Στο σκοτάδι φαίνεται να παραμένουν οι αρχές των χωρών που ψάχνουν τα ίχνη του αεροσκάφους της Malaysia Airlines, με την Κουάλα Λουμπούρ να λέει το πρωί της Δευτέρας πως δεν μπορεί να αποκλείσει προς το παρόν κανένα ενδεχόμενο, ακόμη και την απόπειρα αεροπειρατείας. Ανεπιβεβαίωτες θεωρούνται ακόμη οι αναφορές για συντρίμμια στη θάλασσα του Βιετνάμ.

Ο επικεφαλής της έρευνας στη Μαλαισία για την πτήση MH370 ανέφερε πως «όλα τα ενδεχόμενα ερευνώνται» για την εξαφάνιση του αεροσκάφους. Στην παρούσα φάση «δεν μπορεί να αποκλειστεί» και το ενδεχόμενο απόπειρας αεροπειρατείας, είπε.

Ο ίδιος ανέφερε πως οι αρχές του Βιετνάμ δεν έχουν επιβεβαιώσει πως εντοπίστηκαν συντρίμμια από το αεροσκάφος.

Το αεροσκάφος της Malaysia Airlines χάθηκε το Σάββατο από τα ραντάρ λίγο μετά την απογείωσή του από την Κουάλα Λουμπούρ με 239 επιβαίνοντες.

Οι αρχές εξατάζουν όλα τα ενδεχόμενα, ενώ μαλαισιανοί αξιωματούχοι δεν αποκλείουν τρομοκρατική επίθεση με την ανάμειξη Ουιγούρων, καθώς αναφέρουν ότι Ουιγούροι απελάθηκαν στην Κίνα από την Μαλιασία το 2011 και το 2012 καθώς διέθεταν πλαστά διαβατήρια.

Αξιωματούχοι που ερευνούν τη μυστηριώδη εξαφάνιση της πτήσης MH370 με 239 επιβαίνοντες εστιάζουν στην πιθανότητα διάλυσης του αεροσκάφους στον αέρα, μεταδίδει την ίδια στιγμή το Reuters επικαλούμενο κατ’ αποκλειστικότητα πηγή προσκείμενη στις έρευνες.

Η πτήση 370 της Malaysia Airlines χάθηκε από τα ραντάρ ενώ πετούσε στα 35.000 πόδια στην περιοχή μεταξύ της Κουάλα Λουμπούρ και του Πεκίνου νωρίς το πρωί του Σαββάτου αλλά οι ομάδες έρευνας και διάσωσης δεν έχουν ακόμη εντοπίσει συντρίμμια στη θαλάσσια περιοχή πάνω από την οποία πετούσε το αεροσκάφος. Κάποια αντικείμενα που εντοπίστηκαν από ένα αεροσκάφος έρευνας και διάσωσης του Βιετνάμ στη θαλάσσια περιοχή νοτίως του Βιετνάμ δεν είναι βέβαιο ακόμη ότι συνδέονται με τη συγκεκριμένη πτήση και μόνο με το πρώτο φως της μέρας, όταν θα καταπλεύσουν στην περιοχή σωστικά πλοία θα διακριβωθεί η ταυτότητά τους.

“Το γεγονός ότι δεν καταφέραμε να βρούμε συντρίμμια μέχρι τώρα φαίνεται να οδηγεί στο συμπέρασμα ότι το αεροπλάνο ενδεχομένως να διαλύθηκε στα 35.000 πόδια”, είπε η ίδια πηγή που συμμετέχει στις έρευνες στη Μαλαισία.

Αν το αεροπλάνο είχε καταπέσει ανέπαφο στη θάλασσα από αυτό το ύψος και διαλυόταν κατά την πρόσκρουσή του στην επιφάνεια της θάλασσας, τα σωστικά συνεργεία θα είχαν εντοπίσει συγκεντρωμένα κάποια συντρίμμια, εκτίμησε η ίδια πηγή.

Διατηρώντας την ανωνυμία του και απαντώντας στο ερώτημα αν υπάρχει πιθανότητα να σημειώθηκε έκρηξη στο αεροσκάφος, ο ίδιος αξιωματούχος απάντησε ότι δεν υπάρχουν μέχρι στιγμής ενδείξεις δολιοφθοράς και ότι το Μπόινγκ θα μπορούσε να έχει διαλυθεί εξαιτίας μηχανικής βλάβης.

Ταυτόχρονα διευρύνεται η έρευνα για τα κλεμμένα διαβατήρια που φέρεται να είχαν στην κατοχή τους επιβάτες του αεροσκάφους, με τις Αρχές εξετάζουν το ενδεχόμενο τρομοκρατικής ενέργειας.

H Interpol ανακοίνωσε νωρίς το απόγευμα της Κυριακής πως τουλάχιστον δύο επιβάτες στην πτήση είχαν χρησιμοποιήσει διαβατήρια που είχαν κλαπεί ή χαθεί -ένα αυστριακό και ένα ιταλικό. Η αρχή ερευνά επίσης και άλλα διαβατήρια στην πτήση που έχουν θεωρούνται ύποπτα.

Από την απώλεια των δύο διαβατηρίων μέχρι την απογείωση της πτήσης δεν είχε γίνει αναζήτηση των δύο εγγράφων στη βάση δεδομένων της Interpol, ανέφερε η υπηρεσία.

«Αν και είναι πολύ νωρίς για εικασίες για οποιαδήποτε διασύνδεση των δύο διαβατηρίων με την εξαφάνιση του αεροπλάνου, είναι προφανώς πηγή μεγάλης ανησυχίας» ανέφερε η Interpol.

Για εντοπισμό αντικειμένου που ενδεχομένως ανήκει στο αεροσκάφος κάνουν λόγο οι αρχές του Βιετνάμ

Νωρίτερα αντικείμενο που ενδέχεται να ανήκει στο Boeing της Malaysia Airlines εντόπισε βιετναμέζικο αεροσκάφος διάσωσης που πετούσε σε χαμηλό ύψος περίπου 90 χλμ νότια του νησιού Το Τσου, νοτιοδυτικά των ακτών του Βιετνάμ, στην ίδια περιοχή όπου είχαν εντοπιστεί το Σάββατο πετρελαιοκηλίδες.

Η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας του Βιετνάμ ανακοίνωσε ότι στο σημείο επικρατούσε πυκνό σκοτάδι ώστε να διακριβωθεί αν πρόκειται για συντρίμμια του αεροσκάφους και ανέφερε ότι με το πρώτο φως της ημέρας θα αποσταλούν περισσότερα αεροσκάφη στη θαλάσσια περιοχή νοτίως του Βιετνάμ για να συμμετάσχουν στις έρευνες.

Το υπουργείο Πληροφοριών της χώρας ανέφερε ότι ενδέχεται να πρόκειται για τμήμα πόρτας ή της ουράς του αεροπλάνου που χάθηκε από τα ραντάρ νωρίς το πρωί του Σαββάτου λίγο μετά την απογείωσή του από την Κουάλα Λουμπούρ.

Συνεχίζονται οι έρευνες

Βιετναμέζικα πλοία που συμμετέχουν στην επιχείρηση αναζήτησης του Μπόινγκ έφτασαν στην περιοχή όπου είχαν εντοπιστεί δύο πετρελαιοκηλίδες κοντά στο σημείο από το οποίο είχε εκπέμψει το τελευταίο σήμα το αεροσκάφος, όμως δεν εντόπισαν σημάδια από συντρίμμια.

H περιοχή όπου διεξάγονται οι έρευνες έχει διευρυνθεί προς τις δυτικές ακτές της Μαλαισίας, καθώς υπάρχει το ενδεχόμενο το Μπόινγκ να είχε κάνει στροφή 180 μοιρών και να επέστρεφε στην Κουάλα Λουμπούρ.

«Η επιχείρηση έρευνας και διάσωσης θα συνεχιστεί για όσο χρειαστεί» δήλωσε ο πρωθυπουργός της Μαλαισίας Νατζίμπ Ραζάκ, ενώ πρόσθεσε ότι η χώρα του έχει αναπτύξει 15 αεροπλάνα, έξι πλοία του Πολεμικού Ναυτικού και τρία σκάφη του λιμενικού.

Εκτός από τα βιετναμέζικα πλοία, η Κίνα και οι Φιλιππίνες έχουν στείλει, επίσης, πλοία στην περιοχή για να βοηθήσουν στις έρευνες, ενώ οι ΗΠΑ, οι Φιλιππίνες και η Σιγκαπούρη έχουν στείλει στρατιωτικά αεροσκάφη. Η Κίνα έχει επίσης θέσει σε κατάσταση ετοιμότητα άλλα πλοία και αεροσκάφη.

Επιπλέον το FBI ανακοίνωσε ότι θα στείλει πράκτορες και εμπειρογνώμονες για να βοηθήσουν την ομάδα που έχει αναλάβει τις έρευνες.

Παράλληλα, η οικογένεια ενός κινέζου επιβάτη του αεροσκάφους κάλεσε το κινητό του τηλέφωνο και κατάφερε να συνδεθεί, έτσι τώρα οι μαλαισιανές αρχές προσπαθούν να χρησιμοποιήσουν το σήμα για να εντοπίσουν το Boeing, μετέδωσε κρατικός τηλεοπτικός σταθμός της Κίνας.

Οι εναέριες επιχειρήσεις που διακόπηκαν στη διάρκεια της νύχτας, ξεκίνησαν και πάλι από τα ξημερώματα της Κυριακής. Οι έρευνες στη θάλασσα συνεχίστηκαν όλη τη νύχτα.

Η Malaysia Airlines, πάντως, ανακοίνωσε ότι «φοβάται το χειρότερο».

«Φοβούμενοι για το χειρότερο, ένας ειδικός από τις ΗΠΑ στη διαχείριση αντιμετώπισης καταστροφών, θα συνεργαστεί με τη Malaysia Airlines σε αυτή την κρίσιμη στιγμή» αναφέρει σχετική ανακοίνωση της εταιρείας.

Αν επιβεβαιωθούν οι φόβοι αυτοί, ενδέχεται να πρόκειται για το πιο αιματηρό αεροπορικό δυστύχημα από το 2001, οπότε 265 άνθρωποι είχαν σκοτωθεί στις ΗΠΑ από τη συντριβή ενός Airbus A-300 της εταιρείας American Airlines.

Πέντε οι επιβάτες με κλεμμένα διαβατήρια

Μαλαισιανοί ερευνητές ερευνούν την ταυτότητα πέντε επιβατών του αεροσκάφους της Malaysia Airlines, όμως δεν έχει καθοριστεί ακόμη αν το Boeing 777 κατερρίφθη από τρομοκρατική επίθεση.

«Έχω στη διάθεσή μου και τα πέντε ονόματα» δήλωσε ο Χισαμουντίν Χουσέιν, υπουργός Άμυνας και Μεταφορών, στους δημοσιογράφους.

Ο Χουσέιν επιβεβαίωσε ότι μαλαισιανοί ερευνητές έχουν συναντηθεί με ομολόγους τους του αμερικανικού FBI και πρόσθεσε ότι η έρευνα έχει επεκταθεί σε ολόκληρο τον κατάλογο των επιβατών.

«Δεν θα ερευνήσουμε μόνο τους τέσσερις ανθρώπους που αναφέρονται από τα μέσα ενημέρωσης, αλλά όλους όσοι περιλαμβάνονται στον κατάλογο» είπε ο Χουσέιν.

«Εξετάζουμε όλες τις πιθανότητες. Δεν μπορούμε να βιαστούμε να βγάλουμε συμπεράσματα. Επικεντρωνόμαστε στην ανεύρεση του αεροσκάφους» υπογράμμισε ο Χουσέιν.

«Παράλληλα οι υπηρεσίες πληροφοριών μας έχουν κινητοποιηθεί και φυσικά οι αντιτρομοκρατικές υπηρεσίες […] όλων των ενδιαφερόμενων χωρών έχουν ενημερωθεί» σημείωσε ο μαλαισιανός υπουργός.

Σύμφωνα με ευρωπαίους αξιωματούχους, δύο επιβάτες του Μπόινγκ ταξίδευαν με κλεμμένα διαβατήρια.

Δεν υπάρχουν ενδείξεις δολιοφθοράς ή καταγγελίες για επίθεση. Όμως στον κατάλογο των επιβατών που εξέδωσε η Malaysia Airlines περιλαμβάνονται τα ονόματα δύο Ευρωπαίων -του Αυστριακού Κρίστιαν Κότσελ και του Ιταλού Λουίτζι Μαράνλτι- οι οποίοι, σύμφωνα με τα υπουργεία Εξωτερικών των χωρών τους δεν επέβαιναν στο αεροπλάνο.

Η αυστριακή αστυνομία σημείωσε ότι εντόπισε τον Κότσελ ασφαλή στο σπίτι του, ενώ πρόσθεσε ότι το διαβατήριό του είχε κλαπεί πριν χρόνια όταν είχε ταξιδέψει στην Ταϊλάνδη.

Το ιταλικό υπουργείο Εξωτερικών ανακοίνωσε ότι κανένας Ιταλός δεν επέβαινε στο Μπόινγκ, παρότι το όνομα του Μαράλντι περιλαμβάνεται στον κατάλογο των επιβατών. Η μητέρα του, Ρενάτα Λούτσι, είπε στο Reuters ότι το διαβατήριο του γιου της έχει χαθεί και μάλλον του το είχαν κλέψει στην Ταϊλάνδη το 2013.

Ευρωπαίοι και αμερικανοί αξιωματούχοι έχουν επισημάνει ότι δεν υπάρχουν στοιχεία για δολιοφθορά ή επίθεση και ότι θα μπορούσαν να υπάρχουν και άλλες εξηγήσεις για τα κλεμμένα διαβατήρια.

Μαλαισιανός αξιωματούχος που έχει γνώση της έρευνας δήλωσε ότι οι επιβάτες που ελέγχονται έχουν όλοι αγοράσει τα εισιτήριά τους από τις China Southern Airlines, οι οποίες μοιράζονταν την πτήση με τη Malaysia Airlines.

Εξάλλου η κινεζική εφημερίδα Xiamen Daily ανέφερε ότι ένας από τους ανθρώπους που φερόταν να ταξιδεύει με το Μπόινγκ, βρίσκεται στο σπίτι του στην Κίνα. Το όνομα στο διαβατήριο δεν αντιστοιχεί στον αριθμό διαβατηρίου, σύμφωνα με την εφημερίδα.

Προς το παρόν δεν είναι ξεκάθαρο αν η ταυτότητα του κινέζου επιβάτη είναι μεταξύ αυτών που ερευνώνται.

Συνάντηση του πρωθυπουργού με συγγενείς των επιβατών

Ο πρωθυπουργός της Μαλαισίας, Νατζίμπ Ραζάκ, συναντήθηκε με συγγενείς των επιβατών του αεροσκάφους της Malaysia Airlines.

Οι συγγενείς των επιβατών του χαμένου αεροσκάφους, στους οποίους είχε χορηγηθεί κατάλυμα σε ένα ξενοδοχείο της στην ομοσπονδιακή πρωτεύουσα της Πουτρατζάγια, επρόκειτο να μεταφερθούν σε μια άγνωστη τοποθεσία το μεσημέρι του Σαββάτου, αναφέρει το πρακτορείο Bernama.

Παρ’ όλο που οι έρευνες συνεχίζονται, ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ Μπαν Γκι-μουν εξέφρασε την Κυριακή τα συλλυπητήριά του στις οικογένειες των επιβατών και του πληρώματος του αεροσκάφους.

«Ο Μπαν Γκι-μουν είναι βαθιά λυπημένος από τον θάνατο τόσων ανθρώπων στην τραγωδία της Malaysia Airlines» αναφέρει μήνυμά από το γραφείο του εκπροσώπου του γενικού γραμματέα του ΟΗΕ στο Twitter.

«Απευθύνει τα συλλυπητήριά του σε όλες τις οικογένειες που πενθούν» προσθέτει το μήνυμα.

Οι εκτιμήσεις των ειδικών

Ο Ρίτσαρντ Κουέστ, ειδικός του αμερικανικού ειδησεογραφικού δικτύου CNN σε θέματα αεροσκαφών, λέει ότι τη στιγμή που εικάζεται ότι το αεροπλάνο συνετρίβη, βρισκόταν στην «πιο ασφαλή στιγμή της πτήσης».

«Ήταν ήδη δύο ώρες στον αέρα (…) Η συγκεκριμένη φάση της πτήσης είναι η πιο ασφαλής, υποτίθεται ότι τότε τίποτε δεν πηγαίνει στραβά. Το αεροσκάφος βρίσκεται σε ύψος με αυτόματο πιλότο, οι πιλότοι κάνουν μόνο μικρές διορθώσεις και αλλαγές στο ύψος καθώς το αεροσκάφος καίει τα καύσιμα – το αεροπλάνο θα πηγαίνει όλο και πιο ψηλά – οπότε είναι πολύ σοβαρό ότι κάτι συνέβη εκείνη τη στιγμή της πτήσης» σχολίασε.

Ο Κουέστ, είπε ότι το αεροσκάφος, ένα Boeing 777-200, ήταν 11 ετών, και είχε δύο βρετανικούς κινητήρες Rolls Royce Trent. «Δεν είναι ένα ιδιαίτερα παλαιό αεροσκάφος. Η Μαλαισία έχει 15 “777-200” στον στόλο της, είναι εξαιρετικά έμπειρος αερομεταφορέας σε αυτού του είδους τα αεροσκάφη. Η φήμη της και το ιστορικό ασφάλειας είναι πολύ καλά» συμπλήρωσε.

Ειδικοί τονίζουν ότι ακόμη και αν είχε διακοπεί η παροχή ρεύματος του αεροσκάφους, οι πιλότοι θα έπρεπε να είναι σε θέση να το αναφέρουν. «Θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν συγκεκριμένα όργανα και εργαλεία επικοινωνίας που θα τους επέτρεπαν να ολοκληρώσουν την πτήση με ασφάλεια» είπε ο Γκρεγκ Φιθ, πρώην συνεργάτης της Εθνικής Επιτροπής Ασφάλειας των Μεταφορών (NTSB) των ΗΠΑ. Και συμπλήρωσε: «Μπορεί να χάσεις όλες τις γεννήτριες, και τις δύο μηχανές αλλά η μπαταρία – που λειτουργεί για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα – προορίζεται για καταστάσεις έκτακτης ανάγκης».

Σύμφωνα με τον ίδιο, μπορεί να προέκυψε πρόβλημα με την πίεση στο αεροσκάφος. «Αν υπάρξει πρόβλημα με την πίεση σε μεγάλο ύψος, καταστροφική αποσυμπίεση, ο χρόνος της λειτουργικής συνείδησης (δηλαδή ο χρόνος που ένας πιλότος μπορεί να λειτουργήσει με μη επαρκές οξυγόνο) στα 30.000 ή στα 40.000 μέτρα είναι ζήτημα δευτερολέπτων». Θα μπορούσε το αεροσκάφος να πραγματοποιήσει αναγκαστική προσγείωση; «Δεν πρόκειται για Cessna. Είναι μεγάλο αεροσκάφος και αυτό το κατατάσσει σε εντελώς διαφορετική κατηγορία» είπε ο Φιθ.

Η Μέρι Σκιάβο, πρώην γενική επιθεωρήτρια του αμερικανικού υπουργείου Μεταφορών, είπε στο CNN, ότι δεν είναι δυνατόν το αεροσκάφος να έχει προσγειωθεί με ασφάλεια σε κάποιο σημείο χωρίς να έχει ήδη εντοπιστεί. «Δεδομένων των σύγχρονων συστημάτων επικοινωνίας με τα οποία είναι εξοπλισμένο το 777, είναι δύσκολο να έχει προσγειωθεί κάπου και να μην έχει εντοπιστεί. Ανάλογα με το πώς συνετρίβη το αεροπλάνο μπορεί να υπάρχουν επιζώντες που χρειάζονται βοήθεια (…) Η έλλειψη επικοινωνίας δείχνει ότι κάτι κακό έχει συμβεί – χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν υπάρχουν άτομα που χρήζουν βοήθειας» είπε.