Να αποχωρήσουν οι πρόσφυγες που βρίσκονται στο λιμάνι γίνεται προσπάθεια στον Πειραιά ώστε να μεταφερθούν σε δομές με πιο ανθρώπινες συνθήκες διαβίωσης, ενώ σε περίπου ένα μήνα θα τεθούν σε εφαρμογή έκτακτα μέτρα λόγω της εξόδου του Πάσχα.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, ως και την Τετάρτη η κατάσταση θα είναι δύσκολη στο μεγάλο λιμάνι όπου, βάσει επίσημης καταγραφής, βρίσκονται τουλάχιστον 5.000 πρόσφυγες και μετανάστες, ανάμεσά τους και πολλά παιδιά. Στόχος είναι μέσα σε διάστημα περίπου 10 ημερών να έχουν βρεθεί 8-10 χώροι φιλοξενίας ώστε σταδιακά να μεταφέρονται εκεί οι «εγκλωβισμένοι» πρόσφυγες του Πειραιά.
Γιατί διαλέγουν… την εθνική οδό
Αξίζει να σημειωθεί ότι περίπου 2.500-3.000 είναι στους χώρους αναμονής επιβατών που έχουν μετατραπεί σε κέντρα φιλοξενίας για διάστημα περίπου μίας εβδομάδας και δεν μετακινούνται περιμένοντας να έρθει η στιγμή που θα κατευθυνθούν προς την Ειδομένη και, όπως λένε, αισθάνονται «πιο ασφαλείς» που βρίσκονται μέσα σε πόλη ουσιαστικά.
Αρκετοί, έχοντας ενημερωθεί από συμπατριώτες τους που είναι ήδη σε άλλες δομές, γνωρίζουν πλέον η κάθε περιοχή πόσο μακριά ή κοντά είναι στον οδικό άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης – Ειδομένης και έτσι όταν αποφασίσουν να μπουν σε λεωφορεία επιδιώκουν να μπουν σε εκείνα που έχουν προορισμό δομή φιλοξενίας πλησίον της εθνικής οδού ώστε κάποια στιγμή -ενδεχομένως πιστεύοντας ότι θα ανοίξουν πάλι- να κινηθούν προς τα σύνορα με την πΓΔΜ.
Αποσυμφόρηση
Επιπλέον αποφασίστηκε τα πλοία που έχουν ναυλωθεί για να μεταφέρουν πρόσφυγες να μην κατευθύνονται στον Πειραιά αλλά να πηγαίνουν προς άλλα λιμάνια, όπως της Ελευσίνας. Το πρωί της Δευτέρας στην Ελευσίνα «έδεσε» το πλοίο «Ελ. Βενιζέλος» με 1.433 πρόσφυγες από τη Μυτιλήνη οι οποίοι σταδιακά επιβιβάστηκαν σε λεωφορεία που τους περίμεναν μπροστά στον καταπέλτη με προορισμό δομή φιλοξενίας στην Πιερία.
Αρχικά υπήρξε σκέψη να μετατραπεί ως χώρος παραμονής προσφύγων ένα παλιό εργοστάσιο ή άλλο σημείο στην περιοχή του Σκαραμαγκά -σε απόφαση του δημοτικού συμβουλίου Χαϊδαρίου αναφέρεται ότι υπήρξε το βράδυ της Παρασκευής 18 Μαρτίου επίσημη ενημέρωση από την κυβέρνηση για μεταφορά στο λιμάνι του Σκαραμαγκά σε προβλήτα δίπλα στον χώρο των ναυπηγείων-, ωστόσο η ιδέα αυτή δεν «προχώρησε» και έτσι αποφασίστηκε να κατευθυνθούν οι πρόσφυγες προς την Πιερία.
Όσο για τα πλοία που εκτελούν προγραμματισμένα δρομολόγια προς Πειραιά αυτά θα συνεχίσουν να μεταφέρουν πρόσφυγες αλλά σε περιορισμένο αριθμό ενώ σχετικά με τα ναυλωμένα εξετάζεται το ενδεχόμενο να κατευθύνονται και σε άλλα λιμάνια, όπως Λαυρίου, Βόλου, Καβάλας ή Θεσσαλονίκης.
Ένας άλλος χώρος, σύμφωνα με πληροφορίες, που τέθηκε προς σκέψη ήταν το Ολυμπιακό Κλειστό Γυμναστήριο της Άρσης Βαρών στη Νίκαια, ωστόσο έχει παραχωρηθεί με σύμβαση στο Πανεπιστήμιο Πειραιά για τις ανάγκες των μεταπτυχιακών φοιτητών ενώ απορρίφθηκε και χώρος στο Παπαστράτειο στον Πειραιά, καθώς στο παρακείμενο κολυμβητήριο αθλούνται πολλοί σύλλογοι με μικρά παιδιά. Ακόμη δεν έχει τεθεί θέμα μεταφοράς προσφύγων σε νησιά του Σαρωνικού.
Έτσι και με το δεδομένο ότι στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά έχει διατεθεί ήδη χώρος, στο Σχιστό, για τους πρόσφυγες αναζητούνται χώροι σε άλλα σημεία.
Ανακούφιση
Στο λιμάνι θα γίνει προσπάθεια σε συνεργασία με τη Μητρόπολη Πειραιά για παροχή μερίδων φαγητού ενώ θα τοποθετηθούν επιπλέον ντουσιέρες για την εξυπηρέτηση των προσφύγων ωστόσο, όπως έλεγαν εκπρόσωποι φορέων, αυτό δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να μετατραπούν οι χώροι αναμονής επιβατών σε μόνιμη δομή φιλοξενίας προσφύγων.
Μάλιστα κάποιοι δεν δίστασαν να βουτήξουν στα νερά του λιμανιού ωστόσο άμεσα βγήκαν καθώς λιμενικοί τους ενημέρωσαν πως απαγορεύεται διότι είναι ακατάλληλος χώρος για μπάνιο.
Επιπροσθέτως γίνεται προσπάθεια να υπάρχει και νυχτερινή βάρδια γιατρών στους χώρους του λιμανιού που βρίσκονται πρόσφυγες καθώς ειδικά τη νύχτα πολλά παιδιά έχουν εμφανίσει υψηλό πυρετό ή άλλα προβλήματα υγείας και χρειάζονται άμεσα εξέταση. Παράλληλα σε κατάσταση ετοιμότητας βρίσκεται καθημερινά το νοσοκομείο της Νίκαιας ώστε να μπορεί να δεχθεί πρόσφυγες που χρήζουν περίθαλψης.
Κυκλώματα και… μπάχαλο
Αναφορικά με τα «κυκλώματα» που δρούσαν κυρίως περιμετρικά του λιμανιού (σύμφωνα με μαρτυρίες επρόκειτο κυρίως για υπηκόους Αλβανίας) που έλεγαν στους πρόσφυγες να μη φύγουν από το λιμάνι γιατί μπορούσαν να τους μεταφέρουν και να τους «περάσουν» στα σύνορα τις τελευταίες ημέρες, το φαινόμενο έχει εκλείψει λόγω της έντονης παρουσίας λιμενικών.
Εν τω μεταξύ σε συνέντευξή του στο Star Channel ο δήμαρχος Πειραιά κ. Γιάννης Μώραλης έκανε λόγο για ένα «βελτιωμένο μπάχαλο» σε σχέση με το «αρχικό μπάχαλο».
Ο κ. Μώραλης τόνισε ακόμη ότι «μιλάμε για ανθρώπους και οι συνθήκες είναι απαράδεκτες. Είναι τρεις-τέσσερις αίθουσες φιλοξενίας του ΟΛΠ, οι οποίες χωρούν 3.000 ανθρώπους στεγασμένους. Αυτή τη στιγμή έχουμε 5.132 άτομα με τα σημερινά δεδομένα… Μιλώντας με τον υπουργό Ναυτιλίας κ. Δρίτσα και με τον αρχηγό του Λιμενικού, είναι κοινή διαπίστωση πως ο Πειραιάς δεν αντέχει για πολύ καιρό αυτή την κατάσταση. Ούτε το λιμάνι του Πειραιά αλλά και οι άνθρωποι αυτοί αυτές τις συνθήκες. Όταν βρέχει μένουν έξω, δεν έχουν κατάλληλη περίθαλψη, κατάλληλες συνθήκες υγιεινής».
Επιπλέον σημείωσε ότι «η πρώτη επιθυμία αυτών των ανθρώπων είναι να πάνε στην Ευρώπη. Η δεύτερη τους επιθυμία είναι να μην ενταχθούν στα Κέντρα Φιλοξενίας, να είναι κοντά στα σύνορα, όπως είναι η Ειδομένη όπου μπορούν να φύγουν, ή στον Πειραιά, για να μπορούν να είναι κοντά σε πόλεις ώστε να βρίσκουν τους ανθρώπους για να έχουν μια ενημέρωση και να επικοινωνούν με τις οικογένειές τους. Η τελευταία τακτική είναι ότι βάζουν τα λεωφορεία και τα πούλμαν στα καράβια και μπαίνουν κατευθείαν οι πρόσφυγες για να πάνε στα Ιωάννινα.
Ένα άλλο πρόβλημα είναι ότι υπάρχουν εσωτερικές διχόνοιες μεταξύ των διαφόρων λαών. Είδαμε τα επεισόδια στον Πειραιά μεταξύ Αφγανών και Σύρων δυο-τρεις ημέρες συνεχόμενες που μας ανησύχησαν ιδιαίτερα. Πολύ μεγάλα προβλήματα. Πρέπει να γίνει αντιληπτό πως πρόκειται για μια περιοχή που ανήκει και διοικείται από τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς και το Λιμενικό. Δεν έχει δικαιοδοσία ούτε η Ελληνική Αστυνομία, ούτε ο δήμος, ούτε η περιφέρεια. Αυτό είναι μια επιπλέον δυσκολία για τη δομή στον Πειραιά διότι δεν μπορούμε ούτε να καθαρίσουμε, ούτε να στήσουμε δομές».
Επιπροσθέτως σημείωσε ότι «δεν υπάρχει κεντρικός συντονισμός στο λιμάνι –στηριζόμαστε στη φιλοτιμία πολιτών, φορέων και ιδιωτικών εταιρειών».



