To προοίμιο ενός νέου γύρου ανελέητου πολέμου τιμών διαμορφώνεται αυτή την περίοδο στον τομέα του λιανεμπορίου.
Η ολοκλήρωση της εξαγοράς του Βερόπουλου από την Μετρό ΑΕ της οικογένειας Παντελιάδη (my market) –αποσκοπεί σε πωλήσεις 1,2 δισ. ευρώ στη διάρκεια του 2016 –και η επικείμενη, σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν, στρατηγική συμμαχία της Ι. & Σ. Σκλαβενίτη ΑΕ με τη Μαρινόπουλος ΑΕ δίνουν το στίγμα των εξελίξεων και των όσων πρόκειται να ακολουθήσουν ως το τέλος του χρόνου.
Παράλληλα ο μεγαλύτερος λιανέμπορος της ελληνικής αγοράς –με βάση τα στοιχεία του 2015 πλησίασε τα 2 δισ. ευρώ και με περίπου 350 καταστήματα -, η ΑΒ Βασιλόπουλος ΑΕ, συνεχίζει με περιφερειακές κινήσεις να ενισχύει το δίκτυό της (προ ημερών απέκτησε την Κανάκης ΑΕ στη Σαλαμίνα) και να τονίζει με ισχυρό τρόπο την παρουσία της στον πόλεμο τιμών που έτσι κι αλλιώς βρίσκεται σε εξέλιξη στην αγορά. Στη διάρκεια του 2016 σχεδιάζει να επενδύσει 100 εκατ. ευρώ.
Σχέδιο εξαγοράς


Η Μασούτης ΑΕ, με πωλήσεις περί τα 750 εκατ. ευρώ και 241 καταστήματα, βρίσκεται προ των πυλών της αγοράς της Αττικής –έχει τοποθετηθεί ήδη στην Εύβοια –και όλοι περιμένουν την είσοδό της με την εξαγορά κάποιας μεσαίου μεγέθους αλυσίδας που διαθέτει πάνω από 40 καταστήματα και πωλήσεις 60 – 70 εκατ. ευρώ, προκειμένου να παίξει με σοβαρούς όρους στον αναβαθμισμένο πλέον ανταγωνισμό της μεγαλύτερης περιφέρειας της ελληνικής αγοράς.
Επίσης αναμφισβήτητα ισχυρός παίκτης παραμένει και η γερμανική Lidl, η οποία συνεχίζει να επενδύει στην ελληνική αγορά –για το 2016 σκοπεύει να επενδύσει 100 εκατ. ευρώ.
Ο «αφανής εταίρος» και η δοκιμαζόμενη σχέση όλη την περίοδο της κρίσης είναι οι προμηθευτές. Στη διάρκεια των τελευταίων χρόνων πολλοί εξ αυτών σε αρκετές περιπτώσεις βρέθηκαν σε «κρίση πανικού».
Οι καθυστερήσεις των πληρωμών κυρίως από τη Μαρινόπουλος ΑΕ και τη Βερόπουλος έχουν πλέον καταγραφεί στην ιστορία του ελληνικού λιανεμπορίου. Και οι μάνατζερ των μεγάλων προμηθευτικών επιχειρήσεων –κυρίως των πολυεθνικών –αφού δέχθηκαν το πρώτο σοκ, είχαν τη δυνατότητα να αντιδράσουν περιορίζοντας την πιστωτική τους έκθεση, το μεγάλο όμως πρόβλημα το αντιμετώπισαν και σε έναν βαθμό το αντιμετωπίζουν ακόμη, κυρίως οι μικρές προμηθευτικές επιχειρήσεις, οι ιδιοκτήτες των οποίων πολλές φορές ένιωσαν να φεύγει το έδαφος κάτω από τα πόδια τους.
Αποπληρωμή οφειλών


Φαίνεται όμως ότι τα πράγματα εξομαλύνονται. Καταρχήν με την περίπτωση της Βερόπουλος, ο νέος ιδιοκτήτης έθεσε το θέμα της αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων οφειλών σε σύντομο χρονικό διάστημα «και στο ακέραιο» όπως είπε. Πρόκειται για περίπου 70 εκατ. ευρώ. Αλλά και στην περίπτωση της Μαρινόπουλος, οι κ.κ. Δημήτρης και Γιώργος Μαρινόπουλος –οι γιοι του κ. Λεωνίδα Μαρινόπουλου –που έχουν αναλάβει πλέον τις τύχες της οικογενειακής επιχείρησης, σκοπεύουν εντός των προσεχών μηνών να δρομολογήσουν την εξομάλυνση των σχέσεών τους με τους προμηθευτές. Πρόκειται για εκπροσώπους της τέταρτης επιχειρηματικής γενιάς της οικογένειας Μαρινόπουλου, χαμηλών τόνων, αλλά με εξαιρετικό επαγγελματικό προφίλ, λένε όσοι τους γνωρίζουν, υπήρξαν για χρόνια από τα κορυφαία στελέχη της Famar, ανέλαβαν να διασώσουν την επιχειρηματική αξιοπιστία της οικογένειας και να επανακαθορίσουν τον ρόλο της Μαρινόπουλος ΑΕ. Το κύριο μέλημά τους αυτή την περίοδο, λένε πηγές της αγοράς, είναι ο επαναπροσδιορισμός και ιδιαίτερα η ομαλοποίηση των σχέσεων της εταιρείας με τους προμηθευτές της.
Κλίμα εμπιστοσύνης


Σε αυτό το πλαίσιο έγινε και η συμφωνία με τη Ι. & Σ. Σκλαβενίτης ΑΕ. Σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Βήματος», η συμφωνία ήταν ξαφνική και έκλεισε μέσα σε λίγες ημέρες, αποδεικνύοντας ένα ισχυρό κλίμα εμπιστοσύνης μεταξύ των δύο οικογενειών –της οικογένειας Σπύρου Σκλαβενίτη και της οικογένειας Λεωνίδα Μαρινόπουλου.
Πηγές που είναι σε θέση να γνωρίζουν έλεγαν πως με την ολοκλήρωσή της όλοι θα είναι κερδισμένοι, κατ’ αρχήν οι δύο συμβαλλόμενοι, δεύτερον οι τράπεζες και τρίτον, οι προμηθευτές της Μαρινόπουλος, των οποίων η αποπληρωμή θα εξομαλυνθεί, δεδομένου ότι στα ταμεία της Μαρινόπουλος ΑΕ «θα μπουν πολλά κεφάλαια», όπως τόνισαν χαρακτηριστικά. Και συμπληρώνουν ότι τα χρήματα που θα δώσει η οικογένεια Σκλαβενίτη είναι μόνο το ένα κανάλι χρηματοδότησης της Μαρινόπουλος ΑΕ, θα υπάρξει τραπεζικός δανεισμός, αλλά και το αντίτιμο της πώλησης των παγίων στοιχείων των 33 υπερμάρκετ που θα περάσουν στη νέα κοινή εταιρεία.
Ως εκ τούτου, η Μαρινόπουλος ΑΕ θα επιλύσει τα σοβαρά προβλήματα ρευστότητας που αντιμετωπίζει. Διευθύνων σύμβουλος της νέας εταιρείας θα αναλάβει ένας εκ των τριών αδελφών Σκλαβενίτη (Μαρίας, Γεράσιμου και Στέλιου) οι οποίοι σήμερα ασκούν τη διοίκηση της Ι. & Σ. Σκλαβενίτη AEE. Δεδομένου ότι δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο, όπως λέγεται χαρακτηριστικά, όλες οι διαδικασίες πρόκειται να τρέξουν πάρα πολύ γρήγορα και εκτιμάται ότι σε διάστημα δύο μηνών θα έχουν ολοκληρωθεί.
Αξίζει να σημειωθεί ότι για τον όμιλο Σκλαβενίτη η τελευταία εξέλιξη είναι εξαιρετική, σημειώνουν οι πηγές της αγοράς, δεδομένου ότι πλέον εκτιμάται πως οι πωλήσεις του εφέτος θα υπερβούν τα 2 δισ. ευρώ διεκδικώντας την πρώτη θέση στον κλάδο, ενώ παράλληλα διαμορφώνεται το πλαίσιο μιας νέας –εν δυνάμει –συμμαχίας με μία από τις κορυφαίες αλυσίδες του ελληνικού λιανεμπορίου. Πρόσφατες μεγάλες εξαγορές της είναι η Χαλκιαδάκης ΑΕ και η Μάκρο ΑΕ.


Ισορροπία τρόμου
Επιταχύνεται η συγκέντρωση στο λιανεμπόριο

Οι κινήσεις στην αγορά διαμορφώνουν πλέον μια «ισορροπία του τρόμου» με προφανή θύματα τις μεσαίου και μικρότερου μεγέθους αλυσίδες σουπερμάρκετ.
Οι εξελίξεις των τελευταίων μηνών επιταχύνουν με εντυπωσιακό τρόπο τη συγκέντρωση της αγοράς και όλοι πλέον θεωρούν πως το νέο τοπίο του ελληνικού λιανεμπορίου δεν θα μοιάζει σε τίποτε με αυτό που υπήρχε πριν από την κρίση.
Μια ομάδα πανίσχυρων λιανεμπορικών επιχειρήσεων αξιοποιώντας την περίοδο της κρίσης θα έχει κατορθώσει να ελέγξει την ελληνική αγορά και στην καλύτερη περίπτωση θα έχουν απομείνει και ορισμένες περιφερειακές ισχυρές μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις.
Προτού όμως η αγορά οδηγηθεί σε αυτή την κατάληξη, θα έχει μεσολαβήσει μια νέα φάση, την οποία ο κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης, διευθύνων σύμβουλος της Μετρό ΑΕ, περιέγραψε αρκετά γλαφυρά την περασμένη Πέμπτη, δεδομένου ότι η αγορά συγκεντρώνεται και ταυτόχρονα συρρικνώνεται,γεγονός όμως που θα έχει θύματα τους μικρότερους –δεν υπάρχει χώρος σε αυτή την αγορά για όλους τους παίκτες. «Το έχουμε δει και σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές» είπε χαρακτηριστικά.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ