Ένα τιμολόγιο ύψους 40 εκατ. ευρώ έφτασε στα τέλη Δεκεμβρίου στα γραφεία της ΔημόσιαςΕπιχείρησης Αερίου (ΔΕΠΑ). Αφορά τη ρήτρα «take or pay» για το 2014, χρονιά που η επιχείρηση απορρόφησε ποσότητες μικρότερες από το συμβολαιοποιημένο φυσικό αέριο της Gazprom. Το «πρόστιμο» πρέπει να καταβληθεί σε δύο δόσεις, στα τέλη Ιανουαρίου και τον Μάρτιο.
Ωστόσο, σύμφωνα με όσα ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος τηςΔΕΠΑκ. Θόδωρος Κιτσάκος, μιλώντας το μεσημέρι της Τρίτης σε δημοσιογράφους, το τελικό ποσό για τη ρήτρα του 2014 δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί καθώς η επιχείρηση βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τη ρωσική εταιρεία. Το κονδύλι που τελικά θα κληθεί να καταβάλει η επιχείρηση, όπως υπογράμμισε ο ίδιος, αναμένεται ότι θα μετακυλισθεί στους πελάτες της.
Για το 2015 η ρήτρα που θα πρέπει να καταβληθεί στην Gazprom, εξαιτίας της χαμηλότερης απορρόφησης συμβολαιοποιημένων ποσοτήτων αερίου, δεν αναμένεται να είναι υψηλή καθώς, σύμφωνα με τον κ. Κιτσάκο, παρά την οικονομική ύφεση, οι ποσότητες αερίου που δεν απορροφήθηκαν είναι ιδιαιτέρως μικρές (εκτιμάται σε 3 με 5 εκατ. ευρώ).
Όσον αφορά τη διαμάχη με την τουρκική Botas για την τιμή του φυσικού αερίου που προμηθεύεται η ΔΕΠΑ, η σχετική απόφαση της Διεθνούς Διαιτησίας αναμένεται τον Ιούνιο.
«Αιμορραγία» 190 εκατ. ευρώ
Στα 190 εκατ. ευρώ υπολογίζεται η «αιμορραγία» της επιχείρησης από τις ληξιπρόθεσμες οφειλές. Από το ποσό αυτό, οι επισφαλείς απαιτήσεις φτάνουν περίπου τα 125 εκατ. ευρώ και αφορούν κυρίως τρεις επιχειρήσεις: τα Ελληνικά Λιπάσματα – ELFE (90 εκατ. ευρώ χρέη προς τη ΔΕΠΑ), τον ΟΣΥ (λεωφορεία – τρόλεϊ) με χρέη 23 εκατ. ευρώ, και την Ελληνική Βιομηχανία Ζάχαρης (ΕΒΖ) με χρέη 10 εκατ. ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο τζίρος της ΔΕΠΑ αναμένεται ότι θα κλείσει για το 2015 στα 900 εκατ. ευρώ, κυρίως εξαιτίας της πτώσης των τιμών διεθνώς.
Ο σταθμός της Αλεξανδρούπολης και ο IGB
Ο κ. Κιτσάκος αναφέρθηκε και σε σημαντικά ζητήματα που έχουν να κάνουν με τη μελλοντική θέση της ΔΕΠΑ στην εγχώρια ενεργειακή αγορά, όπως στη συμμετοχή της, μαζί με την Gastrade, στονΤερματικό ΣταθμόΥγροποιημένου Φυσικού Αερίου(LNG) στην Αλεξανδρούπολη.
Όσον αφορά το ενδιαφέρον που έχει επιδείξει η αμερικανικών συμφερόντων Cheniere για το έργο, ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ εμφανίστηκε συγκρατημένος καθώς, όπως επεσήμανε, η τιμή αερίου που δίνει η αμερικανική εταιρεία είναι στα 6,5 με 7 δολάρια ανά mmbtu (εκατομμύριο βρετανικές θερμικές μονάδες),τη στιγμή που το αέριο που έρχεται με αγωγό είναι φθηνότερο: Gazprom (Ρωσία) 4,6 δολάρια / mmbtu, Botas (Τουρκία) 5,8 δολάρια και Sonatrach (Αλγερία) 6,5 δολάρια.
Ο κ. Κιτσάκος συσχέτισε το έργο στην Αλεξανδρούπολη και με τον Διασυνδετήριο ΑγωγόΕλλάδας – Βουλγαρίας (IGB). «Η ΔΕΠΑ είναι έτοιμη να μπει επιχειρηματικά στο σχήμα» επεσήμανε ο ίδιος, ωστόσο αναμένει πρώτα το «μάρκετ τεστ» για τη βιωσιμότητα του έργου που αφορά τον IGB. Η κατασκευή του διασυνδετήριου αγωγού έχει ενταχθεί στα ευρωπαϊκά έργα κοινού ενδιαφέροντος (PCI) και έχουν εξασφαλιστεί 45 εκατ. ευρώ από την ΕΕ, τα οποία αναλογούν στο 25% του συνολικού κόστους του αγωγού.
Πάντως, σύμφωνα τον κ. Κιτσάκο, τόσο για τον IGB όσο και για τον σταθμό της Αλεξανδρούπολης έχουν ξεκαθαρίσει όλα τα τεχνικά θέματα και αρκετά από τα θεσμικά ζητήματα.
Έρχεται αέριο και σε άλλες περιοχές της χώρας
Στα σχέδια της ΔΕΠΑ, σύμφωνα με τον κ. Κιτσάκο, είναι και η επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου σε νέες περιοχές. Όπως είπε χαρακτηριστικά «δεν μπορεί να περνά αγωγός έξω από τη Λαμία και να μην υπάρχει δίκτυο για να μεταφέρει το αέριο στην πόλη».
Έως σήμερα μεγάλο ενδιαφέρον υπάρχει από τρεις περιφέρειες της χώρας: της Στερεάς Ελλάδας, της Δυτικής Ελλάδας και της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.
Όπως εκτιμά ο ίδιος, έως το 2018, το φυσικό αέριο θα διανέμεται σε νέες περιοχές είτε μέσω σύνδεσης με το εθνικό δίκτυο, είτε με CNG (CompressedNatural Gas – ΣυμπιεσμένοΦυσικόΑέριο), είτε μέσω μεταφοράςLNG.



