Ο ΕΝΤΟΝΟΣ ανταγωνισμός στον χώρο των πιστωτικών καρτών, που αποτελούν πλέον κοινό μέσο συναλλαγής τουλάχιστον για 700.000 Ελληνες, άρχισε ήδη να διαμορφώνει συγκεκριμένες τάσεις στην αγορά αυτή. Ετσι εκτός από τις μειώσεις των επιτοκίων τους τελευταίους εννέα μήνες επιφυλάσσει και άλλα προνόμια για τους χρήστες, τα οποία αν τα εκμεταλλευθούν σωστά έχουν να κερδίσουν αρκετά.
Βεβαίως στα ειδικά αυτά προνόμια τον κύριο λόγο έχουν οι πιστωτικές κάρτες που εκδίδονται με τη συνεργασία τραπεζών και επιχειρήσεων, δηλαδή οι co-branded ή affinity κάρτες, όπως ονομάζονται διεθνώς. Μάλιστα, σύμφωνα με τις απόψεις τραπεζικών αλλά και εκπροσώπων οργανισμών έκδοσης πιστωτικών καρτών, η έκδοση των συγκεκριμένων πιστωτικών καρτών μεγιστοποιεί το περιθώριο ανάπτυξης και διευκολύνει τους τρόπους διάθεσης του προϊόντος.
Στην ελληνική αγορά σήμερα κυκλοφορούν πάνω από 50 πιστωτικές κάρτες, που εκδίδονται από 20 και πλέον τράπεζες. Μεταξύ των πιστωτικών καρτών συμπεριλαμβάνονται και περίπου 15 co-branded ή affinity. Αυτές οι πιστωτικές κάρτες, πέραν των γνωστών προνομίων και διευκολύνσεων που προσφέρει μια απλή πιστωτική κάρτα, εξασφαλίζουν και πρόσθετα προνόμια στους κατόχους τους. Μάλιστα ορισμένα από αυτά έχουν και χαρακτήρα αποταμιευτικό. Δηλαδή στην περίπτωση που ο κάτοχός τους κάνει αγορές συγκεκριμένης αξίας μέσα σε ένα χρονικό διάστημα, ενός έτους ή ενός εξαμήνου π.χ., δικαιούται μια επιταγή αξίας ενός συγκεκριμένου ποσοστού επί του ποσού με το οποίο έχει χρεώσει την κάρτα του. Τη δωροεπιταγή μπορεί να εξαργυρώσει αγοράζοντας είδη είτε από την επιχείρηση με τη συνεργασία της οποίας εκδίδεται η κάρτα είτε από άλλη συνεργαζόμενη επιχείρηση. Ακόμη, άλλες κάρτες αντί για δωροεπιταγή παρέχουν έκπτωση επί της συνολικής χρέωσης που θα κάνει ο κάτοχος της κάρτας.
Επίσης υπάρχουν πιστωτικές κάρτες, όπως η Πρώτη Mastercard, που εκδίδεται με τη συνεργασία της Εθνικής Τράπεζας και της Εθνικής Ασφαλιστικής, καθώς και η Helvetia Visa, με τη συνεργασία της Τράπεζας Πειραιώς και της ασφαλιστικής εταιρείας Helvetia, που εκτός από τα χαρακτηριστικά μιας συνηθισμένης πιστωτικής κάρτας περιλαμβάνουν και πολλές ασφαλιστικές καλύψεις για τον κάτοχό τους.
Αυτό που θα πρέπει να σημειωθεί είναι ότι, πέραν των εμπορικών επιχειρήσεων που συμμετέχουν στις εκδόσεις τέτοιου είδους καρτών, όπως π.χ. ο Ομιλος Μαρινόπουλου και η Continent Ελλάς, με την Dynamic Visa, που εκδίδεται από την Alpha Τράπεζα Πίστεως, η αλυσίδα Κωτσόβολος με την Κ-Visa, που εκδίδεται από την Τράπεζα Πειραιώς, αλλά και των ποδοσφαιρικών ομάδων, όπως η ΠΑΕ Ολυμπιακός με τη Red Club Mastercard που εκδίδεται από την Εθνική Τράπεζα και η ΠΑΕ Παναθηναϊκός με την Panathinaikos FC Visa από τη Xiosbank, έχουν αρχίσει να κάνουν την εμφάνισή τους και κάρτες co-branded στην έκδοση των οποίων συμμετέχουν και φορείς του έντυπου αλλά και του ηλεκτρονικού Τύπου. Ο λόγος βεβαίως για την πιστωτική κάρτα ΑΝΤ1 Visa, με τη συνεργασία του γνωστού τηλεοπτικού και ραδιοφωνικού σταθμού Antenna και της Εμπορικής Τράπεζας, καθώς και για τη Madame Figaro Visa, στην έκδοση της οποίας συμμετέχει το γυναικείο περιοδικό «Madame Figaro» σε συνεργασία με τη Xiosbank.
Επίσης, πρόσφατα εκδόθηκε η κάρτα Anna Riska Visa με τη συνεργασία της γνωστής επιχείρησης κατασκευής και εμπορίας γυναικείων ειδών ένδυσης Anna Riska και της Τράπεζας Πειραιώς. Θα πρέπει ακόμη να σημειωθεί ότι παρόμοιες πιστωτικές κάρτες, δηλαδή με τη συνεργασία εμπορικών επιχειρήσεων κυρίως του κλάδου ένδυσης αλλά και εμπορίας άλλων ειδών, εκδίδει και η Εγνατία Τράπεζα με τη συνεργασία του πολυκαταστήματος Μινιόν και των καταστημάτων καλλυντικών Μπέζας.
Στο παιχνίδι των co-branded καρτών μπήκε πρόσφατα και ο εκπτωτικός οργανισμός Top Club, σε συνεργασία με την Τράπεζα Πειραιώς, με την κάρτα Top Club Visa.
Γιατί όμως οι καταναλωτές να προτιμούν τις co-branded κάρτες έναντι των πιστωτικών; Ο λόγος είναι απλός: με μια μικρή ετήσια επιβάρυνση στη συνδρομή, που όμως δεν ισχύει απαραίτητα σε όλες τις κάρτες, ο πελάτης απολαμβάνει ειδικά προνόμια. Τα προνόμια αυτά ξεκινούν από άτοκες μηνιαίες δόσεις σε επιχειρήσεις που συμμετέχουν στα αντίστοιχα προγράμματα και φθάνουν ως εκπτώσεις αλλά και επιστροφή χρημάτων, ακόμη και ασφαλιστικές καλύψεις. Επίσης, όπως π.χ. στην περίπτωση των καρτών ποδοσφαιρικών ομάδων Red Club και Panathinaikos FC, εκτός από την ικανοποίηση των ποδοσφαιρικών φρονημάτων του ο κάτοχος απολαμβάνει ειδικά προνόμια, π.χ. άτοκες δόσεις για αγορά εισιτηρίων διαρκείας, μεγάλες εκπτώσεις ως και 30% από τα δίκτυα των συνεργαζόμενων επιχειρήσεων με τις δύο ομάδες, καθώς και δωρεάν μηνιαία περιοδικά.
Ακόμη, στην περίπτωση της Dynamic Visa ο νέος κάτοχος δεν πληρώνει συνδρομή για το πρώτο εξάμηνο χρήσης της, ενώ απολαμβάνει και μικρότερο επιτόκιο 18,7% έναντι του ισχύοντος 22,7%.
Χωρίς αμφιβολία το μυστικό των co-branded καρτών είναι να προσελκύουν πελάτες δίνοντας και έναν χαρακτήρα προσωπικό στο συγκεκριμένο προϊόν. Ετσι ο φίλαθλος είναι πολύ πιθανόν να αγοράσει τη συγκεκριμένη κάρτα που φέρει τα χρώματα της ομάδας που υποστηρίζει.
Ο κάτοχος αυτοκινήτου που είναι ασφαλισμένος για υπηρεσίες οδικής βοήθειας στην ΕΛΠΑ μπορεί να προτιμήσει την ΕΛΠΑ Visa που εκδίδει η Alpha Τράπεζα Πίστεως για να μπορεί να χρησιμοποιήσει και τα ειδικά προνόμια που του προσφέρει η κάρτα. Ποιο θα είναι το επόμενο βήμα; Μετά την υιοθέτηση από ορισμένες τράπεζες και στην Ελλάδα της τοποθέτησης της φωτογραφίας του κατόχου επάνω στην πιστωτική κάρτα, για λόγους ασφαλείας, υπάρχει μια νέα διεθνής τάση που διαγράφεται. Ετσι, όπως έγραψε η εφημερίδα «Observer», μπορεί σύντομα κάποιος να βάζει στο φόντο της πιστωτικής κάρτας του τη φωτογραφία κάποιου αγαπημένου συγγενικού προσώπου του, της ποδοσφαιρικής ομάδας που υποστηρίζει ή κάποιου αγαπημένου ποδοσφαιριστή, ακόμη και τη φωτογραφία του… σκύλου του. Η πράξη αυτή από πλευράς κατόχου δηλώνει μια αφοσίωση σε κάποιο πρόσωπο και έτσι τον «δένει» ψυχολογικά κατά κάποιον τρόπο με την κάρτα. Θα είναι σπάνια η περίπτωση κάποιος να σταματήσει να χρησιμοποιεί μια κάρτα, όσο και αν ανεβεί το επιτόκιο, τη στιγμή που έχει τη φωτογραφία του παιδιού του, καταλήγει το δημοσίευμα του «Observer». Η κάρτα Panafon Diners
Θα ήταν παράλειψη να μην κάνουμε μια αναφορά στα ειδικά προνόμια της co-branded κάρτας Panafon Diners που εκδίδει η Citibank. Η κάρτα αυτή δεν είναι πιστωτική αλλά προσφέρει κάποια προνόμια παραπάνω στους συνδρομητές Panafon. Ετσι, ο κάτοχος Panafon Diners απολαμβάνει όλα τα γνωστά προνόμια της κάρτας Diners καθώς και μια έκπτωση σε χρόνο συνομιλίας (free time) που είναι ανάλογη με το ύψος των συναλλαγών κάθε μήνα. Προϋπόθεση για την έκδοση της κάρτας είναι να εξοφλεί τον λογαριασμό του κινητού τηλεφώνου του μέσω της Diners. Αν, π.χ., ο κάτοχος της κάρτας πραγματοποιήσει μηνιαίες συναλλαγές αξίας 50.000 – 250.000 δρχ. (στις οποίες συμπεριλαμβάνεται και η αξία του λογαριασμού του κινητού τηλεφώνου του), δικαιούται έκπτωση μιας μονάδας (120 δρχ. περίπου) ανά 5.000 δρχ. Δηλαδή, αν ο λογαριασμός είναι 55.000 δρχ., δικαιούται έκπτωση 1.320 δρχ. περίπου· αν ο μηνιαίος λογαριασμός είναι 250.000 δρχ., δηλαδή το «μάξιμουμ», τότε η έκπτωση είναι 6.000 δρχ. περίπου. Πρέπει να σημειωθεί ότι το ποσόν της έκπτωσης αφαιρείται από το σύνολο των μονάδων που έχει πραγματοποιήσει ο χρήστης και όχι από το συνολικό ποσόν του λογαριασμού που περιλαμβάνει και το πάγιο τέλος.