Μετά τη Σομαλία και τον Κόλπο του Αντεν η πειρατεία –και η ιστορία που αναβιώνει η πρόσφατη κινηματογραφική ταινία «Κάπτεν Φίλιπς» με τον Τομ Χανκς –μεταφέρεται στη Νιγηρία και σε άλλες χώρες της Δυτικής Αφρικής. Η πρόσφατη πειρατεία στο σημαίας Νήσων Μάρσαλ πλοίο «Αlthea», 35 ναυτικά μίλια νοτίως των ακτών της Γουινέας, της Νιγηρίας και του Καμερούν, η οποία κατέληξε στην ομηρεία του έλληνα Α’ μηχανικού και του ουκρανού πλοιάρχου, αποκαλύπτει τη «μεταφορά» των πειρατών στην άλλη άκρη της Αφρικής και κυρίως στον Κόλπο της Γουινέας. Οι επιθέσεις στη Δυτική Αφρική έχουν πλέον συχνά αιματηρή κατάληξη, αφού εκεί οι πειρατές στοχεύουν στα πληρώματα και δεν έχουν τις αναστολές των Σομαλών.
Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, μια ομάδα δέκα Νιγηριανών εξαπέλυσε ένοπλη επίθεση στο δεξαμενόπλοιο με το 18μελές πλήρωμα και, αφού απήγαγε τους δύο ναυτικούς, έφυγε προς άγνωστη κατεύθυνση. Ηδη έχει ξεκινήσει ένας νέος κύκλος αγωνίας για τους ομήρους αλλά και τις διαπραγματεύσεις που μπορεί να διαρκέσουν πολλούς μήνες. Σε μια επανάληψη της ιστορίας του Ρίτσαρντ Φίλιπς, πλοιάρχου του «Maersk Alabama», ο οποίος κρατήθηκε όμηρος από σομαλούς πειρατές τον Απρίλιο του 2009 και η περιπέτειά του αποτυπώθηκε στο σελιλόιντ από το Χόλιγουντ.
Περιπολίες του ΝΑΤΟ και ένοπλοι φρουροί
Τα στοιχεία που έχουν παρατεθεί για τη δράση των πειρατών είναι ενδεικτικά: στη Σομαλία την τελευταία διετία παρατηρείται πτώση περίπου 40%-50% των κρουσμάτων πειρατείας και ομηρείας των πληρωμάτων πλοίων. Είναι ενδεικτικό ότι ο αριθμός των πειρατειών το πρώτο εννεάμηνο του 2010 έφτασε τις 163, ενώ το ίδιο διάστημα κατά το 2012 έγιναν 104 επιθέσεις και το 2011 σημειώθηκαν 227 πειρατικές έφοδοι στον Κόλπο του Αντεν. Αυτή η μείωση αποδίδεται αφενός στις περιπολίες των σκαφών του ΝΑΤΟ στην περιοχή αλλά και στο γεγονός ότι πλέον στα περισσότερα επιβαίνουν ένοπλοι φρουροί που μπορεί να ανοίξουν πυρ για να αποτρέψουν την κατάληψη των πλοίων. Και σε αυτό το σημείο όμως υπήρχαν διαφοροποιήσεις: ενώ το 2011 μόνο το 11% των πειρατικών επιθέσεων κατέληξε σε κατάληψη του πλοίου και ομηρεία του πληρώματος, το 2012 το ποσοστό αυτό αυξήθηκε σε 37%.
Επιπλέον, ενώ ο μέσος όρος ομηρείας των μελών των πληρωμάτων το 2011 ήταν 142 ημέρες, ο αριθμός αυτός αυξήθηκε σε 211 (!) το 2012. Είναι χαρακτηριστικό ότι, όταν το 2008 άρχισαν οι σχετικά συχνές επιθέσεις των πειρατών στον Κόλπο του Αντεν, ο μέσος όρος ομηρείας ήταν 12 ημέρες. Ακόμη, κατά μέσον όρο, τα ποσά που καταβάλλονταν για την απελευθέρωση του πλοίου ή των μελών των πληρωμάτων ήταν περίπου τα ίδια (4,2-4,8 εκατ. δολάρια). Δηλαδή, πιο απλά, οι πειρατές στη Σομαλία γίνονται διστακτικοί αλλά πιο σκληροί και… επίμονοι!
Αύξηση περιστατικών στα δυτικά παράλια
Στη Δυτική Αφρική παρατηρείται την τελευταία διετία αντίστοιχη αύξηση 20%-30% των κρουσμάτων πειρατείας, όπου κατά μέσον όρο ετησίως καταγράφονται 60-80 τέτοιου είδους επιθέσεις. Από το 2006 ως εφέτος έχουν σημειωθεί στα δυτικά παράλια της Αφρικής περίπου 400 επιθέσεις, από τις οποίες ποσοστό 70%-75% προέρχεται από τη Νιγηρία και σε μικρότερο ποσοστό από το Τόνγκο, τη Γουινέα, την Γκάνα, την Ακτή Ελεφαντοστού, το Μπενίν και τη Σιέρα Λεόνε.
Σύμφωνα με δημοσκόπηση που παρουσίασε προ τριών ημερών σε ειδικό σεμινάριο του Μη Κερδοσκοπικού Οργανισμού «Δίκτυο Ελλήνων» με τίτλο «Ελλήνων Θάλασσες» ο κ. Μιχάλης Σέγγος, εκπρόσωπος πολυεθνικής εταιρείας ασφαλείας ναυσιπλοΐας, το 63% των υπευθύνων ναυτιλιακών εταιρειών απάντησε ότι επόμενος μεγάλος κίνδυνος για τα εμπορικά πλοία, τα δεξαμενόπλοια κτλ. είναι η Δυτική Αφρική.
Στο πλαίσιο της φρούρησης των πλοίων, εκτός από την παρουσία ενόπλων φρουρών που ανοίγουν πυρ για να αποτρέψουν την πειρατεία, με κύριο μέλημα να μην τραυματίσουν τους εφορμούντες, τοποθετούνται ηλεκτροφόρα καλώδια, ενώ τα οχυρωματικά έργα του πλοίου μπορεί να συμπληρωθούν με τη λειτουργία ενός καταφυγίου όπου μπορούν να κλειστούν τα μέλη του πληρώματος σε περίπτωση πειρατείας με προμήθειες για περίπου έναν μήνα.
Τέλος, το σύστημα ασφαλείας του πλοίου περιλαμβάνει και την τοποθέτηση ομοιωμάτων ένοπλων φρουρών σαν σκιάχτρα για πειρατές.
Δημοσιεύτηκε στο HeliosPlus στις 18 Δεκεμβρίου 2013
HeliosPlus



