Επιστήμονες ανακάλυψαν στην ατμόσφαιρα της Αφροδίτης μία χημική ένωση η οποία, σύμφωνα με τις τρέχουσες γνώσεις, μπορεί να προέρχεται αποκλειστικά όνο από βιολογικούς οργανισμούς. Οι συγγραφείς δεν «βλέπουν» άλλον τρόπο σύνθεσης της ένωσης – και καλούν την επιστημονική κοινότητα να επιχειρήσει να τους διαψεύσει.

Ίχνη ζωής

Ίχνη τα οποία θα μπορούσαν να υποδεικνύουν την ύπαρξη ζωής ανακάλυψαν επιστήμονες στα νέφη της ατμόσφαιρας της Αφροδίτης. Σημειώνεται ότι δεν ανιχνεύτηκε καμία μορφή ζωής, παρά μόνο ίχνη της, σύμφωνα με την τρέχουσα επιστημονική γνώση. Για την ακρίβεια, οι επιστήμονες ανίχνευσαν μη αμελητέα ποσότητα της χημικής ένωσης φωσφίνη η οποία, σύμφωνα με τις τρέχουσες γνώσεις των επιστημόνων, δεν θα μπορούσε παρά να προέρχεται από ζωντανούς οργανισμούς, αφού δεν υπάρχει αβιοτικός τρόπος σύνθεσης της ένωσης – κάτι που σημαίνει ότι αυτή η ένωση υπάρχει μόνο όπου υπάρχουν βιολογικοί οργανισμοί. Τα αποτελέσματα της έρευνας, η οποία πραγματοποιήθηκε από διεθνή κοινοπραξία επιστημόνων, δημοσιεύτηκαν σήμερα στην επιστημονική επιθεώρηση «Nature Astronomy» κι έχουν προσελκύσει το ενδιαφέρον της επιστημονικής κοινότητας. «Σε κάθε περίπτωση προτρέπουμε κι άλλους επιστήμονες να μας επισημάνουν στοιχεία τα οποία πιθανώς δεν έχουν υποπέσει στην αντίληψή μας. Η επιστημονική μας δημοσίευση και τα δεδομένα στα οποία αυτή βασίστηκε είναι ανοικτά προσβάσιμα, έτσι λειτουργεί η επιστήμη» έσπευσε να επισημάνει σε σχετικές της δηλώσεις η Τζέιν Γκριβς, καθηγήτρια του Πανεπιστημίου του Κάρντιφ και πρώτη συγγραφέας της δημοσίευσης.

Η Αφροδίτη κατάλληλη για ζωή;

Η επιφάνεια της Αφροδίτης θεωρείται από τους επιστήμονες ιδιαίτερα αφιλόξενη για τη ζωή, εξαιτίας παραγόντων όπως η εξαιρετικά υψηλή θερμοκρασία και η πίεση. Αντίστοιχα, οι συνθήκες στην ατμόσφαιρα της Αφροδίτης δεν θεωρούνται ευνοϊκές για την ανάπτυξη ζωής, ωστόσο επιστήμονες έχουν επισημάνει ότι λόγω της ανομοιομορφίας που αυτή παρουσιάζει ως προς τις συνθήκες που επικρατούν, εάν υπήρχε πιθανότητα να υπάρχει ζωή στον συγκεκριμένο πλανήτη αυτή θα αφορούσε το περιβάλλον της ατμόσφαιρας.

Οι ερευνητές ανίχνευσαν την εν λόγω ουσία στρέφοντας αστρονομικά τηλεσκόπια από παρατηρητήρια της Χαβάης και της Χιλής στην ατμόσφαιρα της Αφροδίτης, σε μήκος κύματος κατάλληλο ώστε να απορροφάται από τη συγκεκριμένη ένωση. Όπως επισημαίνουν στη δημοσίευσή τους, η ύπαρξη της ένωσης μετά από εκτεταμένη έρευνα δεν μπορεί να εξηγηθεί,αφού δεν υπάρχουν μέχρι σήμερα ενδείξεις ότι μια τέτοια ένωση μπορεί να δημιουργηθεί με αβιοτικό τρόπο στην ατμόσφαιρα, τα νέφη, την επιφάνεια ή το υπέδαφος, ή ακόμη κι από άλλο φυσικό φαινόμενο όπως η ηφαιστειακή δραστηριότητα του πλανήτη. Το μόνο που μπορεί να υποτεθεί στο πλαίσιο αυτής της έρευνας είναι ότι η ένωση προέκυψε με τρόπο ανάλογο όπως προκύπτει στη Γη, δηλαδή να προέρχεται από οργανισμούς. «Τώρα οι αστρονόμοι θα σκεφτούν όλους τους πιθανούς τρόπους για να αποσυνδέσουν την ύπαρξη φωσφίνης χωρίς την ύπαρξη ζωής – και κάτι τέτοιο είναι καλοδεχούμενο. Βρισκόμαστε σε αδιέξοδο ως προς τις δυνατότητές μας να αποδείξουμε ότι αβιοτικές διεργασίες μπορούν να παράγουν φωσφίνη» σημείωσε στην ιστοσελίδα MIT News η ερευνήτρια Κλάρα Σούσα-Σίλβα η οποία συμμετείχε στην δημοσίευση.

Τα επόμενα βήματα

Πάντως, όπως επισημαίνουν οι ερευνητές, η ανακάλυψη αυτή είναι σε κάθε περίπτωση σημαντική, αφού ανεξάρτητα από το εάν τελικά ανιχνευτεί κάποια μορφή ζωής ή όχι, η επιστημονική κοινότητα θα έχει ανακαλύψει ότι πιθανώς υπάρχει κι εναλλακτικός τρόπος σύνθεσης της επίμαχης χημικής ένωσης, τον οποίο δεν γνώριζε μέχρι σήμερα. Όσο για τα επόμενα βήματα, δύο είναι οι βασικοί στόχοι: Ο άμεσος, αφορά την επιβεβαίωση των συγκεκριμένων ευρημάτων κι από άλλους επιστήμονες. Ο μακροπρόθεσμος αφορά την επιτόπου μελέτη της ατμόσφαιρας,κάτι το οποίο ήδη από το προηγούμενο χρονικό διάστημα βρίσκεται «στα σκαριά».