«Όλα αυτά που γίνονται τορπιλίζουν τη μεγάλη προσπάθεια που γίνεται για να επιτευχθεί το υψηλότερο δυνατό τίμημα για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του ΟΛΠ» σημειώνουν πηγές του ΤΑΙΠΕΔ προς το «Βήμα» αναφορικά με το αποτέλεσμα της χθεσινής συνεδρίασης του Διοικητικού Συμβουλίου του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς εκφράζοντας παράλληλα προβληματισμό για το «ποια συμφέροντα εξυπηρετούν και από πού υποκινούνται».


Πάντως, διαβεβαίωναν, ότι η διαδικασία της ιδιωτικοποίησης προχωρά κανονικά, στέλνοντας μήνυμα προς πολλούς αποδέκτες πως ήταν εξ αρχής γνωστό σε όλους ότι η συνέλευση των μετόχων του Οργανισμού είναι αρμόδια να εγκρίνει ή να απορρίψει την Σύμβαση Παραχώρισης την οποία συνέταξαν τα αρμόδια υπουργεία και όχι το ΤΑΙΠΕΔ που παρείχε απλά την τεχνική βοήθεια.
Υπενθυμίζεται ότι ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Θοδωρής Δρίτσας είχε αφήσει αιχμές κατά του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου αναφορικά με το ότι κατατέθηκε μόνο μια προσφορά (από την Cosco) λέγοντας ότι«τη διαγωνιστική διαδικασία και την ευθύνη της, την έχει το ΤΑΙΠΕΔ. Νομίζω ότι καλό θα ήταν το ΤΑΙΠΕΔ να απαντήσει σε αυτό. Πάντως, εκείνο που μπορούμε πραγματικά να σχολιάσουμε είναι ότι, το να είναι μία μόνο προσφορά για ένα διεθνή διαγωνισμό, δεν είναι ότι καλύτερο».
Σύμφωνα με πληροφορίες η Cosco αναμένεται έως την Τετάρτη 20 Ιανουαρίου να έχει καταθέσει τη νέα βελτιωμένη προσφορά, όπως έχει ζητήσει το ΤΑΙΠΕΔ.
Πιθανότατα, όπως αναφέρουν οι ίδιες πληροφορίες, η πλευρά της κινεζικής εταιρείας να ζητήσει παράταση δύο τριών ημερών, ενώ την ίδια στιγμή στελέχη της, εμφανίζονται προβληματισμένα με αφορμή τη κίνηση της πλειοψηφίας των μελών του Δ.Σ. του ΟΛΠ, που ζητούν αναδιαπραγμάτευση της σύμβασης παραχώρησης και τονίζουν ότισύμφωνα με τα στοιχεία της αλληλογραφίας μεταξύ ΟΛΠ και ελληνικού δημοσίου, δεν έχει τηρηθεί η προβλεπόμενη διαδικασία.
Αυτό που επικαλούνται κάποια από τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΛΠ είναι ότι το ΤΑΙΠΕΔ δεν προχώρησε σε διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους φορείς για την εν λόγω σύμβαση.

Επίσης αποφασίστηκε η διεύρυνση σχετικής επιτροπής που είχε δημιουργηθεί το 2014 για το θέμα αυτό, ενώ ζητείται από το ΤΑΙΠΕΔ και τα εμπλεκόμενα υπουργεία αναδιαπραγμάτευση της εν λόγω σύμβασης και αν εγκρίνεται η τροποποίησή της, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 15.

Ενδεικτικό του κλίματος πάντως που έχει διαμορφωθεί και εντός του ΟΛΠ είναι το γεγονός ότι ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού δεν ψήφισε και απείχε της διαδικασίας.
Παράλληλα η διάσταση απόψεων μεταξύ ΟΛΠ και ΤΑΙΠΕΔ φαίνεται από το γεγονός ότι ο εκπρόσωπος του Ταμείου στο Δ.Σ. του Οργανισμού, που ήταν αρνητικός, φέρεται να ανέφερε ότι έως τώρα με τη σύμβαση παραχώρησης έχει τηρηθεί όλη η νομιμότητα από τα συναρμόδια υπουργεία.
Από την πλευρά του υπουργείου Ναυτιλίας μεταφέρεται η άποψη ότι
ησύμβαση παραχώρησης σε επίπεδο κυβέρνησης έχει ολοκληρωθεί και πηγές τόνισαν ότι υπάρχουν περιθώρια αλλαγών, αλλά θα είναι τέτοια που δεν πρόκειται να επηρεάσουν την οικονομική προσφορά. Η σύμβαση παραχώρησης αναμένεται να εγκριθεί από τους μετόχους του ΟΛΠ αλλά και τη Βουλή.
Σύμφωνα πάντως με κύκλους της κινεζικής πλευράς, ηCoscoφαίνεται διατεθειμένη να βελτιώσει την προσφορά της και να δώσει τίμημα πολύ καλύτερο από την αξία της εισηγμένης .Η χρηματιστηριακή αξία του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς ανέρχεται σήμερα στα 364 εκατ.ευρώ.
Ήδη η κινεζική εταιρεία έχει δεσμευτεί για επενδύσεις ύψους 350 εκατομμυρίων ευρώ στο λιμάνι του Πειραιά πέραν από αυτά που καταβάλλει για την αγορά των μετοχών. Υπενθυμίζεται επίσης ότι η εταιρεία αυτή τη στιγμή πραγματοποιεί έργα στο δυτικό τμήμα του λιμανιού 230 εκατομμυρίων ευρώ ενώ έχει προχωρήσει και σε επενδύσεις την προηγούμενη εξαετία στις προβλήτες που διαχειρίζεται ήδη που αγγίζουν περίπου το ποσό των 500 εκατ. ευρώ.
Κύκλοι της λιμενικής αγοράς σχολιάζοντας το γεγονός ότι μόνο μία εταιρεία εξέφρασε ενδιαφέρον για την αγορά του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του ΟΛΠ ανέφεραν ότι αυτή τη στιγμή ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά έχει δημιουργήσει μια συγκεκριμένη υπεραξία στο λιμάνι μεγιστοποιώντας στο καλύτερο βαθμό τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στον προβλήτα ΙΙ και ΙΙΙ σε σχέση με την προβλήτα Ι που διαχειρίζεται ο ΟΛΠ. Επίσης τόνισαν ότι καμία εταιρεία δεν θα ήθελε να μπει σε ένα κομμάτι που ήδη το διαχειρίζονται οι Κινέζοι.
Επιχειρηματικοί παράγοντες αναφέρουν ότι η έκβαση της προσπάθειας για την παραχώρηση των μετοχών του λιμανιού του Πειραιά στους Κινέζους θα κρίνει όχι μόνο τη συγκεκριμένη ιδιωτικοποίηση, αλλά και το ευρύτερο επενδυτικό κλίμα για τη χώρα.
Σύμφωνα με πληροφορίες τα όρια αναφορικά με τη βελτιωτική προσφορά που θα καταθέσει ηCoscoέχουν ήδη προαποφασισθεί από το ΤΑΙΠΕΔ σε συνεργασία με τα εμπλεκόμενα υπουργεία ενώη δανικήAPMTerminalsκαι τηνICTSαπό τις Φιλιππίνες φέρεται να επιδεικνύουν ενδιαφέρον για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Από τη στιγμή που θα υποβληθεί η βελτιωμένη προσφορά και γίνει αποδεκτή από τα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ και την κυβέρνηση, θα ακολουθηθεί από εκεί και πέρα μια διαδικασία προαπαιτούμενων όπως η έγκριση της σύμβασης παραχώρησης από το ελεγκτικό συνέδριο από την επιτροπή ανταγωνισμού και τη βουλή.
Eν τω μεταξύ εντολή για διαχειριστικό έλεγχο επι όλων των οικονομικών στοιχείων και φορολογικών θεμάτων στην Ένωση Λιμένος Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ) δόθηκε σύμφωνα με πληροφορίες, από τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΛΠ. Ο διαχειριστικός έλεγχος για τα οικονομικά πεπραγμένα θα γίνει από ανεξάρτητο ορκωτό λογιστή