Κάτω από διαφορετικές συνθήκες ο μήνας που διανύουμε θα ήταν περίοδος γιορτής για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία: οι πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων στη γηραιά ήπειρο το χρονικό διάστημα Ιανουαρίου – Αυγούστου ξεπέρασαν κάθε προσδοκία οδηγώντας στην αναθεώρηση προς τα πάνω των προβλέψεων για τις ετήσιες πωλήσεις το 2015.
Στη Φρανκφούρτη μία ακόμη διεθνής έκθεση σε εξέλιξη αποδείκνυε ότι η τεχνολογία είναι άτρωτη σε βαθμό που έφτασε να κινδυνεύει μόνο από τον εαυτό της.
Και ξαφνικά ήρθε η απόδειξη. Αυτό που ο κόσμος ονομάζει «σκάνδαλο VW» και αφορά τις εκτός των προβλεπόμενων ορίων εκπομπές ρύπων σε 11 εκατομμύρια αυτοκίνητα με πετρελαιοκινητήρες, έθεσε δικαίως υπό αμφισβήτηση την επιχειρηματική ηθική του μεγαλύτερου σε μέγεθος ευρωπαϊκού ομίλου αυτοκινητοβιομηχανιών.
Τα ερωτήματα που εγείρονται είναι πολλά αλλά η μόνη σίγουρη απάντηση είναι ότι αντίστοιχες παράνομες πρακτικές πλήττουν την αξιοπιστία ολόκληρου του κλάδου, ο οποίος καλείται πλέον να αντιμετωπίσει τα αποτελέσματα της ραγδαίας ανάπτυξης που ο ίδιος προκάλεσε τις τελευταίες δεκαετίες.
Δεν αρκεί πια να αναζητεί πειστικές δικαιολογίες προτάσσοντας τον ρόλο του ανταγωνισμού, την παγκοσμιοποίηση των προϊόντων και τους εμπορικούς στόχους ελπίζοντας ότι οι αθέμιτες πρακτικές του θα μείνουν στο σκοτάδι.
Και δεν αρκούν οι «θυσίες» των εκατομμυριούχων managers που αναλαμβάνουν την ευθύνη, ζητώντας συγγνώμη για το λάθος που ασφαλώς δεν ήταν «ανθρώπινο».
Κάποτε τα ταμπού στην αυτοκινητοβιομηχανία αφορούσαν μόνο τον παράγοντα «ασφάλεια». Σήμερα τα δεδομένα έχουν αλλάξει και αν οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν καταλάβουν σύντομα ότι θα πρέπει να σταματήσουν την πρακτική της εξαπάτησης στο όνομα του κέρδους, τότε η εμπιστοσύνη των καταναλωτών δεν θα ανακτηθεί ποτέ.
Δίπλα στα εκατοντάδες μοντέλα που γράφουν ιστορία, θα γράφεται μια άλλη ιστορία για μικρές ή μεγάλες απάτες που δημοσιοποιήθηκαν και άλλαξαν τη ροή των πραγμάτων.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι κανείς από όσους παρακολουθούν την αυτοκινητοβιομηχανία «από μέσα» δεν έπεσε από τα σύννεφα. Γι’ αυτό και όλοι πλέον βρίσκονται στο στόχαστρο των αρμόδιων αρχών σπεύδοντας να δηλώσουν ανοιχτοί σε κάθε έλεγχο.
Αναμφισβήτητα επίσης αυτό δεν είναι το πρώτο πλήγμα για το κύρος της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ας ευχηθούμε
ότι θα είναι από τα τελευταία, αν και δεν στοιχηματίζω σε αυτό.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ