Στο e-bay μια επιλογή από τεύχη της τελευταίας του έκδοσης με ημερομηνία 31 Δεκεμβρίου 2012 κοστίζουν από 5 ως 52,50 δολάρια. Δεν πρόκειται για τιμή ευκαιρίας ούτε και για απαγορευτικό ποσό. Αν κάποιος ήλπιζε ότι έπειτα από 80 χρόνια συνεχούς κυκλοφορίας η έσχατη έντυπη έκδοση του «Newsweek» θα γινόταν συλλεκτική, αποφέροντάς του σεβαστά κέρδη, ατύχησε. Θα έχει όμως άλλη μία ευκαιρία, καθώς, όπως ανακοινώθηκε στις 3 Δεκεμβρίου 2013, το γνωστό ειδησεογραφικό περιοδικό επιστρέφει στα περίπτερα κάποια στιγμή μεταξύ Ιανουαρίου και Φεβρουαρίου 2014.
Το «έπος του “Newsweek”», σύμφωνα με τον χαρακτηρισμό του «Variety», γράφτηκε την τελευταία πενταετία μέσα από επεισόδια που θα αντανακλούσαν πιστά τα γεγονότα της ζωής του παγκόσμιου Τύπου: πτωτικές κυκλοφορίες, συσσωρευμένες ζημιές, απολύσεις, πωλήσεις, εξαγορές. Μια προσπάθεια φυγής προς τα εμπρός διά του Διαδικτύου επέβαλε τη διακοπή της έντυπης έκδοσής του στα τέλη του 2012 και την επανεπινόησή του μέσω μιας tablet αισθητικής επί της οθόνης. Τον Αύγουστο του 2013 οι «International Business Times» αγόρασαν τον τίτλο, διαχωρίζοντάς τον από το αμιγώς δικτυακό «Daily Beast» με το οποίο ήταν συγχωνευμένο από το 2010. Ανακοινώνοντας την ανάσταση του περιοδικού ο νέος διευθυντής του, Τζέιμς Ιμπόκο, υπέδειξε ως πυξίδα το μοντέλο του βρετανικού «Economist» περισσότερο παρά εκείνο του αμερικανικού «Time», άμεσου ανταγωνιστή του «Newsweek»: ένα τεύχος 64 σελίδων, βασισμένο κυρίως σε συνδρομητές και λιγότερο σε διαφημίσεις, ακριβότερο για τον αναγνώστη από ό,τι στο παρελθόν και με στόχο τα 100.000 αντίτυπα εβδομαδιαίως –«ένα προϊόν πολυτελείας», με τα δικά του λόγια.
Δικαίωση του εντύπου ή άλλη μια μάχη οπισθοφυλακής, αυτή η αναβίωση του «Newsweek» υποδεικνύει, αν μη τι άλλο, ότι ο παραδοσιακός τρόπος ανάγνωσης έχει ακόμη μέλλον. Αντίθετα με τις προφητείες, το ποιοτικό έντυπο δεν έχει πάρει οριστικά διαζύγιο από την πραγματικότητα: οι «Financial Times» ανακοίνωσαν στις αρχές Νοεμβρίου ότι ο μέσος όρος κυκλοφορίας τους για το 2013 ανήλθε στο ιστορικό υψηλό των 629.000 φύλλων. Οταν προσφέρεται σε έναν λειτουργικό συνδυασμό με την ψηφιακή του οντότητα, όπως, για παράδειγμα, στο μοντέλο των «New York Times», όπου το online συνδρομητικό πείραμα έφερε αύξηση του κοινού κατά 17,6% εντός του 2013 επιτρέποντας στην εφημερίδα να φθάσει τα 1,86 εκατ. φύλλα ημερησίως (κανονικά και virtual), το πακέτο αρκεί για να κινητοποιήσει ικανό τμήμα του αναγνωστικού κοινού.
Σε αυτόν τον συνδυασμό βέβαια εκείνο που δεν πρέπει να μας διαφεύγει είναι ότι το χαρτί συνιστά την ακριβή εκδοχή, η οθόνη τη φτηνή. Το χαρτί του Τύπου, κάποτε τόσο ευτελές υλικό ώστε πέραν της ενημέρωσης να διάγει μια δεύτερη καριέρα τυλίγοντας δέματα αγορών ή το fish and chips της εργατικής τάξης, φιγουράρει σήμερα ως δηλωτικό υψηλότερου επιπέδου ποιότητας ζωής. Ποιος θα το περίμενε ότι ο δεύτερος βίος των εντύπων θα ήταν βίος πολυτελείας;
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ



