Την ώρα που η κυβέρνηση κλείνει ή πωλεί την Ολυμπιακή επέλεξε να αγοράσει δύο ολοκαίνουργια, πανάκριβα αεροσκάφη για την ενίσχυση του VIP αεροπορικού στόλου της. Τα τρία VIP αεροσκάφη που ήδη διαθέτει η κυβέρνηση κρίθηκαν, φαίνεται, ανεπαρκή, προβληματικά και τεχνολογικά ξεπερασμένα και κυρίως ανεπαρκή ως προς την εξυπηρέτηση των αναγκών για υπερατλαντικά και ευρωπαϊκά ταξίδια των 40 μελών της κυβέρνησης. Ετσι αποφασίστηκε να αγοραστούν καινούργια, παρόμοια με αυτά που διαθέτουν οι έλληνες εφοπλιστές και επιχειρηματίες και να μπορεί τουλάχιστον το ένα από αυτά να ταξιδέψει ως τις ΗΠΑ χωρίς ενδιάμεσο σταθμό για ανεφοδιασμό. Η αγορά τους θα γίνει με σύστημα leasing, ώστε να είναι φθηνότερη η συντήρησή τους και πιο φθηνά τα ανταλλακτικά τους. Για την Olympic Airlines το μέλλον διαγράφεται αβέβαιον, για τη «Μαξίμου Airways», όμως, λαμπρόν και ένδοξον.


Σήμερα ο στόλος της «Μαξίμου Airways» διαθέτει ένα υπερσύγχρονο δικινητήριο αεροσκάφος αμερικανικής κατασκευής Gulfstream, αξίας 48 εκατ. δολαρίων (το επονομαζόμενο και «Air Force One»), ένα βραζιλιάνικο Embraer Legacy αξίας 27,5 εκατ. δολ. και ένα δεύτερο βραζιλιάνικο Embraer ERJ-135 που αποκτήθηκε δωρεάν ως αντιστάθμισμα της αγοράς των ιπταμένων ραντάρ από την Πολεμική Αεροπορία. Το τελευταίο πρόκειται να πωληθεί. Αλλωστε αυτό ήταν που διαπιστώθηκε ότι «γέρνει», όπως ακριβώς γέρνει και το γερμανικό υποβρύχιο το οποίο αρνείται να παραλάβει η κυβέρνηση, έχει πρόβλημα βάρους και οι επιβάτες του αναγκάζονται να μετακινούνται εν πτήσει – όπως βεβαιώνει ο πρώην υπουργός Αμυνας κ. Σπ. Σπηλιωτόπουλος -, προκειμένου το αεροσκάφος να έλθει στα… ίσια του. Η βλάβη βεβαίως επιδιορθώθηκε, αλλά η αγορά των δύο νέων αεροσκαφών προετοιμαζόταν από καιρό, από το 2004, μετά τις γκρίνιες υπουργών ότι τα υπάρχοντα αεροσκάφη δεν επαρκούν για τις μετακινήσεις τους. Και πώς να επαρκέσουν τη στιγμή που υπήρξαν υπουργοί οι οποίοι χρησιμοποίησαν το πρωθυπουργικό αεροσκάφος για να μεταβούν στην Κύπρο μόνο και μόνο για να παρουσιάσουν ένα… βιβλίο ή ακόμη για να παραστούν στη δοξολογία του πολιούχου αγίου της εκλογικής τους περιφέρειας. Κάτι βεβαίως που πρόσεξαν οι κύπριοι πολιτικοί, οι οποίοι διαπίστωσαν πόσο εύκολα μπορεί ένας υπουργός να χρησιμοποιήσει VIP αεροσκάφος, και ζητούν τώρα στις μετακινήσεις τους – κυρίως προς και από τις Βρυξέλλες – να τους μεταφέρουν μαζί τους οι ελλαδίτες ομόλογοί τους.


* Λόγοι ασφαλείας


Σύμφωνα με την απόφαση του ΚΥΣΕΑ και το διυπουργικό σχέδιο που συντονίζει ο γραμματέας του Υπουργικού Συμβουλίου κ. Αρ. Καρράς, τα δύο νέα αεροσκάφη κρίθηκαν αναγκαία για λόγους ασφαλείας, αλλά και προκειμένου να υπάρχουν εφεδρικά πτητικά μέσα όσον αφορά τα υπερατλαντικά επίσημα ταξίδια του πρωθυπουργού κ. Κ. Καραμανλή και της υπουργού Εξωτερικών κυρίας Ντόρας Μπακογιάννη, τα ευρωπαϊκά ταξίδια του υπουργού Οικονομίας κ. Γ. Αλογοσκούφη και τις πτήσεις των μελών του Υπουργικού Συμβουλίου προς τις Βρυξέλλες, καθώς και για άλλες κυβερνητικές δραστηριότητες: «Δεν είναι δυνατόν να πληρώνουμε 40-50 αεροπορικά εισιτήρια τον μήνα για μετακινήσεις υπουργών με εμπορικές αεροπορικές εταιρείες, με περίεργες ώρες αναχωρήσεων και αφίξεων» δήλωσε ο υπουργός Αμυνας κ. Ευ. Μεϊμαράκης, ο οποίος εισηγήθηκε την αγορά των επιπλέον αεροσκαφών.


Τα VIP αεροσκάφη ανήκουν στην Πολεμική Αεροπορία, σταθμεύουν μονίμως στο Αεροδρόμιο της Ελευσίνας και είναι ενταγμένα στο Σμήνος Μεταφοράς Υψηλών Προσώπων της 356 Μοίρας Μεταφορών. Η Πολεμική Αεροπορία αναλαμβάνει τα έξοδα πτήσης τους, την τροφοδοσία τους (ως και τη σαμπάνια), ακόμη και το πλήρωμά τους, που δεν είναι άλλο από αξιωματικούς της Πολεμικής Αεροπορίας και αεροσυνοδούς αεροπορίνες υπαξιωματικούς. Ο προγραμματισμός, όμως, των πτήσεών τους και κυρίως ποιος δικαιούται και ποιος όχι να πετάξει με τα αεροσκάφη αυτά ανήκει αποκλειστικά στον κ. Καρρά.


Την ευθύνη των αεροσκαφών επί ΠαΣοΚ είχε ο κ. Σωκρ. Κοσμίδης, γραμματέας τότε του Υπουργικού Συμβουλίου, ο οποίος επιχείρησε να μειώσει τις ώρες πτήσης τους, απαγορεύοντας σε υφυπουργούς να πετούν ή σε υπουργούς να πετούν για εσωτερικές μετακινήσεις. Ετσι, ενώ το 1996 πραγματοποιήθηκαν 228 πτήσεις (δηλαδή 674 ώρες), το 2003 μειώθηκαν σε 148 πτήσεις (δηλαδή 378 ώρες). Μόνο το υπουργείο Εξωτερικών πραγματοποίησε 144 πτήσεις, το Αμυνας 20 πτήσεις (χρησιμοποιούσε και τα C-130, καθώς και ελικόπτερα Σινούκ), ο τότε πρωθυπουργός κ. Κ. Σημίτης μόνο 14 πτήσεις και περίπου τις ίδιες πτήσεις και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας.


Η αλήθεια είναι ότι η ιδέα απόκτησης VIP αεροσκαφών ανέκαθεν συνέπαιρνε τους ισχυρούς της εξουσίας που ονειρεύονταν να ταξιδεύουν μόνοι τους, όποτε θέλουν, σε άνετα δερμάτινα καθίσματα και με εξυπηρέτηση επιβάτη πρώτης θέσης – κι ας επιβάρυναν τον κρατικό προϋπολογισμό. Από τον κ. Χρ. Σαρτζετάκη, ο οποίος γκρίνιαζε ότι τα C-130 με τα οποία ταξίδευε ήταν «άβολα, θορυβώδη και ενεργοβόρα» ως και τον κ. Κ. Μητσοτάκη, ο οποίος έδωσε εντολή για τη μετατροπή ενός Boeing 727 της Ολυμπιακής σε VIP αεροσκάφος. Στο αεροσκάφος εδόθη το όνομα «Μέγας Αλέξανδρος», έκανε δύο ταξίδια στη Σαουδική Αραβία και στο Παρίσι και εν συνεχεία κρίθηκε οικονομικά ασύμφορο και δεν μπορούσαν να το πουλήσουν παρά μόνο σε σαουδάραβες εμίρηδες!


Εν συνεχεία ήλθε το μοιραίο Falcon, όμοιο με αυτό που χρησιμοποιούσε τότε ο γάλλος πρόεδρος, το οποίο μετά το δυστύχημα και την απώλεια του Γιάννου Κρανιδιώτη παρέμεινε καθηλωμένο επί χρόνια στο Αεροδρόμιο της Ζυρίχης (όπου μεταφέρθηκε από το Βουκουρέστι) και ουδείς ενδιαφερόταν να το αγοράσει παρ’ ότι επισκευάστηκε. Το Falcon αποκτήθηκε σχεδόν δωρεάν ως αντιστάθμισμα για την αγορά των Mirage-2000.


Μετά ήλθαν επί υπουργίας κ. Α. Τσοχατζόπουλου τα πρώτα βραζιλιάνικα Embraer, το πρώτο ως αντιστάθμισμα για τα ιπτάμενα ραντάρ και το δεύτερο, το Legacy, αγοράστηκε αντί 27,5 εκατ. δολαρίων σε μια εποχή όπου υπήρχαν γενναίες περικοπές λόγω της επικείμενης ένταξής μας στην ΟΝΕ. Αν και το «τζάμπα» αεροσκάφος ήταν περισσότερο στρατιωτικό-μεταφορικό παρά VIP, με μικρή δεξαμενή καυσίμων και με χαμηλή καμπίνα επιβατών, φαίνεται ότι άρεσε στην τότε κυβέρνηση γι’ αυτό και αποφάσισε να προχωρήσει στην αγορά και ενός δεύτερου βραζιλιάνικου, διαμορφωμένο σε VIP. Το τρίτο και ακριβότερο, το αμερικανικό Gulfstream για υπερατλαντικές πτήσεις, αγοράστηκε το 2003 για τις ανάγκες, όπως ειπώθηκε, της ελληνικής προεδρίας στην ΕΕ. Πρόκειται για τη ναυαρχίδα του αεροπορικού κυβερνητικού στόλου και το χρησιμοποιεί κατά κανόνα ο Πρωθυπουργός ή ορισμένοι υπουργοί σε υπερατλαντικές πτήσεις. Μπορεί να πετά συνεχώς επί 14 ώρες, ενώ κατά την πτήση μπορεί κάποιος να εργασθεί, να συσκεφθεί με συνεργάτες του, να επικοινωνήσει δορυφορικά σε οποιοδήποτε σημείο της Γης και βεβαίως να κοιμηθεί. Το 2006 η ελληνική κυβέρνηση το χρησιμοποίησε για 530 ώρες πτήσεως, ενώ δεν μπόρεσε να το παραχωρήσει στον Αρχιεπίσκοπο κ. Χριστόδουλο για την επιστροφή του από το Μαϊάμι επειδή βρισκόταν σε συντήρηση.


* «Αυτοσυγκράτηση»


Ο γραμματέας του Υπουργικού Συμβουλίου κ. Καρράς πολλές φορές συνιστά στους υπουργούς «αυτοσυγκράτηση στη χρησιμοποίηση των VIP αεροσκαφών» αλλά, όταν μπορεί, δεν τους χαλάει χατίρι. Ηταν τόση η επιμονή των υπουργών να χρησιμοποιούν Embraer που το 2006 συμπλήρωσαν περί τις 940 ώρες πτήσης. Με δυο λόγια, υπήρξε συνωστισμός υπουργών μόλις ανέλαβαν την εξουσία για το ποιος θα τα πρωτοπετάξει, με αποτέλεσμα πέρυσι στις 17 Δεκεμβρίου το ένα Embraer (ERJ-135) καθηλώθηκε στο έδαφος για διάστημα ενός μήνα επειδή κατά την τροχιοδρόμησή του… τράκαρε σε μια πλαστική κολόνα του Αεροδρομίου της Ελευσίνας (προφανώς λόγω βιασύνης του πιλότου να προλάβει την επόμενη «υπουργική πτήση»). Και όταν δεν βρίσκουν ελεύθερα τα αεροσκάφη, ορισμένοι υφυπουργοί χρησιμοποιούσαν στο παρελθόν είτε τα C-130 είτε ακόμη και τα στρατιωτικά ελικόπτερα.


«Ανταγωνισμός» με την Τουρκία και περίεργη σπουδή


«Δεν μπορεί η τουρκική κυβέρνηση να διαθέτει 11 VIP αεροσκάφη και εμείς μόνο τρία από τα οποία το ένα βρίσκεται σε συντήρηση» ειπώθηκε από κορυφαίο υπουργό αμέσως μετά την πρόσφατη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ ο οποίος υπεραμύνθηκε της αγοράς νέων αεροσκαφών. Το περίεργο με τη σπουδή της κυβέρνησης να αγοράσει έστω και με leasing νέα VIP αεροσκάφη τη στιγμή που ετοιμάζεται να κλείσει την Ολυμπιακή είναι ότι μόλις πριν από λίγους μήνες απέκτησε και ένα… τέταρτο αεροσκάφος το οποίο όμως πουθενά δεν αναφέρεται ως VIP. Πρόκειται για ένα υπερσύγχρονο δικινητήριο τζετ, αμερικανικής κατασκευής, ιδιοκτησίας του υπουργείου… Μεταφορών για τον έλεγχο των ραδιοβοηθημάτων των αεροδρομίων, το οποίο με κατάλληλη διαρρύθμιση μπορεί να μετατραπεί και σε VIP αεροπλάνο. Ο υπουργός κ. Κ. Χατζηδάκης μπορεί να το χρησιμοποιήσει για να μεταβεί όπου θέλει.


Ο κ. Γ. Αλογοσκούφης πάντως βεβαιώνει ότι το κονδύλι για την αγορά των δύο κυβερνητικών αεροσκαφών (περίπου 80 εκατ. δολάρια) έχει βρεθεί. Ποιο μοντέλο αεροσκάφους θα αγοράσουμε και πόσο ακριβώς θα μας στοιχίσει παραμένει ακόμη άγνωστο, αφού το ΓΕΑ ανέλαβε να διερευνήσει την αγορά και να προτείνει αυτό τους τύπους τους οποίους θα εγκρίνει και πάλι το ΚΥΣΕΑ. Ως τότε σε ιστοσελίδα του ΓΕΑ θα αναρτηθεί φωτογραφία του Embraer (αυτό που πήραμε από τους Βραζιλιάνους τζάμπα) με την ένδειξη πωλείται…