Τα πρώτα σημάδια σταθεροποίησης της εμπορευματικής και επιβατικής κίνησης, τα οποία, ως φαίνεται, προμηνύουν τουλάχιστον επιβράδυνση της ύφεσης, αν όχι ανάκαμψη, βλέπει πλέον το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, αλλά και το «Ελ. Βενιζέλος». «Αν συνεχίσουμε έτσι, ο πάτος θα είναι πίσω μας» αναφέρουν χαρακτηριστικά αξιωματούχοι του υπουργείου.
Ειδικότερα, σύμφωνα με μία σειρά στοιχεία που εξασφάλισε «Το Βήμα της Κυριακής», προκύπτει ότι αφενός οι ξένοι ταξιδιώτες έχουν επιστρέψει στα επίπεδα των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 και αφετέρου ότι επιτέλους κάτι κινείται στην εσωτερική αγορά της χώρας τόσο στα εμπορεύματα όσο και στις αστικές συγκοινωνίες της Αττικής.
Ειδικότερα, όπως μεταδίδουν στελέχη του «Ελ. Βενιζέλος», η κίνηση των διεθνών επιβατών που μετέφεραν οι ξένες αεροπορικές εταιρείες από και προς τον διεθνή αερολιμένα το 2013 επέστρεψε στα επίπεδα του 2004, των Ολυμπιακών Αγώνων και της τότε ευφορίας.
Οπως σημειώνουν, το 2013 έκλεισε με 5,6 εκατομμύρια ξένους επιβάτες αντί 5,8 εκατομμυρίων ταξιδιωτών το 2004, κάτι που, όπως λένε, δεδομένης και της μείωσης της εσωτερικής κίνησης, «αποδεικνύει πόσο ισχυρός ταξιδιωτικός προορισμός παραμένει η Αθήνα, παρά τη σοβαρή “ζημιά” της εικόνας της τα τελευταία χρόνια».
Μάλιστα, σε σχέση με το 2012, οι αφίξεις ξένων επισκεπτών αυξήθηκαν κατά 2,7%, άνοδος που είχε διψήφιο ποσοστό τον Μάιο (+11%) και τους τελευταίους μήνες του 2013 (Οκτώβριος +13%, Νοέμβριος +17% και Δεκέμβριος +13%).
Χαμόγελα στο «Ελ. Βενιζέλος»
Η επίδοση του 2013 έφερε χαμόγελα στο «Ελ. Βενιζέλος», καθώς στην αρχή του χρόνου υπήρχε η εκτίμηση ότι θα καταγραφόταν διπλάσια μείωση, η οποία τελικά δεν επιβεβαιώθηκε, λόγω της αύξησης της κίνησης που σημειώθηκε από τον Μάιο ως το τέλος της χρονιάς. Μάλιστα την ίδια περίοδο ξεκίνησε και η επιβράδυνση της πτώσης της κίνησης εσωτερικού, ενώ τον Δεκέμβριο, για πρώτη φορά έπειτα από τρία χρόνια, αυξήθηκαν οι εντός των τειχών ταξιδιώτες.
Οπως μεταδίδουν στελέχη του διεθνούς αερολιμένα, «η εμπιστοσύνη του επιβάτη στην Αθήνα ανακτάται» και τονίζουν ότι «η μικρή ανάκαμψη υποδηλώνει τουλάχιστον σε ψυχολογικό επίπεδο σημάδια σταθεροποίησης».
«Το 2014 χαρακτηρίζεται από αύξηση προορισμών, συχνοτήτων και χωρητικότητας» λένε και επισημαίνουν ότι ως το 2016, όπως όλα δείχνουν, τα 4 εκατομμύρια των επιβατών που χάθηκαν λόγω της κρίσης θα επιστρέψουν. Για το 2014 οι προβλέψεις του αεροδρομίου μιλούν για μικρή αύξηση, αν και η έλευση της Ryanair επιτάσσει την αναθεώρησή τους, αφού τα δεδομένα ενδέχεται να αλλάξουν.
Νέες αφίξεις
Μάλιστα, κινητικότητα παρουσιάζεται και από τα πτητικά προγράμματα των αερογραμμών. Η Singapore Airlines επιστρέφει στο δρομολόγιο Σιγκαπούρη – Αθήνα με δύο πτήσεις ανά εβδομάδα, σε εποχική βάση, όπως και η Croatia Airlines μεταξύ Ζάγκρεμπ και «Ελ. Βενιζέλος». Επιστροφή θα κάνει και η Brussels Airlines με τρεις πτήσεις ανά εβδομάδα στο δρομολόγιο Αθήνα – Βρυξέλλες. Στις νέες αφίξεις συγκαταλέγεται και η Transavia France, η οποία θα συνδέει την πρωτεύουσα με τη Νάντη και τη Λυών, ενώ η Transavia θα ξεκινήσει πτήσεις για το Αϊντχόβεν.
Βέβαια, η «σημαία» του «Ελ. Βενιζέλος» θα είναι η Aegean Airlines, η οποία έχει προγραμματίσει 15 νέα διεθνή δρομολόγια το 2014 από την Αθήνα, ούτως ώστε οι προορισμοί εξωτερικού να φθάσουν τους 47. Πρόκειται για το Μπέρμιγχαμ, τη Μασσαλία, τη Νάντη, τη Ζυρίχη, το Αμβούργο, το Αννόβερο, τη Νυρεμβέργη, την Κοπεγχάγη, την Κατάνια, το Αμπου Ντάμπι, τη Βηρυτό και την Πάφο. Επίσης εξετάζει δρομολόγια για Στοκχόλμη, Οσλο, Λουμπλιάνα και Ντουμπρόβνικ.
Παράλληλα ξεκινά η καμπάνια προβολής της Αθήνας από 18 διεθνείς αερολιμένες του εξωτερικού, οι οποίοι, μέσα από την πρωτοβουλία «City Pair Initiative» του ΔΑΑ, θα αναλάβουν την προβολή της Αθήνας ως προορισμού σε 170 εκατομμύρια επιβάτες που εξυπηρετούν κάθε χρόνο.
Σταθεροποίηση στα logistics
Παράλληλα, στελέχη από τον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας διακρίνουν αντίστοιχα σημάδια σταθεροποίησης στην εμπορευματική κίνηση, έπειτα από τέσσερα σκληρότατα χρόνια που οδήγησαν σε μεγάλη συρρίκνωση την αγορά. «Αρχίζουμε να βγαίνουμε από τον πάτο. Η τάση είναι ανοδική και η γκρίνια για τις τιμές είναι λιγότερη» αναφέρουν. Οπως λένε, η σταθεροποίηση στα logistics αποτελεί πραγματικότητα, η αγορά παρουσιάζει αυξητικές τάσεις, αν και «οι μικροί οδηγήθηκαν σε λουκέτο λόγω της κρίσης».
Παρόμοια εικόνα δίνουν στελέχη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τα οποία σημειώνουν ότι το 2013 η διακίνηση εμπορευμάτων έφτασε τους 4 εκατ. τόνους, επίδοση λίγο καλύτερη από το 2012. Ηχηρά ονόματα της αγοράς, που δραστηριοποιούνται στη λιανική πώληση καταναλωτικών αγαθών, έχουν διπλασιάσει τα φορτία που μεταφέρει για λογαριασμό τους η ΤΡΑΙΝΟΣΕ. «Προφανώς το φαινόμενο συνδέεται με την ανάσχεση της ύφεσης, αν και είναι νωρίς να βγάλουμε οριστικά συμπεράσματα» επισημαίνουν και υπογραμμίζουν ότι αντίστοιχες τάσεις δεν φαίνονται ακόμη στα επιβατικά δρομολόγια της εταιρείας. «Ωστόσο, οι ενδείξεις μας είναι θετικές» εξηγούν.
Βγαίνουν από το τούνελ οι συγκοινωνίες
Ανάκαμψη με ρυθμό της τάξης του 3% καταγράφει ο ΟΑΣΑ από τον Ιούλιο του 2013
Στο μεταξύ, πηγές του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΑΣΑ) σημειώνουν ότι, σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία, παρατηρείται ανάκαμψη έπειτα από έξι μήνες φθίνουσας μεν αλλά λιγότερο καθοδικής, σε σχέση με το 2012, πορείας. Χονδρικά, συνεχίζουν, παρουσιάζεται ανάσχεση της πτώσης, ενώ από τον Ιούλιο του 2013 καταγράφεται σταθεροποίηση και ανάκαμψη με ρυθμό της τάξης του 3%.
«Υπάρχει μια μικρή ανάκαμψη, η οποία όμως καταγράφεται σε μια ευαίσθητη ισορροπία» σημειώνουν και επισημαίνουν ότι «το προσφερόμενο έργο εξακολουθεί να πέφτει –ίσως με μειούμενο ρυθμό –αλλά είναι γεγονός ότι υπάρχει σταθεροποίηση». Οπως εκτιμούν, πρόκειται για ένδειξη που συνδέεται με την εθνική οικονομία, αφού η αστική κινητικότητα σχετίζεται με την οικονομική δραστηριότητα.
Μια εξήγηση, όπως λένε, είναι συνδυασμός φαινομένων. «Πρώτον, ο κόσμος μετακινείται περισσότερο. Δεύτερον, αποδίδουν τα μέτρα που έχει λάβει το υπουργείο, όπως οι πρότυπες γραμμές και η αντιμετώπιση της εισιτηριοδιαφυγής. Τρίτον, περισσότεροι άνθρωποι υιοθετούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς λόγω της κρίσης. Τέταρτον, αποδίδει καρπούς η επέκταση της γραμμής 2 του μετρό» αναφέρουν.
Οι πρώτες ενδείξεις σταθεροποίησης άρχισαν να φαίνονται τον Ιούλιο και μεταφράστηκαν σε περισσότερες πωλήσεις εισιτηρίων σε σχέση με το 2012. Με την εξαίρεση του Οκτωβρίου, η αύξηση από τον Ιούλιο διαμορφώνεται σε τουλάχιστον 5% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, για να φτάσει το 11% τον Νοέμβριο.
Σταθεροποίηση δείχνουν και οι πωλήσεις καρτών, όπου καταγράφεται πολύ μικρή πτώση. Σε επίπεδο έτους, το 2013 δείχνει να κλείνει με πτώση στις πωλήσεις καρτών κατά 2% και εισιτηρίων κατά 1%. «Το αισιόδοξο μήνυμα είναι ότι, εάν συνεχίσουμε έτσι, ο πάτος θα είναι πίσω μας» καταλήγουν.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ



