Παρά την κατάρρευση της ναυτιλιακής αγοράς, η συνολική κεφαλαιοποίηση των 49 εισηγμένων εταιρειών του κλάδου στα αμερικανικά χρηματιστήρια φθάνει τα 20,5 δισ. δολάρια, εκ των οποίων τα 13,8 δισ. τα κατέχουν θεσμικοί και ιδιώτες επενδυτές και τα υπόλοιπα ιδρυτές, η διοίκηση και οι στρατηγικοί επενδυτές (insiders). Σύμφωνα με τον Νικόλαο Μπορνόζη, πρόεδρο της Capital Link, από τα 18,8 δισ. δολάρια που κατέχουν συνολικά οι επενδυτές, 63% ανήκουν σε 1.200 θεσµικούς και 37% σε ιδιώτες, υποδηλώνοντας την αυξανόμενη σημασία των ιδιωτών ως μετόχων των ναυτιλιακών εταιρειών. Πέραν των 18,8 δισ. δολαρίων επενδυμένων σε κοινές μετοχές, υπάρχουν επίσης 22 εκδόσεις προνομιούχων μετοχών που άντλησαν επιπλέον 1,8 δισ. δολάρια και 72 εκδόσεις ομολόγων που άντλησαν 19,4 δισ. δολάρια.
Εν τω μεταξύ μπορεί η ναυτιλιακή αγορά να χαρακτηρίζεται σήμερα από πολλούς αναλυτές και επενδυτές «η τέλεια καταιγίδα», εν τούτοις –όπως αναφέρθηκε στο έβδομο Ναυτιλιακό Συνέδριο της Capital Link που διεξήχθη σε συνεργασία με το New York Stock Exchange και NASDAQ στην Αθήνα –στην κρίση έχουμε και πληθώρα ευκαιριών που εμφανίζονται σαν ένα ουράνιο τόξο ύστερα από μια καταιγίδα.
Ο κ. Michael Parker, Global Industry Head for Shipping της Citi, ανέφερε ότι το 2016 αναμένεται να είναι ένα δύσκολο έτος για τη ναυτιλία, η οποία όμως θα επιβιώσει, και η χρονιά θα είναι δραστήρια αν οι πελάτες συσσωρεύσουν κεφάλαιο και κινηθούν στρατηγικά. Η κυρία Henriette Brent-Petersen, Managing Director, Head of Shipping & Offshore Research της DVB Bank, ανέφερε πως σήμερα υπάρχει πλεόνασμα σε προσφορά, ενώ το ενδιαφέρον θα επικεντρωθεί πλέον στις αλλαγές στη ζήτηση στους υποτομείς της ναυτιλίας. Πιστεύει ότι ως το τέλος της χρονιάς που διανύουμε θα υπάρξουν ευκαιρίες, εφόσον απορροφηθεί ή μειωθεί η προσφορά.
Η αγορά του ξηρού χύδην φορτίου, λόγω των δυσμενών συνθηκών εμπορίας και των μεγάλων παραγγελιών, θα αντιμετωπίσει μια επίπονη και αργή ανάκαμψη, εκτίμησε ο κ. Dalibor Gogic, Principle Analyst – IHS Maritime & Trade. Από την άλλη πλευρά, ο τομέας του ακατέργαστου πετρελαίου με δεξαμενόπλοια και τα προϊόντα στις αγορές των δεξαμενοπλοίων θα έχουν γενικά ισχυρές αποδόσεις ως το τέλος του 2016. Ο κ. Jan Eric Gross της HSH Nordbank AG ανέφερε ότι ο τομέας των ξηρών χύδην φορτίων πεθαίνει τα τελευταία περίπου δύο χρόνια και όλοι οι επενδυτές προετοιμάζονται για το Big Bang της ανάκτησης. Υπάρχει μια πιθανότητα το ξηρό φορτίο να ανακάμψει από το 2018.

Δανειακά χαρτοφυλάκια
Κινητικότητα στα «κόκκινα» δάνεια

Η κινητικότητα στα μη εξυπηρετούμενα και προβληματικά δάνεια θα συνεχιστεί καθώς η ναυτιλιακή αγορά θα παραμείνει πεσμένη (ιδιαιτέρως στους τομείς ξηρού χύδην, container και off-shore), ενώ πολλές τράπεζες ενεργές στη ναυτιλία συνεχίζουν να εκποιούν τα δανειακά τους χαρτοφυλάκια.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ