Με γκρίνια και αντιδράσεις υποδέχθηκε η αμερικανική αγορά τη συμφωνία συγχώνευσης της Time Warner με την AT&T. Η αξία του ντιλ (περισσότερο από 85 δισ. δολάρια) το κατατάσσει στο μεγαλύτερο της χρονιάς που οδεύει προς το τέλος της σε λίγους μήνες και, εφόσον ολοκληρωθεί, θα δημιουργήσει έναν νέο γίγαντα, ικανό τόσο να παράγει όσο και να διανέμει περιεχόμενο σε εκατομμύρια συνδρομητές μέσα από τα ασύρματα τηλέφωνα, συνδρομές σε ευρυζωνικά δίκτυα και δορυφορικές τηλεοράσεις.
Η συνένωση της ισχυρότερης εταιρείας τηλεπικοινωνιών στις ΗΠΑ και του κολοσσού των μέσων μαζικής ενημέρωσης έφερε, ωστόσο, στην επιφάνεια για ακόμα μια φορά το ζήτημα προστασίας της αγοράς από τη δημιουργία μονοπωλίων ή και ολιγοπωλίων, για το οποίο οι αμερικανικές αρχές τα τελευταία χρόνια εμφανίζονται εξαιρετικά «ευαίσθητες».
Πιέσεις για εταίρους


Η συμφωνία της AT&T με την Time Warner δεν είναι η πρώτη τέτοιου βεληνεκούς που πραγματοποιείται τα τελευταία χρόνια στην αγορά των ΗΠΑ. Η δημοφιλία και η άνοδος που έχουν δει τα τελευταία χρόνια εταιρείες που προσφέρουν περιεχόμενο μέσω του Διαδικτύου, όπως η Netflix, η Amazon Prime και η YouTube, σε συνδυασμό με τη μετατόπιση των νεαρότερης ηλικίας κοινών από τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας στα πιο σύγχρονα, έχουν ασκήσει έντονες πιέσεις στις εταιρείες ΜΜΕ να αναζητήσουν εταίρους.
Το 2009 η πρόταση της Comcast’s να αγοράσει την NBC Universal αντί 30 δισ. δολαρίων άνοιξε τους ασκούς του Αιόλου και η διαδικασία ελέγχου από τις αμερικανικές αντιμονοπωλιακές αρχές διήρκεσε σχεδόν τέσσερα χρόνια.
Θέμα μεγέθους


Ακόμα, μόλις στο τέλος του καλοκαιριού, η ανταγωνίστρια της AT&T εταιρεία, Verizon, οριστικοποίησε την εξαγορά της Yahoo σε μια συμφωνία αξίας σχεδόν πέντε δισ. δολαρίων, παρότι η πάλαι ποτέ κραταιά και καινοτόμα επιχείρηση του Διαδικτύου για πολύ καιρό πνέει τα λοίσθια υπό τη σκιά της Google.
Αυτές οι εταιρείες έχουν προβλέψει τη μείωση των συνδρομητών –και συνεπώς και των εσόδων –από τους παρόχους υπηρεσιών καλωδιακής αλλά και περιορισμό των απολαβών τους από τις διαφημίσεις. Ετσι, έχει δημιουργηθεί μια θεωρία που υποστηρίζει ότι η αύξηση του μεγέθους τους και η ανάπτυξη πολυσχιδών αλλά ταυτόχρονα σχετικών μεταξύ τους δραστηριοτήτων θα τους προσφέρει μεγαλύτερη διαπραγματευτική ισχύ και δύναμη.
Οι κάθετες συγχωνεύσεις, όπως αυτή των Time Warner και AT&T, σχολιάζουν οι «Financial Times», δημιουργούν λιγότερες προφανείς ανησυχίες από τις συμφωνίες δικτύων που πρότερα λειτουργούσαν ανταγωνιστικά.
Αλλά, συνεχίζει η αμερικανική εφημερίδα, η ανησυχία παραμένει ότι οι αγοραστές μπορεί με κάποιον τρόπο να χρησιμοποιήσουν την κυριότητά τους πάνω στο περιεχόμενο που θα δημιουργούν προκειμένου να ευνοούν τους δικούς τους συνδρομητές και πελάτες, περιορίζοντας τις δυνατότητες επιλογής και κατ’ επέκταση ενισχύοντας τον αθέμιτο ανταγωνισμό. Αυτό φυσικά δεν θα αφήσει ανεπηρέαστες και τις τιμές των υπηρεσιών ή των προϊόντων που θα παράγουν.
Ειδικότερα, στην περίπτωση της AT&T, οι αναλυτές κάνουν λόγο για αυξημένο κίνδυνο, δεδομένου ότι η εταιρεία διαθέτει περισσότερους από 100 εκατομμύρια συνδρομητές και με την εξαγορά της Time Warner εξασφαλίζει μεταξύ άλλων πρόσβαση σε ιδιόκτητα στούντιο παραγωγής τηλεοπτικού και κινηματογραφικού περιεχομένου, όπως η HBO, στην οποία ανήκουν τα δικαιώματα εκμετάλλευσης δημοφιλέστατων ταινιών, όπως τα Batman και Χάρι Πότερ.
Η άλλη άποψη


Υπάρχει, βέβαια, και ο αντίλογος που υποστηρίζει ότι η ενοποίηση μεγάλων εταιρειών δεν είναι απαραίτητα και εχθρός του ανταγωνισμού. Αυτή η αισιόδοξη (μένει να αποδειχθεί κατά πόσο είναι και ρεαλιστική) εκτίμηση πρεσβεύει ότι οι νέοι εταιρικοί αυτοί κολοσσοί που θα προκύψουν ενδέχεται να μην ωφελούν μονομερώς τους πελάτες τους, αλλά να προσφέρουν ολοκληρωμένα πακέτα υπηρεσιών που θα συνδυάζουν και θα καλύπτουν όλες τις ανάγκες: την τηλεφωνία (σταθερή και κινητή), το Διαδίκτυο και το περιεχόμενο. Στη συνέχεια, λένε οι «FT», σε συνδυασμό με τα έξυπνα λογισμικά που δημιουργούνται από τις τεχνολογικές εταιρείες, είναι δυνατόν να επιτρέψουν στους διαφημιστές να στοχεύουν στους πελάτες τους-καταναλωτές, είτε παρακολουθούν μια ταινία στην τηλεόραση είτε περιηγούνται στο Διαδίκτυο από τα κινητά τους τηλέφωνα.
ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ
Κλίντον και Τραμπ αντιμετωπίζουν με σκεπτικισμό τη συμφωνία
Η συγχώνευση της ισχυρότερης εταιρείας τηλεπικοινωνιών στις ΗΠΑ και του κολοσσού των μέσων μαζικής ενημέρωσης δεν έμεινε, όπως ήταν φυσικό, ασχολίαστο από τους διεκδικητές των επικείμενων αμερικανικών προεδρικών εκλογών.
Η συμφωνία της AT&T με την Time Warner αντιμετωπίστηκε με σκεπτικισμό τόσο από την υποψήφια των Δημοκρατικών Χίλαρι Κλίντον όσο και από τον Ρεπουμπλικανό Ντόναλντ Τραμπ.
Ο εκπρόσωπος της εκστρατείας της Χίλαρι Κλίντον δήλωσε ότι η συγχώνευση εγείρει «μια σειρά από ερωτήματα και ανησυχίες. Αλλά υπάρχουν ακόμα πολλές πληροφορίες που χρειάζεται να έχουμε προτού εξαγάγουμε οποιαδήποτε συμπεράσματα».
Ο Ντόναλντ Τραμπ, από την άλλη, κράτησε μια πιο σκληρή γραμμή και σε δήλωσή του υποστήριξε ότι ποτέ δεν θα εγκρίνει μια τέτοια συμφωνία και «θα σπάσει τα νέα ολιγοπώλια των ομίλων μέσων μαζικής ενημέρωσης».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ