Κάννες,  αποστολή

Μία ημέρα πριν από το σφύριγμα λήξης του 72ου φεστιβάλ των Καννών με την ανακοίνωση των βραβείων που θα γίνει το Σάββατο το απόγευμα στην αίθουσα Λιμιέρ, δύσκολα μπορείς να προβλέψεις ποια ταινία  θα πάρει τι.

Η Ιστορία έχει αποδείξει ότι τα προγνωστικά στα φεστιβάλ είναι μάλλον περιττά, διότι όπως μου είπε ο Κορεάτης σκηνοθέτης Μπονγκ Τζουνγκ  Χο του οποίου η ταινία «Parasite» («Παράσιτο») ανήκει στα φαβορί για τον Χρυσό Φοίνικα, «η τύχη σε αυτά τα πράγματα παίζει μεγάλο ρόλο διότι πολλές φορές οι αποφάσεις μπορεί να παρθούν κυριολεκτικά την τελευταία μισή ώρα της συνεδρίασης της επιτροπής». Ο Μπονγκ Τζονγκ Χο μίλησε εκ πείρας διότι έχει ο ίδιος υπάρξει μέλος κριτικής επιτροπής σε φεστιβάλ.

Για να δούμε λοιπόν προς τα που θα οδεύσει ο  Μεξικάνος Αλεχάντρο Γκονζάλεθ Ινιαρίτου, πρόεδρος της εφετινής επιτροπής στην οποία – εκτός άλλων – μέλη είναι επίσης ο Ελληνας σκηνοθέτης Γιώργος Λάνθιμος, ο Πολωνός Πάβελ Παβλικόφσκι αλλά και η Αμερικανίδα ηθοποιός Ελ Φάνινγκ.

Με μια πρώτη ματιά ωστόσο, βλέπεις ποιες ταινίες δεν θα λείψουν από τα βραβεία. Το «Dolor y Gloria» («Πόνος και Δόξα») του Πέδρο Αλμοδόβαρ, μια τρυφερή αυτοβιογραφική στιγμή του ισπανού σκηνοθέτη με τον Αντόνιο Μπαντέρας στον ρόλο ενός σκηνοθέτη alter ego του Αλμοδόβαρ είναι (παρότι όχι από τις καλύτερες ταινίες του) μια ταινία που δείχνει ότι θα ακουστεί στις βραβεύσεις, με τον Μπαντέρας πολύ κοντά στην βράβευση με το ανδρικής ερμηνείας.

Για το ίδιο βραβείο όμως πιθανότητες έχει τόσο ο Πιερφραντσέσκο Σαβίνο στο «Il traditore» («O προδότης») του Μάρκο Μπελόκιο, όσο και ο Μπραντ Πιτ για τον ρόλο του αποφασιστικού, σκοτεινού, αστείου αλλά και επικίνδυνου κασκαντέρ που έπαιξε στο «Once upon a time in Hollywood» («Κάποτε στο Χόλιγουντ») του Κουέντιν Ταραντίνο, μια ταινία που ίσως και να σημάνει την έκπληξη με κάτι μεγαλύτερο.

Ο Μπραντ Πιτ ενδεχομένως να κερδίσει το βραβείο ανδρικής ερμηνείας για το «Κάποτε στο Χόλιγουντ»

***

Στις γυναίκες μια πρώτη σκέψη είναι ένα βραβείο εξ’ ημισείας στις Αντέλ Ανέλ και Νοεμί Μορλάν για την ταινία εποχής «Portrait de la jeune fille en feu» («Πορτρέτο της γυναίκας στη φωτιά») της Σελίν Σιαμά που συνέθεσε μια πανέμορφη ιστορία αγάπης ανάμεσα σε μια ζωγράφο και την αριστοκράτισσας που αναλαμβάνει να ζωγραφίσει σε κάποιο απομονωμένο νησί της Βρετάνης στα τέλη του 18ου αιώνα.

Oι Αντέλ Ανέλ και Νοεμί Μορλάν μπορεί να μοιραστούν το βραβείο γυναικίας ερμηνείας για το «Πορτρέτο της γυναίκας στη φωτιά»

***

Με δεδομένο τον ντόρο που έχει προκαλέσει η απουσία των γυναικών σκηνοθετριών από τις βραβεύσεις στην ιστορία του φεστιβάλ των Καννών, είναι αδύνατον να λείπει μια ταινία γυναίκας από τις βραβεύσεις και η καλύτερη από τις τέσσερις που προβλήθηκαν ήταν το «Πορτρέτο της γυναίκας στη φωτιά» στο οποίο ίσως δοθεί και κάποιο ακόμη βραβείο.

Μιλώντας αρκετά προσωπικά, το «A hidden life» («Μια κρυμμένη ζωή») του Τέρενς Μάλικ θα πρέπει να έχει μια θέση στα βραβεία χάρη στον ποιητικό τρόπο με τον οποίο ο Αμερικανός σκηνοθέτης μίλησε για την ανόητη βαρβαρότητα του πολέμου μέσα από την ιστορία ενός Γερμανού αγρότη (Αουγκούστ Ντιλ) που δεινοπάθησε αρνούμενος να πολεμήσει στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Και σε ότι αφορά τους νέους σκηνοθέτες, απαρατήρητος δεν θα περάσει ο Γάλλος Λαντ Τζιλί που με το «Les miserables» («Οι άθλιοι») μίλησε πολύ ζωηρά και χωρίς περιστροφές για την αστυνομική βία στις δύσκολες περιοχές του Παρισιού. Το  κινηματογραφικό ύφος της ταινίας έχει την ένταση του «Μίσους» του Ματιέ Κασοβίτς, που σόκαρε τις Κάννες όταν προβλήθηκε το 1995.

Από την πλευρά του ο έμπειρος αλλά και χορτασμένος από βραβεία Κεν Λόουτς μίλησε για το αδιέξοδο της εργατικής τάξης στην σημερινή Αγγλία και ίσως ένα βραβείο σεναρίου δοθεί στον τρομερό σεναριογράφο του «Sorry we missed you» («Συγγνώμη μας λείψατε») Πολ Λάβερτι, μόνιμο συνεργάτη του Λόουτς εδώ και χρόνια (ο Λάβερτι το έχει κερδίσει στο παρελθόν για την ταινία «Γλυκά 16» επίσης του Λόουτς)

Τα δικά μας βραβεία

Χρυσός Φοίνικας: «Παράσιτο» του Μπονγκ Τζουνγκ Χο (Κορέα)

Μεγάλο βραβείο της επιτροπής: εξ’ ημισείας στο «Πόνος και δόξα» του Πέδρο Αλμοδόβαρ (Ισπανία) και στο «Μια κρυμμένη ζωή» του Τέρενς Μάλικ (ΗΠΑ/ Γερμανία)

Βραβείο της επιτροπής: «Το πορτρέτο της γυναίκας στη φωτιά» της Σελίν Σιαμά (Γαλλία)

Βραβείο σκηνοθεσίας: Λαντ Τζιλί («Αθλιοι», Γαλλία)

Ανδρική ερμηνεία: Μπραντ Πιτ («Κάποτε στο Χόλιγουντ», ΗΠΑ)

Γυναικεία ερμηνεία: εξ’ ημισείας στις Αντέλ Ανέλ και Νοεμί Μορλάν («Το πορτρέτο της γυναίκας στη φωτιά», Γαλλία)

Βραβείο σεναρίου:  Πολ Λάβερτι («Συγγνώμη μας λείψατε»)

Σημείωση: όλοι οι ελληνικοί τίτλοι αποτελούν αυτολεξί μεταφράσεις των πρωτότυπων ξένων και δεν είναι απαραιτήτως οι τίτλοι