Το «αποτύπωμα» των προσφυγικών ροών στο περιβάλλον είναι ένα από τα θέματα που θα απασχολήσουν τους εκπροσώπους των εθνικών αντιπροσωπειών 21 κρατών της Μεσογείου, οι οποίοι θα λάβουν μέρος στη 19η σύνοδο των συμβαλλομένων μερών της Σύμβασης της Βαρκελώνης που θα πραγματοποιηθεί στην Αθήνα από αύριο, Τρίτη, ως την Παρασκευή.
Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε σήμερα, Δευτέρα, σε συνέντευξη Τύπου ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος κ. Γιάννης Τσιρώνης, από την ελληνική αντιπροσωπεία θα επιχειρηθεί να μπουν στην ατζέντα των συνομιλιών τα περιβαλλοντικά προβλήματα που δημιουργούνται από τις προσφυγικές ροές.
Ο κ. Τσιρώνης αναφέρθηκε στην πρωτοβουλία πολιτών της Λέσβου για τη δημιουργία ενός Κέντρου Μεταποίησης από τα υλικά των σωσιβίων, των εξωλέμβιων μηχανών και των βαρκών που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά των προσφύγων από τους σύγχρονους δουλεμπόρους.
Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους οι υπηρεσίες του υπουργείου, στη Λέσβο ο όγκος μόνο από τα σωσίβια που έχουν συγκεντρωθεί ξεπερνά τα 3.000 κυβικά μέτρα. Τα πρόσθετα απόβλητα στο νησί εκτιμώνται σε 25 με 30 τόνους την ημέρα ενώ κάθε 24ωρο που περνάει διογκώνονται και τα έξοδα. Η διαδικασία διαχείρισης των αποβλήτων, από τη μεταφορά τους έως και την υγειονομική ταφή, κοστίζει 1.800 με 2.000 ευρώ την ημέρα.
«Προτείνουμε όλος αυτός ο όγκος των απορριμμάτων από τις προσφυγικές ροές να μην καταλήγει σε ΧΑΔΑ (χωματερές) αλλά να γίνει μια προσπάθεια επαναξιοποίησής του» επεσήμανε ο αναπληρωτής υπουργός. Μάλιστα, όπως τόνισε «θέλουμε να κάνουμε ένα… brand ώστε να γνωρίζει ο αγοραστής ότι το προϊόν που παίρνει προέρχεται από μια βάρκα που μετέφερε πρόσφυγες».
Σύμφωνα με τον κ. Τσιρώνη, η μεταποίηση των απορριμμάτων θα δημιουργήσει και θέσεις εργασίας τόσο για Έλληνες και πιθανώς και για πρόσφυγες. Τα υπολείμματα της διαδικασίες επανάχρησης και επαναξιοποίησης των αποβλήτων θα οδηγούνται σε εταιρείες ανακύκλωσης. Οι υπηρεσίες του υπουργείου αναζητούν τους τρόπους χρηματοδότησης του εγχειρήματος, τόσο από εθνικούς όσο και από κοινοτικούς πόρους.
Στην ατζέντα των τεχνικών κλιμακίων το επόμενο διήμερο, όσο και στη σύσκεψη των δέκα υπουργών χωρών της Μεσογείου που θα πραγματοποιηθεί την ερχόμενη Πέμπτη, εκτός από τα περιβαλλοντικά προβλήματα που καλούνται να αντιμετωπίσουν τα κράτη εισόδου των προσφύγων, θα περιληφθούν, μεταξύ άλλων, θέματα που αφορούν τις εξορύξεις στα διεθνή ύδατα, την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, την προστασία κοραλλιογενών υφάλων και τη διαχείριση των παράκτιων περιοχών της Μεσογείου.
Κυρίαρχο θα είναι το ζήτημα της διατήρησης της βιοποικιλότητας, ένας τομέας που ο ετήσιος τζίρος του στην Ευρώπη υπολογίζεται ότι θα φθάσει τα επόμενα χρόνια στα 200 δισ. ευρώ ετησίως.
Η Μεσόγειος, μια κλειστή θάλασσα περιβαλλοντικά επιβαρημένη, δέχεται τεράστιες πιέσεις, οικιστικές και τουριστικές (υπάρχουν περιοχές, π.χ. στην Ισπανία, όπου η δόμηση στο παράκτιο μέτωπο φτάνει ακόμη και το 80%). Επίσης, κινδυνεύει από ρυπάνσεις και μολύνσεις (το 30% του παγκοσμίου θαλασσίου εμπορίου γίνεται στα περίπου 400 λιμάνια της Μεσογείου). Τεράστιες είναι και οι πιέσεις που δέχονται τα ύδατά της και από την υπεραλίευση. Η περιοχή της Μεσογείου καταναλώνει δυόμισι φορές περισσότερους φυσικούς πόρους απ’ ό,τι τα οικοσυστήματά της μπορούν να αντέξουν.
Η Σύμβαση της Βαρκελώνης, η οποία κλείνει εφέτος 40 χρόνια, στοχεύει στη βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής. Από τη συνάντηση της Αθήνας θα προκύψει ένα στρατηγικό κείμενο που θα καθορίζει τις στρατηγικές της Σύμβασης την επόμενη δεκαετία σε θέματα ουσίας αλλά και οικονομικά.
Τα έξοδα της συνάντησης κάλυψαν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος».



