Οι εικόνες θα κυριαρχούν στα κοινωνικά δίκτυα, οι δημοσιογραφικοί οργανισμοί θα συνεργάζονται πιο στενά για τη δημοσίευση αποκαλύψεων, η ενημέρωση αποτελεί πλέον υπόθεση του Διαδικτύου, η παροχή κρυπτογραφημένων υπηρεσιών online θα αυξάνεται συνεχώς, το bitcoin θα συνεχίσει την κούρσα του και τα phablets θα «ροκανίζουν» τις πωλήσεις των υπολογιστών τύπου tablets. Ιδού μερικές από τις κυρίαρχες τάσεις στα media και στην ψηφιακή ζωή για τη νέα χρονιά.
Συνεργασίες στον Τύπο
Οταν η βρετανική κυβέρνηση ζήτησε από τον διευθυντή του «Guardian» να καταστρέψει τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές στους οποίους ήταν αποθηκευμένο το απόρρητο υλικό που είχε διαρρεύσει στην εφημερίδα ο πρώην αναλυτής της CIA Εντουαρντ Σνόουντεν, εκείνος φρόντισε να μοιραστεί το υλικό με τους «New York Times» και την «Propublica».
Οι συνεργασίες μεταξύ μεγάλων δημοσιογραφικών οργανισμών σε θέματα ευαίσθητα που άπτονται ζητήματα εθνικής ασφαλείας στο μέλλον θα είναι πιο συχνές, καθώς οι υπεύθυνοι των οργανισμών αυτών προσπαθούν να εξασφαλίσουν ότι το ευαίσθητο υλικό που περιέρχεται στα χέρια τους θα συνεχίσει να δημοσιεύεται ακόμη και αν οι δικαστικές αρχές μιας χώρας κινηθούν εναντίον ενός ενημερωτικού μέσου.
Οι ταμπλέτες «κόβουν ταχύτητα»
Αποτελούν ένα από τα πιο «καυτά» καταναλωτικά αγαθά των τελευταίων ετών. Η αύξηση των πωλήσεων των υπολογιστών τύπου ταμπλέτας το 2013 άγγιξε το 53,5% σε σύγκριση με το 2012, με τις παγκόσμιες πωλήσεις tablets να έχουν ξεπεράσει τα 221,2 εκατομμύρια. Εκτιμάται ότι οι παγκόσμιες πωλήσεις ταμπλετών θα ξεπεράσουν αυτές των παραδοσιακών προσωπικών υπολογιστών (επιτραπέζιων και φορητών) ως το 2015. Οπως όμως σημειώνουν ειδικοί αναλυτές, παρατηρείται μια «κόπωση», με τις πωλήσεις σταδιακά να «κόβουν ταχύτητα» το 2014, κατά τη διάρκεια του οποίου η αύξηση προβλέπεται να μειωθεί περίπου στο 22%, ενώ ως το 2017 η ετήσια ποσοστιαία αύξηση θα είναι πλέον μονοψήφια, δηλαδή κάτω από 10%. Τελικά ο κορεσμός της αγοράς είναι ο μεγαλύτερος κίνδυνος για οποιαδήποτε καινοτομία.
Τα phablets εξορμούν
Στις περισσότερες ανεπτυγμένες αγορές οι καταναλωτές στρέφουν την προσοχή τους σε ένα έξυπνο κινητό που μπορεί ταυτόχρονα να λειτουργήσει ως ένας μικρός υπολογιστής-ταμπλέτα. Τα επονομαζόμενα phablets (συνδυασμός των λέξεων phone και tablet) κάνουν αισθητή την παρουσία τους και απειλούν την κυριαρχία της Apple, μιας εταιρείας η οποία μπορεί να είναι ασυναγώνιστη στα έξυπνα κινητά και στις ταμπλέτες, αλλά μέχρι στιγμής δεν έχει παρουσιάσει κανένα μοντέλο phablet. Αντίθετα, οι ανταγωνιστές της, όπως π.χ. η Samsung, έχουν επενδύσει σημαντικά στις νέες συσκευές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το Galaxy Note. Είναι μεγαλύτερο από ένα smartphone, μικρότερο από μια ταμπλέτα και οι πωλήσεις του σημειώνουν εντυπωσιακή αύξηση στις αγορές της Ασίας «ροκανίζοντας» τις πωλήσεις τόσο του iPhone όσο και του iPad.
Το τέλος των κωδικών πρόσβασης
Ειδικοί αναλυτές προβλέπουν ότι το 2014 θα είναι το έτος που θα αρχίσουμε σιγά-σιγά να λέμε αντίο στους κωδικούς πρόσβασης για διάφορες ηλεκτρονικές συσκευές, όπως π.χ. τα έξυπνα κινητά τηλέφωνα και οι υπολογιστές ταμπλέτες. Οι κωδικοί θα αρχίσουν να δίνουν τη θέση τους σε βιομετρικά δεδομένα, όπως π.χ. τα δακτυλικά αποτυπώματα. Καθώς η τεχνολογία θα εξελίσσεται πολλοί προβλέπουν ότι θα ακολουθήσουν οι ίριδες των ματιών. Με λίγα λόγια, οι συσκευές μας θα ανοίγουν κυριολεκτικά με μια ματιά.
Στροφή προς την κρυπτογραφία
Καθώς όλο και περισσότερες δραστηριότητες μεταφέρονται online –τραπεζικές συναλλαγές, επικοινωνίες κτλ. -, οι αποκαλύψεις για τις μαζικές παρακολουθήσεις και καταγραφές αυτών των δραστηριοτήτων από τις μυστικές υπηρεσίες των ΗΠΑ και άλλων κρατών υπονομεύουν την εμπιστοσύνη των χρηστών του Internet. Η στροφή προς κρυπτογραφημένες υπηρεσίες θα είναι μια κυρίαρχη τάση στον κόσμο του Διαδικτύου το 2014. Αφού οι πολίτες του παγκόσμιου χωριού γνωρίζουν πλέον ότι καμία δραστηριότητα στο Internet δεν είναι ασφαλής, θα στρέφονται όλο και πιο πολύ σε εταιρείες που προσφέρουν τη δυνατότητα για μεγαλύτερη ασφάλεια στις ηλεκτρονικές μας δραστηριότητες, όπως π.χ. εταιρείες που εξασφαλίζουν το απόρρητο των επικοινωνιών ή των τραπεζικών συναλλαγών.
Η κυριαρχία της εικόνας στα κοινωνικά δίκτυα
Σύμφωνα με ειδικούς αναλυτές, μπορεί το Facebook να συνεχίσει να είναι το πιο δημοφιλές κοινωνικό δίκτυο αλλά σιγά-σιγά θα απειλείται όλο και πιο πολύ από δίκτυα που προσφέρουν τη δυνατότητα ανάρτησης εικόνας και βίντεο. Για παράδειγμα, εντυπωσιακή είναι η αύξηση των χρηστών σε δίκτυα όπως το Snapchat και το Instagram, το οποίο έχει εξελιχθεί στο πιο δημοφιλές δίκτυο για να μοιραζόμαστε τις φωτογραφίες μας με άλλους χρήστες κυρίως εξαιτίας της δυνατότητας που άρχισε να προσφέρει πρόσφατα για ανάρτηση μικρής διάρκειας βίντεο. Τελικά, και στον ψηφιακό κόσμο ισχύει το ρητό «μια φωτογραφία αξίζει όσο χίλιες λέξεις».
Τα ψηφιακά νομίσματα
Μέσα σε έναν κόσμο ολοένα αυξανόμενης οικονομικής ανασφάλειας τα ψηφιακά νομίσματα όπως το bitcoin θα κερδίζουν συνεχώς έδαφος. Στις 28 Νοεμβρίου η τιμή του bitcoin ξεπέρασε για πρώτη φορά τα 1.000 δολάρια. Το bitcoin έφτασε ως τα 1.044 δολάρια στην αγορά Mt. Gox που εδρεύει στο Τόκιο και είναι από τις μεγαλύτερες όπου γίνονται αγοραπωλησίες του ψηφιακού ενιαίου νομίσματος. Πρόκειται για αλματώδη αύξηση της αξίας του αφού στις αρχές του μήνα το ψηφιακό νόμισμα, που δεν στηρίζεται από καμία κυβέρνηση ή κεντρική τράπεζα, δεν ξεπερνούσε τα 215 δολάρια. Η τάση αυτή, όπως όλα δείχνουν, πρόκειται να γίνει πιο έντονη το 2014.
Το Διαδίκτυο κύρια πηγή ενημέρωσης
Είναι πλέον ξεκάθαρο ότι το Διαδίκτυο έχει εξελιχθεί σε κύρια πηγή ενημέρωσης για τους περισσότερους πολίτες σε όλον τον κόσμο, ενώ οι έντυπες εφημερίδες και τα περιοδικά υποχωρούν διαρκώς. Το 2014 θα είναι η πρώτη που οι νέοι ηλικίας 18-24 ετών που ενημερώνονται από το Διαδίκτυο θα είναι περισσότεροι από αυτούς που ενημερώνονται από τα τηλεοπτικά δελτία ειδήσεων. Το χρονικό διάστημα που μεσολαβεί ανάμεσα στην είδηση και στην κυκλοφορία της μέσω ενός έντυπου μέσου είναι το βασικό πλεονέκτημα για το Διαδίκτυο, που μεταδίδει τις ειδήσεις την ώρα που αυτές συμβαίνουν. Ιδίως οι νεότεροι χρήστες, σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, μαθαίνουν τις ειδήσεις κυρίως μέσω των δικτύων κοινωνικής δικτύωσης –κυρίως μέσω Facebook και Twitter. Εκεί που οι έντυπες εφημερίδες φαίνεται να κερδίζουν προς το παρόν το παιχνίδι είναι στην ανάλυση των ειδήσεων.
Είναι πλέον ξεκάθαρο ότι το Διαδίκτυο έχει εξελιχθεί σε κύρια πηγή ενημέρωσης για τους περισσότερους πολίτες σε όλον τον κόσμο, ενώ οι έντυπες εφημερίδες και τα περιοδικά υποχωρούν διαρκώς. Το 2014 θα είναι η πρώτη που οι νέοι ηλικίας 18-24 ετών που ενημερώνονται από το Διαδίκτυο θα είναι περισσότεροι από αυτούς που ενημερώνονται από τα τηλεοπτικά δελτία ειδήσεων. Το χρονικό διάστημα που μεσολαβεί ανάμεσα στην είδηση και στην κυκλοφορία της μέσω ενός έντυπου μέσου είναι το βασικό πλεονέκτημα για το Διαδίκτυο, που μεταδίδει τις ειδήσεις την ώρα που αυτές συμβαίνουν. Ιδίως οι νεότεροι χρήστες, σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, μαθαίνουν τις ειδήσεις κυρίως μέσω των δικτύων κοινωνικής δικτύωσης –κυρίως μέσω Facebook και Twitter. Εκεί που οι έντυπες εφημερίδες φαίνεται να κερδίζουν προς το παρόν το παιχνίδι είναι στην ανάλυση των ειδήσεων.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ



