Σε φουλ ρυθμούς κινείται το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) παρά τις συνεχιζόμενες διαπραγματεύσεις για τη δομή του νέου Υπερταμείου Αξιοποίησης της Περιουσίας, η οποία αποδεικνύεται δαιδαλώδης.
Στόχος του προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιου Πιτσιόρλα είναι να «τρέξουν» γρήγορα τα έργα και οι επενδύσεις που αναμένεται να συμβάλουν στην ανάπτυξη της οικονομίας αμέσως μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης.
Την ίδια ώρα η κυβέρνηση προτίθεται να «περάσει» ως προίκα στο νέο Υπερταμείο που δημιουργείται (στο πλαίσιο του τρίτου Μνημονίου) μια σειρά από «φιλέτα». Ανάμεσά τους η ΔΕΠΑ, τα ΕΛΠΕ, το 17% της ΔΕΗ, τα ΕΛΤΑ, τα υπόλοιπα λιμάνια και οι μαρίνες, καθώς και ο δεύτερος κύκλος αξιοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας. Ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος συμφώνησε ήδη με την τρόικα τη δομή του Ταμείου-γίγαντα, ενώ στις διαπραγματεύσεις του Χίλτον αυτή την εβδομάδα αναμένεται να «κλειδώσουν» και οι τελικές λεπτομέρειες της λειτουργίας του.
Βάζουν «χέρι» στις ΔΕΚΟ
Αυτά που γνωρίζουμε ως τώρα είναι ότι ευρωπαϊκοί θεσμοί θα ελέγχουν το «σούπερ» Ταμείο μέσω του Εποπτικού Συμβουλίου, το οποίο θα αποτελείται από πέντε μέλη. Τα τρία θα είναι Ελληνες που θα επιλεγούν από την κυβέρνηση και τα άλλα δύο Ελληνες ή ξένοι (το πιθανότερο) που θα επιλεγούν από την Ευρώπη και θα έχουν δικαίωμα βέτο για κάθε σημαντική απόφαση. Ενα από τα δύο πρόσωπα που θα επιλεγούν από το εξωτερικό θα αναλάβει πρόεδρος του Εποπτικού Συμβουλίου. Κάτω από το Εποπτικό θα λειτουργεί το Διοικητικό Συμβούλιο το οποίο θα υλοποιεί το πρόγραμμα των ιδιωτικοποιήσεων, ενώ ακόμη και το πρόσωπο του διευθύνοντος συμβούλου θα πρέπει να έχει την εμπιστοσύνη του Εποπτικού Συμβουλίου, δηλαδή των θεσμών.
Κάτω από τη μεγάλη ομπρέλα του Υπερταμείου θα ενταχθούν τέσσερις δομές: το υπάρχον Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ), η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) που προβλέπεται να αναδιαρθρωθεί, ένα νέο Ταμείο για την ιδιωτικοποίηση των ΔΕΚΟ (σε αυτό θα περάσουν μεταξύ άλλων τα ΕΛΤΑ) και, τέλος, το γνωστό μας Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας για τις τράπεζες. Μάλιστα οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι οι Θεσμοί θα έχουν λόγο και για τις διοικήσεις των ΔΕΚΟ που θα περνούν στο ειδικό ταμείο προς ιδιωτικοποίηση.
Το πρόγραμμα
Το σχέδιο που υλοποιεί ο κ. Πιτσιόρλας εστιάζεται στην ανάπτυξη των δύο μεγάλων λιμανιών (Πειραιάς – Θεσσαλονίκη) σε συνδυασμό με τον εκσυγχρονισμό και τη συντήρηση των σιδηροδρομικών γραμμών και των οδικών αξόνων. Ετσι, σε συνέργεια με το κολοσσιαίο ευρωπαϊκό εγχείρημα του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών, τα εμπορευματοκιβώτια που θα φτάνουν στα ελληνικά λιμάνια θα φορτώνονται κατευθείαν στη σιδηροδρομική γραμμή που θα οδηγεί στην καρδιά της Ευρώπης.
Ο πήχης για τα έσοδα της χρονιάς από το ΤΑΙΠΕΔ παραμένει ψηλά, στα 2,5 δισ. ευρώ.
Κομβικής σημασίας είναι ολοκλήρωση της μεταβίβασης του ΟΛΠ στην COSCO ως τον Ιούνιο, αφού πρώτα το θέμα περάσει από τη Βουλή. Παρά τις μεγάλες αντιδράσεις που υπήρξαν από τον υπουργό Ναυτιλίας ΘοδωρήΔρίτσα, το θέμα προχωρεί κανονικά. Παραλλήλως, μετά την τουριστική περίοδο, τον προσεχή Νοέμβριο, αναμένεται να παραδοθούν στην εταιρείαFraport τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια για να αρχίσουν τα έργα ανάπλασης και ανακαίνισης των υποδομών.
Το επόμενο στοίχημα του ΤΑΙΠΕΔ είναι να τρέξει εκ νέου ο διαγωνισμός για την πώληση των ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ (Rosco). Τα μηνύματα είναι ενθαρρυντικά, καθώς ήδη υπάρχει ενδιαφέρον από τους ιταλικούς και τους ρωσικούς σιδηροδρόμους αλλά και από την ίδια την κινεζική COSCO που βλέπει με νέο ενδιαφέρον το συνολικό εγχείρημα της διασύνδεσης του λιμένα με τη σιδηροτροχιά.
Την ίδια στιγμή η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ προχωρεί τη διαδικασία για την παράταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» η οποία λήγει το 2016, ενώ σε δεύτερο χρόνο θα εξεταστεί η πώληση του 30% των μετοχών του Δημοσίου.
Οσον αφορά το Ελληνικό, οι επιτελείς του ΤΑΙΠΕΔ θέλουν στις αρχές του 2017 να μπουν στον χώρο οι νικητές του διαγωνισμού για να αρχίσει η διαδικασία της ανάπλασης. Προηγουμένως, πέρα από τη μετακίνηση των εγκαταστάσεων που θα πρέπει να απομακρυνθούν από τον χώρο, η υπόθεση «Ελληνικό» θα πρέπει να περάσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο αλλά και το ΣΤΕ που θα κληθεί να εγκρίνει το χωροταξικό και τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
Καλά νέα φαίνεται ότι υπάρχουν για το σίριαλ του ΔΕΣΦΑ. Μετά τις αντιδράσεις της Κομισιόν ποσοστό 17% του διαχειριστή του συστήματος φυσικού αερίου θα πάει σε έναν άλλο επενδυτή (ενδιαφέρον έχει επιδείξει η ιταλική Snam) και η αζερική Socar θα περιοριστεί στο 49%.
Πιο συντηρητικά θα κινηθεί το ΤΑΙΠΕΔ στο θέμα του 10% της κυριότητας Δημοσίου στον ΟΤΕ. Τελικά αποφασίστηκε να δοθεί μόνο το μισό από αυτό το ποσοστό (5%), καθώς αν απομείνει στο Δημόσιο κάτω από 5% χάνονται ορισμένα δικαιώματα και πλεονεκτήματα που διατηρεί.
Η δέσμευση για την Εγνατία
Nέες τριβές Σπίρτζη – Πιτσιόρλα
Νέα διαφωνία ανέκυψε ανάμεσα στον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔΣτέργιο Πιτσιόρλα και στον υπουργό Υποδομών κ.Χρήστο Σπίρτζη. Μετά το θρίλερ της ιδιωτικοποίησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων η εστία έντασης ανάμεσα στις δύο πλευρές άναψε αυτή τη φορά με αφορμή τη μνημονιακή δέσμευση για την Εγνατία οδό.
Η δέσμευση για την Εγνατία
Nέες τριβές Σπίρτζη – Πιτσιόρλα
Νέα διαφωνία ανέκυψε ανάμεσα στον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔΣτέργιο Πιτσιόρλα και στον υπουργό Υποδομών κ.Χρήστο Σπίρτζη. Μετά το θρίλερ της ιδιωτικοποίησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων η εστία έντασης ανάμεσα στις δύο πλευρές άναψε αυτή τη φορά με αφορμή τη μνημονιακή δέσμευση για την Εγνατία οδό.
Σύμφωνα με πληροφορίες ο κ. Σπίρτζης δεν δέχεται το μοντέλο που προωθεί το ΤΑΙΠΕΔ και προβλέπει τη συντήρηση του έργου από ιδιώτη επενδυτή με την ταυτόχρονη κατασκευή σταθμών διοδίωνκαι Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ). Στελέχη του Ταμείου αντιτείνουν ότι πέρα από τη συμφωνία υπάρχει και η ανάγκη συντήρησης του δρόμου, η οποία προκύπτει από τις συνθήκες που επικρατούν σήμερα.
Ως προς αυτό εξηγούν ότι πρόκειται για ένα μεγαλόπνοο και σύνθετο έργο με κοιλαδογέφυρες και τούνελ που απαιτούν διαρκή συντήρηση.
Σχολιάζουν επίσης ότι οι νταλίκες από την Τουρκία κινούνται ακόμη χωρίς να πληρώνουν διόδια, ενώ όλοι οι οδηγοί που κινούνται στην Εγνατία οδό διανύουν πολλά χιλιόμετρα χωρίς να έχουν στη διάθεσή τους οργανωμένους χώρους για μια σύντομη στάση (ΣΕΑ).
Η υπόθεση θα μας απασχολήσει και στο μέλλον, καθώς μετά την επιλογή των συμβούλων σειρά έχει τώρα η προκήρυξη της 35ετούς παραχώρησης του δρόμου και των κάθετων αξόνων τον Σεπτέμβριο.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ



