Οποιος αποκαλεί τον Τρίερ μισογύνη έχοντας δει το «Nymphomaniac», δεν ξέρει ούτε τι σημαίνει μισώ ούτε τι σημαίνει αγαπώ μια γυναίκα. Το τι προκάλεσε η ταινία αυτή, τόσο το απογειωτικό πρώτο όσο και το σαρωτικό δεύτερο μέρος της στις γυναίκες, είναι ένα άλλο θέμα. Εδώ θα ασχοληθούμε με το τι θα ήταν καλό να προκαλέσει σε όσους άντρες είχαν την τόλμη να τη δουν κρατώντας μυαλό και μάτια ορθάνοιχτα.
Φιλήδονα teaser, πορτρέτα των πρωταγωνιστών με μισόκλειστα μάτια που μαρτυρούσαν πολλά και υπόσχονταν άλλα τόσα, αστικοί μύθοι που ήθελαν τις σκηνές του σεξ να είναι αληθινές και έναν από τους ηθοποιούς (Σία Λα Μπεφ) να έχει πάρει τον ρόλο στέλνοντας στον Τρίερ βίντεο από τις ερωτικές του περιπτύξεις με τη σύντροφό του. Ολα αυτά ενίσχυσαν τη μυθολογία του «Nymphomaniac» και τις προσδοκίες για σκηνές αχαλίνωτου σεξ χωρίς δεσμεύσεις και χωρίς συνέπειες.
Ενα μεγάλο μέρος του αντρικού πληθυσμού έσπευσε να δει λοιπόν την ταινία ελπίζοντας ότι το δαιμόνιο μάρκετινγκ του δαιμόνιου Δανού θα είχε αντίκρισμα. Η ταινία, για όποιον είχε τις αντοχές να την αντιμετωπίσει κατάματα, ισοδυναμούσε με γροθιά στο στομάχι. Συμπέρασμα; Αν ένας άντρας δεν το βάλει στα πόδια στη θέα των βαθύτερων νοημάτων της, τότε μπορεί να γίνει καλύτερος εραστής.
Οι λόγοι είναι πολλοί. Η ταινία είναι μια σπουδή στον γυναικείο ψυχισμό και κατ’ επέκταση στη γυναικεία σεξουαλικότητα. Η άλλη όψη της ηδονής λέγεται ενοχή και αυτό το δίπολο διαπερνά και τα δύο μέρη που σκηνοθέτησε ο Τρίερ. Σπουδαία η σκηνή κατά την οποία η νεαρή Τζο κάνει (κακό) σεξ για πρώτη φορά. Οταν αφηγείται «με γύρισε μπρούμυτα σαν να πετάει ένα σακί με πατάτες» και ο Τρίερ δείχνει και το σακί με πατάτες για όποιον δεν κατάλαβε, κάθε άντρας οφείλει να κάνει ενός λεπτού σιγή και να αναρωτηθεί αν έχει συμπεριφερθεί, έστω και μία φορά στη ζωή του, με αυτόν τον τρόπο σε ένα γυναικείο σώμα.
Κορυφαία στιγμή το τρίπτυχο των εραστών και η γλαφυρή περιγραφή τους: ο ερωτοχτυπημένος χοντρούλης που της φέρνει κάθε μέρα φρέσκα λουλούδια για το βάζο της και χαρακτηρίζεται «εργάτης του σεξ». Ο αίλουρος, ένας γοητευτικός τύπος με μακριά μαλλιά και γένια που λειτουργεί σαν αρπακτικό που ξέρει να ικανοποιεί το θήραμά του ώσπου να το υποτάξει. Και τέλος, ο εραστής, εκείνος που προτάσσει τον έρωτα και όχι το σεξ και ίσως είναι ο πιο επικίνδυνος από τους τρεις. Προσθέτοντας τις αρετές τους, προκύπτει ο άντρας που θέλουν όλες οι γυναίκες: εργάτης, κατακτητής, εραστής.
Το «Nymphomaniac» δεν είναι διασκεδαστικό σαν πορνοταινία ούτε βαρετό σαν ντοκιμαντέρ για τη γυναικεία ανατομία. Είναι μια βαθιά κατάδυση χωρίς αναπνευστήρα στον βυθό του γυναικείου ερωτισμού και σε όλα όσα μια γυναίκα σκέφτεται κατά τη διάρκεια, αλλά, κυρίως, μετά το σεξ. Οι πιο τολμηροί ας μπουν στον κόπο να πάρουν μια βαθιά ανάσα και να βουτήξουν.
*Δημοσιεύθηκε στο ΒΗΜΑmen Απριλίου 2014



