Στην τελική ευθεία έχουν μπει, με πυρετώδεις ρυθμούς, τα έργα στην ειδική οικονομική ζώνη στο λιμάνι του Μαριέλ, 50 χλμ. δυτικά της Αβάνας.
Σκοπός του φιλόδοξου προγράμματος, το οποίο άρχισε να σχεδιάζεται πριν από δύο χρόνια, είναι η προσέλκυση, μέσω ελκυστικών φορολογικών μέτρων και δασμών, ξένων επενδύσεων στην Κούβα. Η ΕΟΖ στο Μαριέλ θεωρείται κομβικής σημασία για το καπιταλιστικό άνοιγμα της χώρας.
Σχεδιάζεται η ανάπτυξη βιομηχανικών πάρκων σε τομείς αιχμής, όπως η ιατρική, τα ηλεκτρονικά, οι τηλεπικοινωνίες, και η βιοτεχνολογία, η κατασκευή τουριστικών κατοικιών κατά μήκος των ακτών, και η προώθηση του εμπορίου μέσω της εγκατάστασης αποθηκών, τερματικών σταθμών για εμπορευματοκιβώτια, και δεξαμενών καυσίμων.
Υπολογίζεται ότι μέσα στην επόμενη δεκαετία, από το λιμάνι του Μαριέλ θα διακινούνται γύρω στα 3 εκατομμύρια κοντέϊνερ, δέκα φορές περισσότερα από όσα διακινούνται σήμερα από το λιμάνι της Αβάνας.
Το σχέδιο, συνολικής αξίας 900 εκατ. δολαρίων είναι το πιο μεγαλεπήβολο της κυβέρνησης του Ραούλ Κάστρο. Μεγάλο ενδιαφέρον δείχνουν ήδη οι Κινέζοι που εδώ και καιρό αγοράζουν ή αναλαμβάνουν την διαχείριση λιμανιών στην Ασία, την Αφρική, την Αμερική και την Ευρώπη.
Η ΕΟΖ είναι μέρος των φιλελεύθερων μεταρρυθμίσεων του Ραούλ που εγκαινιάστηκαν το 2010 με την απελευθέρωση 181 επαγγελμάτων, την άρση των περιορισμών στις αγοροπωλησίες κατοικιών και αυτοκινήτων, και την άρση των περιορισμών για τα ταξίδια στο εξωτερικό.
Εν όψει των εγκαινίων, που αναμένονται πριν από την άνοιξη, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Ρικάρντο Καμπρίσας παρουσίασε επισήμως τα σχέδια για την ελεύθερη βιομηχανική ζώνη, έκτασης 465 χιλιομέτρων, στο Μαριέλ.
«Με αυτή τη ζώνη φιλοδοξούμε την προώθηση των εξαγωγών, και την δημιουργία θέσεων εργασίας, σε συνεχή σύνδεση με το διεθνές εμπόριο, αλλά και με την εσωτερική οικονομία. Αυτό το έργο είναι ζωτικό για την Κούβα, και θεμελιώδες για την αύξηση του εμπορίου στην ευρύτερη περιοχή», τόνισε.



