Προτάσεις για την προστασία του περιβάλλοντος, η εφαρμογή των οποίων ταυτόχρονα θα διευκολύνει την επιχειρηματική δράση ανακοίνωσε το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς στο πλαίσιο του διαλόγου με τους φορείς που γίνεται ενόψει της Ελληνικής Προεδρίας στο Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ειδικότερα του «Άξονα Ανάπτυξης».

Σχετικά με τα θέματα που αφορούν στον «Χωροταξικό και Πολεοδομικό Σχεδιασμό χρήσεων γης», το Ε.Β.Ε.Π. επισημαίνει ότι δεν μπορεί να απουσιάζει από τους στόχους και τις αρχές του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου η αντιμετώπιση των επιπτώσεων της Κλιματικής Αλλαγής κατά τον χωροταξικό σχεδιασμό και θεωρεί ότι πρέπει να προστεθεί στους γενικούς στόχους, ο σχεδιασμός δράσεων και υποδομών για την αντιμετώπιση της Κλιματικής Αλλαγής στην Ευρώπη. Στο πλαίσιο αυτό προτείνει την αναμόρφωση της «Ηλεκτρονικής Διαδικασίας Παρακολούθησης» και την επικαιροποίηση της Οδηγίας 2007/2/ΕΚ (INSPIRE) που θέτει τεχνικές προδιαγραφές και θεσμικές ρυθμίσεις με τις οποίες πρέπει να συμμορφωθούν αρκετές ευρωπαϊκές χώρες για τη δημιουργία Εθνικών Υποδομών Γεωχωρικών Πληροφοριών. Στόχος των ανωτέρω είναι η άμεση παροχή – με ηλεκτρονικό τρόπο – στον επιχειρηματικό κόσμο, των θεσμοθετημένων χρήσεων γης και όρων δόμησης με άμεσο αποτέλεσμα την κατάργηση των αδειών εγκατάστασης, στο πλαίσιο της δραστικής μείωσης της γραφειοκρατίας και προσέλκυσης νέων επενδύσεων.
Τα ζητήματα αυτά βρίσκονται στην ατζέντα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ανταγωνιστικότητας που θα γίνει στις 20 και 21 Φεβρουαρίου στην Αθήνα.
Το καυτό ζήτημα είναι η ολοκληρωμένη διαχείριση αποβλήτων στη ναυτιλία που συνδέεται με τον ευαίσθητο χώρο των λιμένων.
Τα λιμάνια
Οπως προτείνουν οι επιχειρηματίες θα ήταν σκόπιμο να δημιουργηθεί το πλαίσιο εκείνο το οποίο θα μπορούσε να διασφαλίσει στα πλοία που διέρχονται από τους Ευρωπαϊκούς Λιμένες να έχουν την δυνατότητα επιλογής σύγχρονων εναλλακτικών, περιβαλλοντικά φιλικών και οικονομικά εφικτών λύσεων για τη διαχείριση των επικίνδυνων αποβλήτων τους, καθώς και των λεγόμενων distressed cargoes (φορτίων τα οποία έχουν υποστεί αλλοιώσεις και δεν μπορούν να διατεθούν για το σκοπό για τον οποίο αρχικώς προορίζονταν). Η εν λόγω ρύθμιση, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, συνιστά σημαντική εξέλιξη που θα δώσει ώθηση στην ανταγωνιστικότητα και την ανάπτυξη, δεδομένου ότι θα προτιμώνται τα ευρωπαϊκά λιμάνια και, εν προκειμένω, το λιμάνι του Πειραιά, από τα διερχόμενα πλοία για να παραδίδουν τα επικίνδυνα απόβλητα και φορτία μειωμένης αξίας και δεν θα αναγκάζονται να αναζητούν άλλες σύννομες ή μη λύσεις, σε λιμάνια εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η Ελλάδα, ως παραδοσιακά ναυτιλιακή χώρα που γνωρίζει καλά τη δυναμική και τις ευκαιρίες που απορρέουν από τις θαλάσσιες δραστηριότητες, στο πλαίσιο της προεδρίας της, θα αναλάβει να προωθήσει τον ανασχεδιασμό της θαλάσσιας πολιτικής της Ε.Ε. με ορίζοντα το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Ιουνίου, σε θέματα αναπτυξιακής διάστασης όπως η ενέργεια, οι μεταφορές, ο θαλάσσιος τουρισμός και η στρατηγική για την Αδριατική και το Ιόνιο. Θεωρείται μεγάλης σημασίας θέμα τόσο για την Ελλάδα όσο και για την Ε.Ε., η εμπορική επαναλειτουργία των ελληνικών Ναυπηγείων και προτείνεται η επανεξέταση όλου του θέματος από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ανταγωνιστικότητας, αλλά και όλα τα αρμόδια Κοινοτικά όργανα σχεδιασμού και λήψης αποφάσεων, ώστε να αποκτήσει η Ευρώπη μια απαραίτητη Ναυπηγοεπισκευαστική Βάση στην Νοτιοανατολική περιοχή της Μεσογείου. Κάτι που άλλωστε, έχει διατυπώσει επανειλημμένα ως πρόταση-θέση, το ΕΒΕΠ, ενώ διαθέτει τα απαραίτητα οικονομικά στοιχεία που επιβεβαιώνουν τα οφέλη, που μπορεί να αποκομίσει από τη παγκόσμια Εμπορική Ναυτιλία τόσο η ελληνική όσο και συνολικά η ευρωπαϊκή οικονομία.