Στη νέα σύμβαση παραχώρησης του λιμανιού αλλά και στα επενδυτικά προγράμματα της ΟΛΠ ΑΕ για τις περιόδους 2011-15 και 2012-16 αναφέρεται η επέκταση του επιβατικού λιμένος Πειραιώς προς τη βόρεια πλευρά για την εξυπηρέτηση πλοίων της ακτοπλοΐας. Περιφέρεια και δήμοι της περιοχής ωστόσο αντιδρούν στους σχεδιασμούς αυτούς, ανοίγοντας ένα μέτωπο αντιπαράθεσης και διεκδηκήσεων εν όψει της παραχώρησης του λιμανιού σε ιδιώτες.
Όπως αναφέρεται στα σχέδια, αυτό θα δώσει χώρο τόσο για τα αναγκαία βάθη και την επέκταση των προβλητών όσο και χώρους για επιβατικούς σταθμούς σε όλο το λιμάνι και είναι η μοναδική διέξοδος που θα αναπτυχθεί η ακτοπλοΐα.
Όντως το 2011 (
σχετικό δημοσίευμα στο «Βήμα» στις 26.6.2011) ο ΟΛΠ σχεδίαζε την επέκταση της βόρειας πλευράς στη Δραπετσώνα όπου προβλέπονταν εκεί να «δένουν» τέσσερα τουλάχιστον πλοία της ακτοπλοΐας καθώς οι ακτοπλοϊκές εταιρείες χρησιμοποιούν πλέον μεγάλα σε όγκο πλοία, όπως για τα δρομολόγια της Κρήτης, τα οποία «ασφυκτιούν» στις υπάρχουσες προβλήτες ενώ σε δεύτερη φάση πίσω από τις θέσεις των πλοίων προβλέπονταν να κατασκευαστεί «μαρίνα» για σκάφη αναψυχής και μεγάλα γιοτ.
Ανάγκη για επέκταση προβλητών κρουαζιέρας
Όπως είναι γνωστό, το λιμάνι του Πειραιά είναι ένα από τα μεγαλύτερα επιβατικά λιμάνια στον κόσμο και το μεγαλύτερο της Ευρώπης, εάν συμπεριλάβουμε και το πορθμείο του Περάματος και παράλληλα στην ίδια αυτή λεκάνη εξυπηρετούνται τα κρουαζιερόπλοια.
Επιπλέον στο Ταμείο μελετούν στον σχεδιασμό τους και τα πρακτικά προβλήματα που παρατηρούνται στις υπάρχουσες προβλήτες ειδικά σε περιόδους αιχμής, όπως στις γιορτές και το καλοκαίρι, με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλη συσσώρευση φορτηγών και ΙΧ αυτοκινήτων.
Έτσι, το ζήτημα αυτό σε συνδυασμό με το γεγονός ότι τα πλοία της ακτοπλοΐας γίνονται πιο μεγάλα αργά ή γρήγορα θα οδηγήσει στην αυτονόητη ανάγκη επέκτασης των μέτρων φύλαξης (ISPS CODE) αλλά και στη δημιουργία επιβατικών σταθμών για την ασφαλή και πιο φιλική συμπεριφορά στους επιβάτες εξασφαλίζοντας καλύτερες συνθήκες από επιβίβασης.
Στα μέσα Ιουνίου πάντως η διοίκηση της ακτοπλοϊκής εταιρείας Hellenic Seaways είχε εκδηλώσει πρόθεση για να έχει ενεργό ρόλο στην επόμενη ημέρα του λιμανιού του Πειραιά, δηλαδή μετά τη πώληση του 51% των μετοχών του ΟΛΠ. Μία από τις σκέψεις του διευθύντος συμβούλου της εταιρείας κ.Αντώνη Αγαπητούείναι να προτείνει στον νέο κάτοχο των μετοχών τη σύναψη σύμβασης παραχώρησης χώρου όπου σήμερα «δένουν» πλοία της ακτοπλοΐας για ένα χρονικό διάστημα περίπου 20 ετών με ανταποδοτικά οφέλη προκειμένου εκεί να επενδύσει και να δημιουργήσει ένα δικό της terminal ηHellenic Seawaysκαι να διαμορφώσει χώρους εξυπηρέτησης των επιβατών της, όπως γίνεται σε λιμάνια του εξωτερικού.
Αντιδρά ο δήμος που παραπέμπει σε εξαγγελία Α.Τσίπρα
Από την πλευρά του ο δήμαρχος Κερατσινίου – Δραπετσώνας κ. Χρήστος Βρεττάκος έχει ήδη προειδοποιήσει ότι η τοπική κοινωνία θα συνεχίσει τον αγώνα της προκειμένου η περιοχή των Λιπασμάτων να αναπλαστεί αλλά και το λιμάνι, που αποτελεί σημαντικό επενδυτικό κεφάλαιο, να παραμείνει στο ελληνικό Δημόσιο. Ο δήμαρχος έχει ήδη προανήγγειλε κινητοποιήσεις από το Σάββατο 10 Οκτωβρίου.
Ο κ. Βρεττάκος δήλωσε σχετικά ότι
«η με οποιονδήποτε τρόπο ιδιωτικοποίηση του λιμανιού του Πειραιά θα αποτελέσει σημαντικό πλήγμα για το ελληνικό Δημόσιο, ενώ θα ανοίξει μία μεγάλη πληγή για τους παραλιμένιους δήμους και τους κατοίκους όλης της Αττικής. Το λιμάνι αποτελεί στρατηγικό εργαλείο για τη χώρα και δεν μπορεί να εκχωρηθεί στους ιδιώτες».
Αναφορικά με τις εκτάσεις του Δήμου Κερατσινίου – Δραπετσώνας που περιλαμβάνονται στο πακέτο πώλησης, ο δήμαρχος τόνισε: «Περιμένουμε να τηρηθεί η δέσμευση του ίδιου του Πρωθυπουργού για άνοιγμα του παραλιακού μετώπου των Λιπασμάτων, το οποίο προαπαιτεί την εξαίρεση του χώρου από το πακέτο πώλησης. Σε κάθε περίπτωση δεν θα ανεχτούμε να επιστρέψει η πόλη μας έναν αιώνα πίσω, όταν η παραλιακή ζώνη ήταν ένα βιομηχανικό γκέτο άγριας εκμετάλλευσης των ανθρώπων και ασύδοτης κακοποίησης του περιβάλλοντος. Το Κερατσίνι και η Δραπετσώνα έχουν υποφέρει πολύ για δεκαετίες. Θα διεκδικήσουμε με αγώνες και κάθε νόμιμο μέσο ό,τι ανήκει δικαιωματικά στην πόλη μας».
Tην εξαίρεση του θαλάσσιου μετώπου του συγκροτήματος των Λιπασμάτων Δραπετσώνας από το νέο σχέδιο παραχώρησης που καταρτίζει το ΤΑΙΠΕΔ ζητούσαν με πρόσφατη κοινή δήλωσή τους η Περιφερειακή Ενότητα Πειραιά και οι δήμοι Κερατσινίου – Δρεπετσώνας και Περάματος.
Στην κοινή δήλωση υπενθύμισαν απόσπασμα ομιλίας του πρωθυπουργού κ.Αλέξη Τσίπραο οποίος σε προεκλογική συγκέντρωση που πραγματοποιήθηκε στο Κερατσίνι (13/9) αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, και στο ζήτημα της αξιοποίησης του πρώην Συγκροτήματος Λιπασμάτων στη Δραπετσώνα.
Σύμφωνα με τον Πρωθυπουργό, είναι «έτοιμο προς κατάθεση στη Βουλή το σχέδιο νόμου με τη ρύθμιση ενάντια στην τσιμεντοποίηση στο πρώην εργοστάσιο Λιπασμάτων του Μποδοσάκη στη Δραπετσώνα. Για να έχουν οι κάτοικοι της περιοχής ανάσα πρασίνου, αναψυχής και άθλησης. Για να ανοίξει το μέτωπο της πόλης προς τη θάλασσα. Μια ρύθμιση που, επιπλέον, δίνει τη νομική βάση στον Δήμο Κερατσινίου-Δραπετσώνας να καταθέσει σχέδιο για τη συνολική ανάπλαση του θαλάσσιου μετώπου της πόλης».