Οι διαδικασίες, τα έξοδα και το κόστος του δανείου
ΧΩΡΙΣ αμφιβολία, την τελευταία διετία οι τιμές πώλησης των καινούργιων αυτοκινήτων αυξάνονται με πολύ βραδύτερους ρυθμούς σε σχέση με παλαιότερα αν και τα στοιχεία της αγοράς δείχνουν ότι τον Ιανουάριο 1997 οι ρυθμοί αύξησης ήταν 7% (σελίδα Δ5). Επίσης, οι προσφορές από πλευράς των επιχειρήσεων εμπορίας αυτοκινήτων αρκετών έξτρα αξεσουάρ που δεν επιβαρύνουν την τελική τιμή καθιστούν την αγορά καινούργιων αυτοκινήτων ακόμη πιο ελκυστική.
Από την άλλη πλευρά, βέβαια, η μείωση των επιτοκίων των δανείων για αγορά αυτοκινήτου, τα οποία σε αρκετές περιπτώσεις διαφοροποιούνται σε μεγάλο βαθμό από αυτά των καταναλωτικών δανείων είναι δυνατόν να αποτελεί ένα κίνητρο παραπάνω για αγορά αυτοκινήτου με χρηματοδότηση από τράπεζες.
Η διαδικασία που ακολουθείται στις περιπτώσεις αυτές, σύμφωνα με την απόφαση της Τράπεζας της Ελλάδος, που ισχύει από τον περασμένο Μάιο, μπορεί να γίνει με δύο τρόπους. Δηλαδή είτε μέσω κάποιου από τους συνεργαζόμενους εμπόρους με τη συγκεκριμένη τράπεζα από την οποία ο ενδιαφερόμενος επιθυμεί να πάρει το δάνειο είτε πηγαίνοντας απευθείας στην τράπεζα έχοντας κάνει πρώτα τη συνεννόηση με έμπορο της προτίμησής του.
Στην περίπτωση όπου ο ενδιαφερόμενος πάει σε κάποιον έμπορο από το δίκτυο των επιχειρήσεων με τις οποίες συνεργάζεται η τράπεζα, συμπληρώνει επί τόπου την αίτηση και καταθέτει τα απαιτούμενα δικαιολογητικά. Στη συνέχεια η επιχείρηση διαβιβάζει τα δικαιολογητικά στην τράπεζα η οποία μέσα σε λίγες ημέρες απαντά στον ενδιαφερόμενο αν ενεκρίθη το δάνειό του και ταυτόχρονα ενημερώνει και την επιχείρηση για να προχωρήσει η διαδικασία. Στην περίπτωση όπου ο ενδιαφερόμενος πάει απευθείας στην τράπεζα, η διαδικασία της συμπλήρωσης της αίτησης και της κατάθεσης των δικαιολογητικών γίνεται εκεί, ενώ η ενημέρωση του εμπόρου σε περίπτωση όπου η τράπεζα εγκρίνει το δάνειο γίνεται από τον ίδιο τον ενδιαφερόμενο.
Ακόμη, στην πρώτη περίπτωση η τράπεζα παρακρατεί την κυριότητα του αυτοκινήτου για όσο χρονικό διάστημα διαρκεί το δάνειο, ενώ στη δεύτερη όχι. Η παρακράτηση της κυριότητας του αυτοκινήτου εκτός των άλλων σημαίνει ότι ο αγοραστής ώσπου να εξοφλήσει το δάνειό του θα πρέπει να ασφαλίσει το αυτοκίνητο σε ασφαλιστική εταιρεία συμφερόντων της τράπεζας από την οποία του χορηγήθηκε το δάνειο.
Σε ό,τι αφορά την προκαταβολή, η οποία πρέπει να είναι τουλάχιστον το 35% της αξίας του αυτοκινήτου, σύμφωνα με την ίδια απόφαση της Τράπεζας της Ελλάδος, που ισχύει από τον προηγούμενο Μάιο, αυτή καταβάλλεται στον έμπορο μέσω τραπέζης και στις δύο περιπτώσεις.
Σε ό,τι αφορά τα επιτόκια των δανείων διαμορφώνονται σε επίπεδα αρκετά πιο κάτω από αυτά των καταναλωτικών δανείων. Ετσι, τα επιτόκια της Εθνικής Τράπεζας είναι διαμορφωμένα σε 17,5% για την περίπτωση όπου ο ενδιαφερόμενος αγοράσει αυτοκίνητο μέσω εμπόρου από το δίκτυο των επιχειρήσεων με το οποίο συνεργάζεται η τράπεζα, ενώ στην περίπτωση όπου επιλέξει έμπορο της προτίμησής του το επιτόκιο είναι 18%. Ο δανειοδοτούμενος έχει επιπλέον έξοδα φακέλου, τα οποία ανέρχονται σε 20.000 δρχ. όταν η αξία του δανείου είναι ώς 2 εκατ. δρχ. και σε 30.000 δρχ. όταν η αξία του δανείου είναι άνω των 2 εκατ. δρχ.
Το επιτόκιο της Εμπορικής Τράπεζας για δάνειο αγοράς αυτοκινήτου διαμορφώνεται σε 18,25%, και αφορά μόνο το πρόγραμμα συνεργασιών της τράπεζας με το δίκτυο εμπόρων. Τα έξοδα διαχείρισης φακέλου του δανείου ανέρχονται γύρω στις 30.000 δρχ.
Τα επιτόκια της Τράπεζας Αθηνών διαμορφώνονται ανάλογα με την πιστοληπτική ικανότητα του ενδιαφερομένου. Ετσι, πέραν του επιτοκίου 19% της τράπεζας που αφορά αγορά αυτοκινήτου με δάνειο μέσω εμπόρου συνεργαζόμενου με την τράπεζα και του 20,5% όταν ο έμπορος δεν συνεργάζεται με την τράπεζα, υπάρχει και ένα χαμηλό επιτόκιο 17% στην περίπτωση όπου ο δανειοδοτούμενος προβεί σε προσημείωση κάποιου ακινήτου. Σε ακόμη χαμηλότερο επίπεδο, στο 16% για τα δύο πρώτα χρόνια διαρκείας τους, διαμορφώνονται και τα επιτόκια της EuroBank, υπό την προϋπόθεση ότι θα μπει προσημείωση σε κάποιο ακίνητο.
Το επιτόκιο της Τράπεζας Μακεδονίας – Θράκης ανέρχεται σε 19,5%, ενώ της Εγνατίας είναι διαπραγματεύσιμο και εξαρτάται από τις συμφωνίες της τράπεζας με τους εμπόρους.
Η Citibank χορηγεί δάνειο για αγορά αυτοκινήτου με επιτόκιο 18,75% στην περίπτωση όπου ο δανειοδοτούμενος επιλέξει κάποιον από το δίκτυο των αντιπροσώπων που συνεργάζεται με την τράπεζα. Το επιτόκιο της Τράπεζας Πειραιώς διαμορφώνεται σε 17,5%, ενώ της XiosBank σε 18,5% και αφορά επίσης συγκεκριμένο δίκτυο εμπόρων. Τα επιπλέον έξοδα που επιβαρύνουν τον δανειοδοτούμενο είναι 35.000 δρχ. Τέλος, το επιτόκιο δανείου για αγορά αυτοκινήτου της Interbank είναι 18,7%, ενώ τα έξοδα διαχείρισης φακέλου είναι επίσης 35.000 δρχ.



