Η κυβέρνηση ποντάρει πολλά στην επιτυχή έκβαση της πώλησης του Ελληνικού επιδιώκοντας να εκπέμψει ισχυρό σήμα στο διεθνές επενδυτικό περιβάλλον σε συνδυασμό με την πιστοποίηση του πρωτογενούς πλεονάσματος τον Απρίλιο.
Λίγο πριν από την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών (στις 27 Φεβρουαρίου), το υπουργείο Οικονομικών και το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) επιταχύνουν τις διαδικασίες ώστε το αργότερο στις αρχές Απριλίου να αναδειχθεί ο νικητής του διαγωνισμού ο οποίος θα κινητοποιήσει μια επένδυση-μαμούθ στον χώρο του πρώην αεροδρομίου.
Οφέλη
«Πρόκειται για την επένδυση της δεκαετίας η οποία θα τονώσει όλους του κλάδους της οικονομίας» λέει στο «Βήμα» ανώτερος κυβερνητικός παράγοντας που παρακολουθεί στενά το όλο θέμα.
Επικρατέστεροι μνηστήρες, σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, εμφανίζονται η Lamda Development (θυγατρική του Ομίλου Λάτση) και η ισραηλινών συμφερόντων Εlbit. O τρίτος ενδιαφερόμενος είναι βρετανική London Regional Properties, ενώ το ΤΑΙΠΕΔ φαίνεται ότι κρατάει ανοιχτή πόρτα για το ενδεχόμενο επιστροφής του Κατάρ ακόμη και την τελευταία στιγμή.
Το στοίχημα για το υπουργείο Οικονομικών είναι να καταθέσουν την τελική δεσμευτική προσφορά τους (μαζί με το master plan υπογεγραμμένο από έναν διάσημο αρχιτέκτονα) τουλάχιστον δύο ενδιαφερόμενοι ώς τις 27 Φεβρουαρίου ή το αργότερο στις αρχές Μαρτίου.
Λόγω του δυσθεώρητου ύψους της συνολικής επένδυσης, εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς αναφέρουν ότι το αρχικό τίμημα δύσκολα θα ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ. Το ποσό που θα εισπραχθεί (σε δόσεις που θα εκτείνονται σε βάθος δεκαετίας) θα αποδοθεί στον Ειδικό Λογαριασμό στην Τράπεζα της Ελλάδος για την εξυπηρέτηση του χρέους.
Από εκεί και πέρα αρχίζουν οι εκτιμήσεις για τα πολλαπλασιαστικά οφέλη της επένδυσης, τόσο για την ευρύτερη οικονομία όσο και για το ταμείο του υπουργείου Οικονομικών.
Παλαιότεροι υπολογισμοί στελεχών του ΤΑΙΠΕΔ έκαναν λόγο για τη δυνατότητα δημιουργίας άνω των 100.000 θέσεων εργασίας στην πολυετή φάση κατασκευής του έργου. Αισιόδοξες είναι οι εκτιμήσεις για την ενίσχυση του ΑΕΠ με 2 ποσοστιαίες μονάδες.
Στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ υποστηρίζουν ότι η επένδυση θα αναζωογονήσει τον οικοδομικό κλάδο και δεκάδες ειδικότητες που σχετίζονται με αυτόν. Διαρκή και πολλαπλασιαστικά οφέλη αναμένονται και για τον τουρισμό από την αξιοποίηση μιας έκτασης 6.200 στρεμμάτων (2 φορές το Hyde Park του Λονδίνου), η οποία βλέπει σε παραλιακή ζώνη 3,5 χιλιομέτρων και θα περιλαμβάνει μαρίνα που θα φιλοξενεί 350 σκάφη.
Εκτός των άλλων δραστηριοτήτων στο Ελληνικό επιτρέπεται βάσει νόμου και η χωροθέτηση καζίνου, κάτι που θα εξαρτηθεί από τις επιλογές του επενδυτή.
Το αμέσως επόμενο διάστημα η κυβέρνηση καλείται να αξιολογήσει με εντατικούς ρυθμούς το πολεοδομικό και χωροταξικό σχέδιο των ενδιαφερομένων το οποίο αφορά στις επενδύσεις που θα κάνουν, το είδος των χρήσεών και στην επιφάνεια που θα καλύψουν.
Υπογειοποίηση
Σημαντικό ερώτημα είναι η υπογειοποίηση της παραλιακής λεωφόρου και το ποιος θα πληρώσει αυτό το έργο. Κύκλοι του ΤΑΙΠΕΔ σημειώνουν ότι ο επενδυτής θα επωμισθεί το μεγαλύτερο μέρος του κόστους καθώς θα είναι διπλά ωφελημένος. Πρώτον, θα κερδίσει την επιφάνεια πάνω από τον δρόμο και, δεύτερον, από την υπεραξία που θα προσφέρει στην επένδυση η άμεση πρόσβαση στη θάλασσα. Το παζάρι με το Δημόσιο θα γίνει για το κόστος των κόμβων στα σημεία σύνδεσης.
«Επένδυση 10 δισ. ευρώ»
Η Lamda Development, η οποία διεκδικεί το έργο, υπολογίζει σε 7 δισ. ευρώ τις άμεσες επενδύσεις στο Ελληνικό από το σχήμα που θα πλειοδοτήσει και προσθέτει 3 δισ. ευρώ δευτερεύουσες επενδύσεις. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλος της Lamda κ. Οδυσσέα Αθανασίου, κατά την περίοδο διάρκειας 10-15 ετών των έργων, η επένδυση θα μπορούσε να δημιουργήσει περί τις 15.000 θέσεις εργασίας, ενώ με την ολοκλήρωσή τους το νούμερο θα μπορούσε να ανέλθει σε 50.000.
Η εταιρεία εκτιμά ακόμη ότι τα φορολογικά έσοδα θα μπορούσαν να ανέλθουν σε 2 δισ. ευρώ, ενώ η τουριστική κίνηση στην Αθήνα (που κάθε χρόνο προσελκύει 3 εκατ. τουρίστες) θα μπορούσε να αυξηθεί κατά 1 επιπλέον εκατομμύριο.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ



