EN TAXEI

Ο καιρός του εξωπλανήτη
Ομάδα ευρωπαίων επιστημόνων κατάφερε να να καταγράψει με λεπτομέρεια τις κλιματικές και ατμοσφαιρικές συνθήκες που επικρατούν σε έναν εξωπλανήτη, πράγμα που συμβαίνει για πρώτη φορά σε τέτοιο επίπεδο. Ο πλανήτης ΗD 209458b βρίσκεται σε απόσταση 150 ετών φωτός από τη Γη στον αστερισμό του Πήγασου και σε πολύ κοντινή απόσταση με το μητρικό του άστρο. Σύμφωνα με την ερευνητική ομάδα, η θερμοκρασία στην πλευρά που βλέπει το άστρο αγγίζει τους 1.000 βαθμούς Κελσίου, ενώ αντίθετα η πλευρά που μένει στο σκοτάδι είναι πολύ ψυχρή. Αυτή η μεγάλη διαφορά θερμοκρασίας έχει αποτέλεσμα τη δημιουργία τρομερών θυελλών, με τους ανέμους να κινούνται με ταχύτητες 5-10.000

χλμ. την ώρα!

Πολυ-εμβόλιο για αλλεργίες

Ενα εμβόλιο το οποίο «πολεμά» μέσω της ίδιας στρατηγικής τον αλλεργικό κατάρρου, το άσθμα, το έκζεμα, ακόμη και την αλλεργία στα φιστίκια, πιθανόν είναι να κυκλοφορήσει μέσα στην επόμενη πενταετία. Ελβετοί ερευνητές της εταιρείας Cytos Βiotechnology με έδρα τη Ζυρίχη ανέφεραν κατά τη διάρκεια συνεδρίου στο Λονδίνο ότι το πειραματικό εμβόλιο CΥΤ003-Qbg10, το οποίο έχει ήδη αρχίσει να δοκιμάζεται σε ανθρώπους, μπορεί να αποτελέσει κάποια ημέρα το «Αγιο Δισκοπότηρο» των εμβολίων ενάντια στις αλλεργίες. Το εμβόλιο περιέχει τμήματα συνθετικού DΝΑ παρόμοια με αυτά που ανευρίσκονται στον βάκιλο της φυματίωσης. Το συνθετικό DΝΑ «ξεγελά» τον ανθρώπινο οργανισμό ώστε να νομίζει ότι δέχεται επίθεση από κάποιο επικίνδυνο βακτήριο, με αποτέλεσμα να εμφανίζεται μακροπρόθεσμη ανοσολογική απόκριση. Κλινική δοκιμή του CΥΤ003-Qbg10 σε 63 άτομα με άσθμα που διήρκεσε τρεις μήνες έδειξε ότι το εμβόλιο μείωσε τις ασθματικές κρίσεις.

Στον εγκέφαλο αποτυπώνεται ο χαρακτήρας

Τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς μας είναι καταγεγραμμένα στον εγκέφαλό μας και συγκεκριμένα αποτυπώνονται στο μέγεθος διαφορετικών περιοχών του, σύμφωνα με μια νέα μελέτη ειδικών του Πανεπιστημίου της Μινεσότα που περιελάμβανε απεικονίσεις του εγκεφάλου 116 εθελοντών. Για παράδειγμα, τα συμπονετικά άτομα διαθέτουν μεγάλο οπίσθιο τμήμα της έλικας του προσαγωγίουπεριοχή του εγκεφάλου η οποία θεωρείται ότι εμπλέκεται στην κατανόηση των πεποιθήσεων των άλλων ανθρώπων. Τα νευρωτικά άτομα εμφανίζουν μεγαλύτερο από το κανονικό μέσο τμήμα της έλικας του προσαγωγίου- περιοχή που συνδέεται με την ανίχνευση των λαθών και την απόκριση στον συναισθηματικό αλλά και στον φυσικό πόνο. Τα εξωστρεφή άτομα διαθέτουν μεγαλύτερο μέσο κογχομετωπιαίο φλοιό, μια περιοχή που εμπλέκεται στην επεξεργασία της ανταμοιβής. Τα οργανωτικά και ευσυνείδητα άτομα έχουν μεγαλύτερη μέση μετωπιαία έλικα, περιοχή που συνδέεται με τη μνήμη και τον σχεδιασμό.

Χάπι για το τζετ λαγκ

Ερευνητές του Ινστιτούτου Μαξ Πλανκ ανακάλυψαν ότι η ορμόνη κορτιζόλη παίζει κεντρικό ρόλο στον συγχρονισμό των κιρκαδικών ρυθμών του ανθρώπου που ελέγχουν το λεγόμενο «βιολογικό ρολόι» μας. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα επίπεδα της κορτιζόλης κορυφώνονται στις 8 το πρωί και στη συνέχεια μειώνονται σταδιακά, για να φθάσουν στο χαμηλότερο επίπεδό τους ανάμεσα στα μεσάνυκτα και στις 4 τα ξημερώματα. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι αν προσαρμοστούν τα (μέγιστα και ελάχιστα) επίπεδα της κορτιζόλης, είναι δυνατόν να αποκατασταθεί η βιολογική ισορροπία στο σώμα και στον εγκέφαλο και έτσι να ξεπεραστούν οι συνέπειες του τζετ λαγκ.

Ετσι θα προσπαθήσουν να αναπτύξουν ένα χάπι που θα κάνει αυτή την προσαρμογή και οι ταξιδιώτες θα το παίρνουν ένα 24ωρο προτού ταξιδέψουν, ώστε να μην αντιμετωπίσουν τζετ λαγκ.

Πηγή λοιμώξεων τα περιστέρια

Ομάδα ισπανών ερευνητών διαπίστωσε ότι τα περιστέρια είναι φορείς επικίνδυνων μικροβίων τα οποία προκαλούν σοβαρές ασθένειες στον άνθρωπο. Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι τα συμπαθή πτηνά που κατακλύζουν τις πόλεις και έρχονται σε στενή επαφή με τον άνθρωπο μεταφέρουν κυρίως δύο μικρόβια. Το ένα εξ αυτών προκαλεί ψιττάκωση (χλαμυδίαση), μια βαριά ασθένεια του αναπνευστικού, και το άλλο προκαλεί συμπτώματα ανάλογα με εκείνα της σαλμονέλας. Σύμφωνα με την έρευνα, το 69% των περιστεριών είναι φορείς του μικροβίου που προκαλεί τα συμπτώματα της σαλμονέλας (πυρετός, ναυτία, διάρροια κ.ά.), ενώ το μικρόβιο της ψιττάκωσης βρίσκεται στο 52,6% των περιστεριών. Η νέα έρευνα έρχεται να επιβεβαιώσει τις εκτιμήσεις πολλών ειδικών ότι τα περιστέρια είναι πηγή κινδύνων για τον άνθρωπο, οι οποίοι μάλιστα για να τονίσουν την άποψή τους και τον βαθμό επικινδυνότητας για τη δημόσια υγεία, τα έχουν χαρακτηρίσει «φτερωτά ποντίκια».

Η αλλαντοτοξίνη «σιδερώνει» και τα συναισθήματα

Μια από τις γνωστές παρενέργειες της αλλαντοτοξίνης τύπου Α (πιο γνωστής με την εμπορική ονομασία botox), η οποία χρησιμοποιείται ευρέως στην κοσμητική ιατρική, είναι ότι μειώνει την εκφραστικότητα του προσώπου. Τώρα επιστήμονες του Κολεγίου Μπάρναρντ στη Νέα Υόρκη ανακάλυψαν ύστερα από μελέτη μία ακόμη παρενέργεια: όπως είδαν, η διάσημη αντιρυτιδική θεραπεία κάνει το άτομο να μην μπορεί να νιώσει συναισθήματα. Είναι γνωστό ότι η αλλαντοτοξίνη τύπου Α δρα παραλύοντας τους μυς που προκαλούν ρυτίδες. Αυτό βέβαια σημαίνει ότι το άτομο που έχει υποβληθεί στη θεραπεία δεν έχει πλήρη εκφραστικότητα στο πρόσωπο- η εικόνα του μοιάζει σαν «παγωμένη». Η παγωμένη όμως εξωτερική εικόνα μπορεί να… παγώνει και τον εσωτερικό κόσμο όσων υποβάλλονται στη θεραπεία, σύμφωνα με τον επικεφαλής της νέας μελέτης Τζόσουα Ντέιβις.