Η κρίση ιδεολογικής ταυτότητας είναι το βασικότερο πρόβλημα που έχει η Νέα Δημοκρατία, περίπου 42 χρόνια μετά την ίδρυσή της, καθώς η πλειονότητα των πολιτών, συμπεριλαμβανομένων και των ψηφοφόρων της, έχει διαφορετική εικόνα για την ταυτότητα του κόμματος αν και επιβιώνει ως συμπαγές κόμμα από τη μεταπολίτευση. Ουσιαστικά, το μεγαλύτερο μέρος της κοινής γνώμης δεν αντιλαμβάνεται ποιο είναι το ιδεολογικό στίγμα και ποια η ταυτότητά της ΝΔ, ένα θέμα που, κατά πολλούς, αναμένεται να απασχολήσει και το επικείμενο συνέδριο το τριήμερο 22-24 Απριλίου. Το ζήτημα της ταυτότητας και του στίγματος της ΝΔ αναδεικνύεται μέσα από μια άκρως ενδιαφέρουσα ανάλυση που έκανε η εταιρεία Prorata βάσει τριών ερευνών με θέμα το μέλλον της Κεντροδεξιάς, τις οποίες διενήργησε από τον Φεβρουάριο του 2015 έως τον Αύγουστο του 2015, και άλλων πέντε ερευνών για τις εσωκομματικές εκλογές της ΝΔ, από τον Οκτώβριο του 2015 έως τον Ιανουάριο του 2016.
Συντηρητικό κόμμα


Από την επεξεργασία των στοιχείων της ανάλυσης που παρουσιάστηκε προχθές το απόγευμα και έχει στη διάθεσή του το «Βήμα» προκύπτει ότι το μόνο ξεκάθαρο χαρακτηριστικό στην ταυτότητα της ΝΔ είναι ο φιλοευρωπαϊκός χαρακτήρας της. Η ευρωπαϊκή ταυτότητα είναι απολύτως σαφής στους ίδιους τους ψηφοφόρους της, ενώ για τους «αντιπάλους» η Νέα Δημοκρατία είναι ένα φιλοευρωπαϊκό αλλά ταυτόχρονα και συντηρητικό κόμμα. Για τους ψηφοφόρους της ΝΔ το κόμμα τους είναι φιλοευρωπαϊκό σε ποσοστό 43%, ενώ το 29% το χαρακτηρίζει περισσότερο φιλελεύθερο, το 17% συντηρητικό, το 7% αστικό και μόλις το 4% ως λαϊκό. Αντίθετα, για το σύνολο του πληθυσμού, η ΝΔ είναι ένα φιλοευρωπαϊκό κόμμα (32%) και συντηρητικό κόμμα (32%), μόλις το 19% τη θεωρεί φιλελεύθερη, ενώ το 5% κρίνει πως έχει λαϊκό στίγμα και το 12% δηλώνει ότι είναι αστικό κόμμα. Το πιο ενδιαφέρον στοιχείο της μελέτης που πραγματοποιήθηκε από αναλυτές της εταιρείας είναι πώς αυτοτοποθετούνται οι ψηφοφόροι της ΝΔ και που τοποθετούν το κόμμα τους στον άξονα Αριστερά – Δεξιά, με κλίμακα από το 0 έως το 10. Στο σύνολο του πληθυσμού, οι ερωτώμενοι σε ποσοστό 31% τοποθετούν τον εαυτό τους στο χώρο του Κέντρου, ενώ τη ΝΔ την τοποθετούν αρκετά δεξιά, με έμφαση στις κλίμακες (7-8-9), δηλαδή θεωρούν ότι έχει πολύ δεξιό στίγμα.
Στα δεξιά της Δεξιάς


Από την άλλη πλευρά, οι ψηφοφόροι της ΝΔ τοποθετούν τον εαυτό τους σε ποσοστό 28% στην άκρη της κλίμακας (10) και άρα θεωρούν –εν αντιθέσει με την κοινή γνώμη –ότι είναι πολύ πιο δεξιοί. Το 40% περίπου των νεοδημοκρατών θεωρεί ότι κινείται πέριξ του Κέντρου η ΝΔ. Παράλληλα, πλειοψηφεί με 25% η κατηγορία όσων ψηφοφόρων της ΝΔ θεωρούν ότι το κόμμα τους βρίσκεται στα άκρα δεξιά (10) της κλίμακας, ενώ το σύνολο του πληθυσμού εντάσσει την αξιωματική αντιπολίτευση μόλις με 5% σε αυτή τη θέση. Αξιοσημείωτο στοιχείο που προκύπτει από την επεξεργασία των μετρήσεων είναι ότι οι ψηφοφόροι της ΝΔ σε ποσοστό 14% πιστεύουν ότι βασικός κυβερνητικός εταίρος στο μέλλον μπορεί να είναι το Ποτάμι, ενώ το ΠαΣοΚ προτιμά το 9%. Επίσης, τον ΣΥΡΙΖΑ προτιμά το 4%, τη Χρυσή Αυγή το 2%, το 7% δεν επιθυμεί κανένα κόμμα για συνεργασία, ενώ ένα υψηλό ποσοστό 9% έχει απροσδιόριστη θέση «δεν ξέρω, δεν απαντώ». Ακόμη και στο ζήτημα της πολυσυζητημένης διεύρυνσης, το Ποτάμι και το ΠαΣοΚ εμφανίζονται οι χώροι από τους οποίους μπορεί να προσελκύσει στελέχη. Μάλιστα, το 12% των ψηφοφόρων της ΝΔ πιστεύουν ότι η ΝΔ πρέπει να προσελκύσει στελέχη από το Ποτάμι, ενώ το 9% από το ΠαΣοΚ. Σε ποσοστό 10% θεωρούν ότι δεν πρέπει να προσελκύσει από κανέναν χώρο και σε 10% ανέφεραν «δεν ξέρω, δεν απαντώ», ενώ από τον ΣΥΡΙΖΑ θέλει το 6% και από τους ΑΝΕΛ το 6%.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ