Αποφασισμένος να προχωρήσει το σχεδιασμό του για τη διαχείριση απορριμμάτων στην Αθήνα εμφανίζεται ο δήμαρχος Αθηναίων κ. Γιώργος Καμίνης. Παρά τις αντιδράσεις των δημοτικών παρατάξεων της Αριστεράς, και εργαζομένων στην καθαριότητα του Δήμου -καταγγέλλουν την πολιτική ιδιωτικοποιήσεων- ξεκινά η διαδικασία για το διεθνή μειοδοτικό διαγωνισμό, συνολικού προϋπολογισμού 23.688.347€ , που αφορά στη συντήρηση και επισκευή 316 απορριμματοφόρων οχημάτων και μηχανημάτων για διάστημα 36 μηνών.
Κατά τη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, με θέμα το διαγωνισμό «Επισκευή και συντήρηση οχημάτων», την Πέμπτη (23.1.2014), ο κ. Καμίνης μίλησε για δράσεις στην κατεύθυνση του εκσυγχρονισμού και της ορθολογικής και αποτελεσματικής λειτουργίας της υπηρεσίας Καθαριότητας.
Σύμφωνα με τη Δημοτική Αρχή, το υφιστάμενο κόστος συντήρησης των οχημάτων είναι υψηλότερο κατά 14% (3.811.653,10€) από την προϋπολογιζόμενη ανώτατη τιμή του διαγωνισμού, «στην οποία αναμένεται επίσης και ένα εύλογο ποσοστό έκπτωσης», όπως επεσήμανε ο αντιδήμαρχος Καθαριότητας κ. Ανδρέας Βαρελάς.
Όπως εξήγησε ο κ. Βαρελάς, το κόστος συντήρησης για τα 316 οχήματα , την προηγούμενη τριετία, ανήλθε σε 24.242.369,50€. , φτάνοντας στα 27.500.000,00€ περίπου, εάν συμπεριληφθούν και οι άλλες δαπάνες που πραγματοποιεί η Υπηρεσία (π.χ ελαστικά, ΚΤΕΟ, επισκευή ζημιών, ρυμουλκήσεις, κλπ), οι οποίες όμως αποτελούν στο σύνολό τους μέρος του νέου διαγωνισμού.
Παράλληλα, επισημάνθηκε ότι η υποδοχή για συντήρηση από το συνεργείο της υπηρεσίας Καθαθριότητα των 316 επιπλέον οχημάτων, είναι σήμερα αδύνατη τόσο για λόγους έλλειψης προσωπικού και μάλιστα εξειδικευμένου και πιστοποιημένου όπως χρειάζεται, όσο και λόγω έλλειψης των κατάλληλων υποδομών (πλυντήρια, λιπαντήρια, κλπ) και εξοπλισμού (διαγνωστικοί εγκέφαλοι ή ΟΒD κ.α.) που απαιτούνται.
«Προσπαθούμε να βρούμε λύση προκειμένου η υπηρεσία Καθαριότητας να αποκτήσει την κατάλληλη και νόμιμη εγκατάσταση για την λειτουργία της. Όλοι γνωρίζουμε ότι σήμερα είμαστε εγκατεστημένοι σε χώρο κοινόχρηστου πρασίνου με αδυναμία αδειοδότησης κρίσιμων λειτουργιών (πλυντήρια, επισκευές, ανεφοδιασμός καυσίμων, στάθμευση, κλπ) και τριτοκοσμικές υποδομές για το προσωπικό.
Προσπαθούμε να διατηρήσουμε τον χαρακτήρα της υπηρεσίας που αποψιλώνεται από προσωπικό λόγω μαζικών συνταξιοδοτήσεων και της κληρονομιάς των συμβασιούχων που βρίσκονται στο στόχαστρο», υπογράμμισε ο κ. Καμίνης.
Αναφερόμενος στην προσπάθεια του για ένα πλήρη και ομόφωνα αποδεκτό Στρατηγικό Σχεδιασμό της πόλης στο θέμα των απορριμμάτων, ο κ. Καμίνης τόνισε ότι «προφανώς αυτό ενοχλεί. Εμείς όμως δεν πρόκειται να επιτρέψουμε την κατάρρευση της καθαριότητας (…)».
Η ανάλυση των οικονομικών στοιχεία του διεθνούς διαγωνισμού, με συνολικό κόστος 23.688.347€ περιγράφεται ως εξής:
– Συντήρηση και επισκευή 178 απορριμματοφόρων διαφόρων τύπων και χωρητικοτήτων και 50 containers (16.407.375,90€).
– Συντήρηση και επισκευή 10 ειδικών οχημάτων πλυστικών για κάδους (1.181.707,74€).
– Συντήρηση και επισκευή 20 μηχανοκίνητων σαρώθρων (2.422.101,24€).
– Συντήρηση και επισκευή 8 φορτηγών βυτίων /πυροσβεστικών (811.280,94€).
– Συντήρηση και επισκευή 20 πλυστικών οχημάτων δρόμου (786.490,29€).
– Συντήρηση και επισκευή 26 φορτηγών (1.475.574,42€).
– Συντήρηση και επισκευή 4 ανυψωτικών οχημάτων (603.816,84€).
Όλος αυτός ο εξοπλισμός , όπως σημείωσε ο κ. Βαρελάς, σήμερα δεν συντηρείται από την Υπηρεσία Καθαριότητας, αλλά από ιδιωτικά συνεργεία με βάση τις συμβάσεις που υπογράφηκαν από την ημερομηνία απόκτησης του. Μάλιστα, χαρακτήρισε ως μείζον όφελος το γεγονός ότι εξασφαλίζεται η συνεχής και απρόσκοπτη λειτουργία του εξοπλισμού που αποτελεί την αιχμή του έργου της καθαριότητας.
Αντιδράσεις
Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης στο δημοτικό συμβούλιο, τοποθετήθηκαν αρνητικά εκπρόσωποι εργαζομένων οι οποίοι εξέφρασαν την αντίθεσή τους στην εκχώρηση του έργου σε ιδιώτη.
Καυστικός στην επιχειρηματολογία του κατά του κ. Καμίνη αλλά και του Κακλαμάνη , ήταν εκ μέρους της «Λαϊκής Συσπείρωσης» ο κ. Νίκος Σοφιανός, μέλος του Πολιτικού Γραφείου του ΚΚΕ . Επεσήμανε ότι τόσο η σημερινή όσο και η προηγούμενη δημοτική Αρχή ακολούθησαν την ίδια τακτική , με πολιτική επιλογή την ιδιωτικοποίηση της υπηρεσίας καθαριότητας, στο πλαίσιο της ενιαίας στρατηγικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κυβερνήσεων και δημοτικών αρχών στα ζητήματα αυτά. Όπως σημείωσε, δημιούργησαν τετελεσμένα, αποψίλωσαν σε προσωπικό τη διεύθυνση Μηχανολογικού του δήμου, που δρα υποστηρικτικά στη διεύθυνση Καθαριότητας, και διαμορφώνουν το έδαφος για ιδιωτικοποίηση συνολικά της συντήρησης των απορριμματοφόρων-όχι μόνο των 316 αλλά και των άλλων 580…. Ο κ. Σοφιανός ζήτησε να παγώσει η διαδικασία του διαγωνισμού, και να ενισχυθεί με μέσα και προσωπικό η υπηρεσία ώστε να γίνεται εκεί η συντήρηση των οχημάτων του δήμου.
Η Ανοιχτή Πόλη (δημοτική παράταξη του ΣΥΡΙΖΑ) κατήγγειλε την πολιτική ιδιωτικοποίησης που, όπως επεσήμανε, ακολουθείται και ζήτησε να εξαντληθούν όλες τις δυνατότητες ανάληψης της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας συντήρησης των οχημάτων καθώς και ελαφρών επισκευών (π.χ. αλλαγή ελαστικών) από τη Διεύθυνση Καθαριότητας Ανακύκλωσης και Συντήρησης Εξοπλισμού. Χαρακτήρισε υπέρογκο το κόστος των 23.688.347 €, πολύ περισσότερο δε που ο προϋπολογισμός αυτός «δεν είναι δεσμευτικός για τον ανάδοχο, καθώς από την προκήρυξη του διαγωνισμού προβλέπεται ότι η συντήρηση και επισκευή των οχημάτων θα πραγματοποιείται μέχρι εξαντλήσεως του προϋπολογισμού ανά ομάδα οχημάτων. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι ο ανάδοχος μπορεί εντός του συμβατικού χρόνου ν’ αποποιηθεί της συντήρησης και επισκευής οχημάτων και ή αυτά ν’ ακινητοποιηθούν ή ο δήμος να επιβαρυνθεί με επιπλέον κόστος. Με τη λήξη της σύμβασης ο δήμος θα βρίσκεται στην ίδια και χειρότερη θέση ως προς τον στόχο της ανάληψης του έργου από τις υπηρεσίες του».



