Μετά την αύξηση των ναύλων που καταγράφηκε στα τέλη του 2013, εξέλιξη η οποία, όπως σημειώνουν οι αναλυτές της αγοράς, αποτελεί καλό σημείο εκκίνησης για το 2014, οι ίδιοι αναμένουν σημαντική αύξηση των ναύλων σε όλους τους κλάδους ως το 2017.
Λογικά αναμενόμενη θα ήταν μια αργή αλλά σταθερή ανοδική πορεία στους ναύλους των containerships. Οι πολιτικές και οικονομικές εξελίξεις όμως ίσως διατηρήσουν την αστάθεια στη ναυλαγορά ιδίως φορτηγών (drybulk) και δεξαμενοπλοίων (tankers). Ενδεικτικά:
- Το 2014 η Γερμανία αντιμετωπίζει τον κίνδυνο οικονομικής κατάρρευσης σημαντικών πλοιοκτητών που δραστηριοποιούνται στην ελεύθερη αγορά. Οι ανακοινωθείσες συνεργασίες των ισχυρότερων ναυτιλιακών ομίλων / διακινητών εμπορευματοκιβωτίων σε συνδυασμό με την επί μακρόν αδύναμη αγορά και την περιορισμένη δυνατότητα χρηματοδότησης από τις τράπεζες λόγω αυστηροποίησης του κανονιστικού πλαισίου λειτουργίας τους αναμένεται να αποδυναμώσουν περαιτέρω τους εγχώριους πλοιοκτήτες.
- Οι εισαγωγές πετρελαίου από την Κίνα έχουν σημειώσει αύξηση, ενώ οι αντίστοιχες από τις Ηνωμένες Πολιτείες, τον μεγαλύτερο εισαγωγέα παγκοσμίως, είναι σε ύφεση λόγω της αύξησης στην εγχώρια παραγωγή και της χαμηλότερης ζήτησης συνέπεια της αυξημένης αποδοτικότητας. Ως το 2020 οι εισαγωγές πετρελαίου από την Κίνα αναμένεται να αυξηθούν σε 9,2 εκατ. βαρέλια (+360%), ενώ η αμερικανική κατανάλωση αναμένεται να μειωθεί στα 6,8 εκατ. βαρέλια (-32%).
- Η Κίνα ενδέχεται να χαλαρώσει τους κανονιστικούς περιορισμούς για τα Valemaxes (τα μεγαλύτερα φορτηγά πλοία ξηρού φορτίου), γεγονός το οποίο θα έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση του ανταγωνισμού και ενδεχομένως την πίεση στα ναύλα των πλοίων τύπου Capesize.
Συγχωνεύσεις
Σε συνέχεια του μεγάλου αριθμού παραγγελιών από την Evergreen η CMA CGM επιβεβαίωσε την παραγγελία έξι πλοίων 16.000 TEU, τα οποία θα παραληφθούν το 2015, με αποτέλεσμα οι συνολικές παραγγελίες της εταιρείας να ξεπερνούν τα 240.000 TEU. Οι παραγγελίες των άλλων δύο Ρ3 εταιρειών είναι ακόμη μεγαλύτερες (Maersk: 292.000 TEU, MSC: 466.000 TEU), η παραλαβή τους όμως θα είναι μακροπρόθεσμη.
Επίσης κατόπιν της ανακοίνωσης για το προτεινόμενο δίκτυο Ρ3 η G6 Alliance αποκάλυψε τα σχέδιά της να επεκταθεί υπερατλαντικά και στη γραμμή Ασία – Δυτική Ακτή ΗΠΑ το δεύτερο τρίμηνο του 2014.
Η προτεινόμενη συγχώνευση της Hapag – Lloyd’s με τη χιλιανή CSAV μπορεί να είναι η πρώτη από μια σειρά συγχωνεύσεων, καθώς η γερμανική ναυτιλιακή εταιρεία προσπαθεί να καλύψει το κενό ανάμεσα στους τρεις πρώτους μεταφορείς παγκοσμίως (Maersk, MSC, CMA CGM).
Επιπροσθέτως οι ναυτιλιακοί όμιλοι παγκοσμίως δείχνουν να προσανατολίζονται και να επενδύουν στη ραγδαία ανάπτυξη μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Ενδεικτικά οι τρεις μεγαλύτεροι πλοιοκτήτες στην Ιαπωνία προγραμματίζουν παραγγελίες 90 νεότευκτων πλοίων ως το 2020.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ



