Μονόδρομος η αύξηση των εξαγωγών


Η επιτυχία μιας επιχείρησης στην παγκόσμια αγορά αποδεικνύει την ανταγωνιστικότητά της. Συγχρόνως ενισχύει τη θέση της στην εγχώρια αγορά και δίνει στις ελληνικές επιχειρήσεις τον τόνο της ανταγωνιστικότητας.


Τι σημαίνει «ανταγωνιστικότητα»; Η αλήθεια είναι ότι υπάρχουν πολλοί ορισμοί της ανταγωνιστικότητας μιας χώρας. Για παράδειγμα, το Εθνικό Συμβούλιο Ανταγωνιστικότητας και Ανάπτυξης ορίζει την ανταγωνιστικότητα ως την «ικανότητα διατήρησης και βελτίωσης του βιοτικού επιπέδου των πολιτών της χώρας, αναβάθμισης του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, ενίσχυσης της απασχόλησης και της πραγματικής συνοχής, της περιβαλλοντικής προστασίας και αναβάθμισης, της διαρκούς βελτίωσης της παραγωγικότητας, υπό συνθήκες παγκοσμιοποίησης». Ακόμη, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, «ανταγωνιστικότητα είναι ο βαθμός στον οποίο ένα κράτος μπορεί, υπό συνθήκες ελεύθερης και δίκαιης αγοράς, να προσφέρει αγαθά και υπηρεσίες που πληρούν τα κριτήρια των διεθνών αγορών, διατηρώντας και αυξάνοντας ταυτόχρονα τα πραγματικά εισοδήματα των ανθρώπων μακροχρόνια».


Πάντως, όποιον ορισμό της ανταγωνιστικότητας και αν υιοθετήσουμε, ένα είναι σίγουρο: η ανταγωνιστικότητα μιας χώρας περνάει μέσα από την εξωστρέφεια των επιχειρήσεων και τις εξαγωγές. Γι’ αυτό άλλωστε το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών εντάσσει την ενίσχυση της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων και την αύξηση των εξαγωγών στις στρατηγικές του προτεραιότητες. Και εδώ, ο Ελληνικός Οργανισμός Εξωτερικού Εμπορίου (ΟΠΕ), ο θεσμοθετημένος φορέας για την υλοποίηση της εθνικής εξαγωγικής πολιτικής, παίζει έναν εξαιρετικής σημασίας ρόλο, αφού δημιουργεί (και συνεχώς βελτιώνει) την κατάλληλη υποδομή, τις κατάλληλες προϋποθέσεις για να ενισχυθεί ο εξαγωγικός προσανατολισμός των επιχειρήσεων και να αυξηθούν οι εξαγωγές.


Συγκεκριμένα, μέσα από τις δράσεις που υλοποιούμε (επιχειρηματικές αποστολές, συμμετοχή σε διεθνείς εκθέσεις, partenariats κ.ά.) δίνουμε τη δυνατότητα στις ελληνικές επιχειρήσεις όχι μόνο να προωθήσουν αποτελεσματικά τα προϊόντα και υπηρεσίες τους στη διεθνή αγορά, αλλά και να δημιουργήσουν επαφές με ξένους αγοραστές, διανομείς, εισαγωγείς κ.ά. Και αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό αφού, όσο ανταγωνιστικό κι αν είναι ένα προϊόν, για να μπορέσει να «περπατήσει» στις ξένες αγορές απαραίτητη προϋπόθεση είναι η πραγματοποίηση των κατάλληλων επαφών και συναντήσεων. Ενδεικτικά, το πρώτο εξάμηνο του 2008 πραγματοποιήθηκαν 2.910 συναντήσεις ανάμεσα σε ελληνικές και ξένες επιχειρήσεις, έναντι 2.043 το αντίστοιχο διάστημα του 2007 (αύξηση κατά 42%).


Πολλές από τις επιχειρηματικές συναντήσεις που λαμβάνουν χώρα μέσα από τις δράσεις μας καταλήγουν σε σημαντικές συνεργασίες ανάμεσα σε ελληνικές και ξένες επιχειρήσεις. Ωστόσο, ακόμη και οι συναντήσεις που δεν καταλήγουν σε συνεργασίες έχουν τη δική τους σημασία, αφού συμβάλλουν στο να αντιληφθεί μια επιχείρηση τι ζητάνε οι ξένες αγορές και με ποιους τρόπους θα μπορέσει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις τους.


Παράλληλα, με τη στήριξη του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών και σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς υλοποιούμε, για δυναμικούς κλάδους, πρωτοβουλίες μέσω των οποίων προωθούμε ολοκληρωμένες ομάδες επώνυμων, ποιοτικών ελληνικών προϊόντων, κάτω από μια ενιαία επικοινωνιακή ομπρέλα. Με τον τρόπο αυτόν δημιουργούμε ένα ισχυρό brand name για τους κλάδους αυτούς, βελτιώνουμε την εικόνα τους και παρουσιάζουμε στο εξωτερικό μια ολοκληρωμένη «ελληνική πρόταση». Πρόκειται για τις πρωτοβουλίες «Kerasma» για τα τρόφιμα και ποτά και «Greek Building Materials» & «Greek Building Services» για τα δομικά υλικά και τις συναφείς υπηρεσίες, καθώς και για τις δύο πρωτοβουλίες που θα ξεκινήσουμε μέσα στους επόμενους μήνες, για τα ενδύματα, τα υποδήματα, τα κοσμήματα και τα καλλυντικά και για τα προϊόντα υψηλής τεχνολογίας και καινοτομίας.


Μάλιστα, μετά την επιτυχία που έχει το «Kerasma» στο εξωτερικό πρόκειται να επεκτείνουμε την πρωτοβουλία αυτή και στην Ελλάδα, με δράσεις που απευθύνονται στους ξένους οι οποίοι επισκέπτονται τη χώρα. Σκοπός είναι να γνωρίσουν τα επώνυμα, ποιοτικά ελληνικά προϊόντα και να αποτελέσουν, στη συνέχεια, «πρεσβευτές» τους στον τόπο τους. Η επέκταση του «Kerasma» στην Ελλάδα αποτελεί ένα φιλόδοξο εγχείρημα. Αλλά πιστεύουμε ότι, έχοντας μαζί μας όλους τους επαγγελματίες του κλάδου (επιχειρηματίες, σεφ, σομελιέ, εστιάτορες, ξενοδόχους κ.ά.), τα αποτελέσματα θα είναι θετικά.


Κλείνοντας, θα ήθελα να σημειώσω ότι τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε όλο και μεγαλύτερη διάθεση για εξαγωγές, όλο και περισσότερες επιχειρήσεις συμμετέχουν στις δράσεις μας. Το γεγονός αυτό δείχνει ότι όλο και περισσότερες επιχειρήσεις μάς εμπιστεύονται και ότι πρέπει να συνεχίσουμε, με ακόμη μεγαλύτερη ένταση, τις προσπάθειες διαμόρφωσης της κατάλληλης υποδομής για ενίσχυση της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων και αύξηση των εξαγωγών. Αναπτύξαμε τη μακροχρόνια στρατηγική και τα σχέδια δράσης για τη σταθερή αύξηση των εξαγωγών. Ολες οι δράσεις που υλοποιούμε, με συνεργασία και σύμπνοια με τους φορείς και τις επιχειρήσεις, προσθέτουν στη δημιουργία των κατάλληλων συνθηκών και της υποδομής για να μπορέσουν οι ελληνικές επιχειρήσεις να αντιμετωπίσουν επιτυχώς τον ανταγωνισμό και να αυξήσουν το μερίδιό τους στην παγκόσμια αγορά. Να πάρουμε το μερίδιο που μας αξίζει!


Ο κ. Παναγιώτης Παπασταύρου είναι πρόεδρος του ΔΣ του ΟΠΕ.