορά των μετοχών τους όχι από έναν αλλά από δύο σοβαρούς «παίκτες» και στην κυριολεξία ψάχνουν να βρουν πού έχουν καταχωνιάσει τους τίτλους ιδιοκτησίας.
Η ανακοίνωση
Η αρχή έγινε από τις Μινωικές Γραμμές, η οποία ελέγχεται από τον ιταλικό όμιλο Γκριμάλντι σε ποσοστό 94% και δραστηριοποιείται στις γραμμές της Αδριατικής και της Κρήτης (Ηράκλειο – Πειραιάς).
Οι Μινωικές Γραμμές απέκτησαν 3.037.000 μετοχές της HSW που κατείχαν τα αμοιβαία της Interamerican προσφέροντας 1,5 ευρώ ανά μετοχή ή 4,55 εκατ. ευρώ συνολικά ανεβάζοντας τη συμμετοχή τους περίπου στο 37,5%. Μάλιστα η ανακοίνωση που εξέδωσε η εταιρεία δεν αφήνει περιθώρια για παρερμηνείες: «…προς ενίσχυση της συμμετοχής των Μινωικών Γραμμών στην HSW, η εταιρεία ευρίσκεται σε διαδικασία διενέργειας συναλλαγών για την αγορά μετοχών της HSW από ενδιαφερόμενους μετόχους μειοψηφίας».
Οι Μινωικές, αν και είχαν στην κατοχή τους πριν από τη συναλλαγή περίπου το 33,5% της HSW, δεν είχαν λόγο στο μάνατζμεντ της εταιρείας.
Τη διοίκηση ασκεί ο κ. Αντώνης Αγαπητός, μάνατζερ που έχει τη στήριξη της Τράπεζας Πειραιώς, η οποία σήμερα ελέγχει το 39,6% του μετοχικού κεφαλαίου της HSW και είναι ο βασικός πιστωτής της.
Το «αστείο τίμημα»
Με δηλώσεις του στο παρελθόν ο πρόεδρος του ομίλου Γκριμάλντι κ. Εμανουέλ Γκριμάλντι είχε εκδηλώσει το ενδιαφέρον του ομίλου, ώστε μέσω των Μινωικών να εξαγοράσει την HSW. Η οικονομική κατάσταση της εταιρείας τότε ήταν τραγική (είχε αρνητικά EBITDA 8 εκατ. ευρώ) και όπως χαρακτηριστικά υποστηρίζουν παράγοντες της αγοράς που γνωρίζουν πρόσωπα και πράγματα το τίμημα που προσέφερε ο ιταλός μεγιστάνας ήταν «αστείο». Η εικόνα όμως της HSW έχει αλλάξει. Η μεγάλη πτώση των τιμών των καυσίμων, η άνοδος του τουρισμού, ο περιορισμός στα λειτουργικά κόστη, ο εξορθολογισμός των δρομολογίων και η αναδιάρθρωση του δανεισμού εντός του 2015 (μείωση επιτοκίων, μετατροπή βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων σε μακροπρόθεσμες και νέα κεφάλαια κίνησης) βελτίωσαν τα οικονομικά της μεγέθη.
Είναι χαρακτηριστικό ότι από αρνητικά EBITDA, το 2014 εμφάνισε λειτουργικά κέρδη 6,5 εκατ. ευρώ και σύμφωνα με πληροφορίες το 2015 θα κλείσει με λειτουργικά κέρδη κοντά στα 25 εκατ. ευρώ. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι θα έχει κέρδη και στην τελική γραμμή των αποτελεσμάτων.
Η κερδοφορία
Το γεγονός αυτό ενεργοποίησε τα αντανακλαστικά των Μινωικών Γραμμών. Και αυτό γιατί μπορεί οι τραπεζίτες να κοιτάζουν τα EBITDA αλλά οι στρατηγικοί επενδυτές ενδιαφέρονται για την καθαρή κερδοφορία. Αλλωστε και οι Μινωικές Γραμμές είδαν το τελευταίο διάστημα τα βασικά τους οικονομικά μεγέθη να απογειώνονται εκμεταλλευόμενες και αυτές την ευνοϊκή συγκυρία (τιμές καυσίμων, αύξηση επιβατικής κίνησης), ενώ κεφαλαιακά η εταιρεία είχε στηριχθεί στις δύσκολες στιγμές από τον βασικό της μέτοχο.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του εννεαμήνου του 2015, τα EBITDA της εταιρείας έφτασαν τα 31,5 εκατ. ευρώ από 17,6 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο του 2014 και τα καθαρά κέρδη από 2,16 εκατ. ευρώ διαμορφώθηκαν σε 17,6 εκατ. ευρώ.
Μιλώντας στο «Βήμα της Κυριακής» ο διευθύνων σύμβουλος των Μινωικών Γραμμών κ. Αντώνης Μανιαδάκης δεν κρύβει τα λόγια του: «Μέχρι τις 31.12.2015 στον ισολογισμό μας η συμμετοχή της HSW εντασσόταν στα Διαθέσιμα προς Πώληση Χρηματοοικονομικά Περιουσιακά Στοιχεία. Αρχές Φεβρουαρίου του 2016 με απόφαση του ΔΣ η στρατηγική άλλαξε. Στοχεύουμε στην ενίσχυση της συμμετοχής μας και απευθυνόμαστε στο σύνολο των υπολοίπων μετόχων που ελέγχουν το 23% της HSW».
Αυτό το 23% με 1,5 ευρώ ανά μετοχή που προσφέρουν οι Μινωικές αποτιμάται σε 26,8 εκατ. ευρώ.
Από την Τράπεζα Πειραιώς δεν κάνουν κάποιο σχόλιο. Αλλά οι πληροφορίες ότι ήδη και αυτοί μαζεύουν μετοχές δείχνει πως είναι αποφασισμένοι να υπερασπιστούν την επένδυσή τους. Ποντάρουν μάλιστα σε περίπου 30-40 ιδρυτικούς μετόχους της HSW από εφοπλιστικές οικογένειες αλλά και θεσμικούς που φαίνεται να συντάσσονται με την πλευρά της τράπεζας, καθώς θεωρούν ότι η HSW σήμερα αξίζει πολύ παραπάνω από την προσφορά των Μινωικών. Το σίγουρο είναι πως όταν γραφόταν το ρεπορτάζ και οι δύο πλευρές είχαν ενισχύσει τα ποσοστά τους στην HSW.
Μέτωπο και στο Αιγαίο
Το κόλπο του Ιταλού
Οι Μινωικές Γραμμές με ανακοίνωσή τους επισημαίνουν ότι «η προοπτική απόκτησης μετοχικής πλειοψηφίας στην HSW από τις Μινωικές Γραμμές εμφανίζεται υπό τις παρούσες συνθήκες ως μία από τις σημαντικότερες στρατηγικές κινήσεις για την ενίσχυση της ελληνικής ακτοπλοΐας, αλλά κυρίως η βέλτιστη λύση για τη στρατηγική ανάπτυξη της HSW». Η εταιρεία επικαλείται το γεγονός ότι οι γραμμές που δραστηριοποιούνται οι δύο εταιρείες δεν παρουσιάζουν επικαλύψεις, για αυτό και θα προκύψουν συνέργειες. Παράλληλα επισημαίνει πως η συνένωση των εταιρειών οδηγεί σε υγιή σχήματα, για αυτό και θα αναβαθμιστούν οι παρεχόμενες υπηρεσίες προς τους επιβάτες με ανταγωνιστικές τιμές.
Παράγοντες της αγοράς πάντως εκτιμούν ότι η στρατηγική του Εμμανουέλ Γκριμάλντι πάει ένα βήμα παραπέρα και εξηγούν: «Το φιλέτο των γραμμών είναι Ελλάδα – Ιταλία με ετήσιους τζίρους 150 εκατ. ευρώ. Εκεί ο όμιλος Γκριμάλντι είναι leader αλλά έχει ανταγωνισμό από Attica και ΑΝΕΚ που συμπράττουν μαζί. Εφόσον όμως πάρει την HSW θα ανοίξει μέτωπο μαζί τους και στο Αιγαίο προσβλέποντας να μην αντέξουν οι ανταγωνιστές του αυτή την πίεση».
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ



