Ακόμη πιο αφιλόξενο γίνεται το ευρωπαϊκό ηλεκτρονικό περιβάλλον για την Google καθώς ήρθε η σειρά της Γερμανίας να της επιστήσει την προσοχή σχετικά με την πολιτική συλλογής προσωπικών δεδομένων των χρηστών που ακολουθεί από τον Μάρτιο του 2012. Η επιτροπή προστασίας δεδομένων και ελευθερίας της πληροφόρησης του Αμβούργου έκρινε ότι τα στοιχεία που συλλέγει ο γίγαντας του Διαδικτύου μέσω των λογαριασμών των χρηστών του στα διάφορα προϊόντα του (Google Search, Gmail, Google Maps, YouTube κ.ά.) είναι ικανά να δημιουργήσουν προφίλ ακριβείας σε ευαίσθητους τομείς της προσωπικής τους ζωής, κάτι που αποτελεί ξεκάθαρη και απαράδεκτη παραβίαση της ιδιωτικότητάς τους.
Παρά το γεγονός ότι η εταιρεία διατείνεται ότι τα στοιχεία αυτά συλλέγονται για διαφημιστικούς σκοπούς και δεν διατίθενται σε κανέναν, η Ευρώπη μοιάζει εξαιρετικά δύσπιστη. «Η Google μπορεί ακόμα και να εξάγει το κοινωνικό και το οικονομικό status κάθε χρήστη, να διακρίνει τον σεξουαλικό του προσανατολισμό και τις σχέσεις του, να βρει πού συχνάζει και με ποιους» τονίζει στην επίσημη ανακοίνωσή του ο επικεφαλής της επιτροπής, Γιοχάνες Κασπάρ. Ο γερμανός επίτροπος για θέματα απορρήτου διέταξε την αμερικανική εταιρεία να εξασφαλίσει ότι θα έγκειται στην ευχέρεια των χρηστών να ελέγχουν και να αποφασίζουν εάν και σε τι βαθμό επιθυμούν να ομαδοποιούνται τα προσωπικά τους δεδομένα, να γίνονται αντικείμενο επεξεργασίας και ανάλυσης από την Google.
Η ρυθμιστική αρχή του Αμβούργου εκπροσωπεί τη Γερμανία σε μια εξαμελή ευρωπαϊκή επιτροπή που συστήθηκε ειδικά για να εξετάσει την πολιτική προσωπικών δεδομένων του διαδικτυακού κολοσσού στην Ευρώπη, με απώτερο σκοπό την υιοθέτηση μιας κοινής στάσης απέναντι στη συλλογή στοιχείων από τη δραστηριότητα των χρηστών στο τεράστιο δίκτυο υπηρεσιών της εταιρείας. Δύο και πλέον χρόνια μετά, η γερμανική επιτροπή εκτιμά ότι «η συλλογή δεν δικαιολογείται από τη γερμανική, αλλά ούτε και την ευρωπαϊκή, νομοθεσία» ενώ «αναφορικά με τον συνδυασμό και την ομαδοποίηση των δεδομένων, η Google δεν έχει δείξει καμία διάθεση συμμόρφωσης με τους κείμενους ευρωπαϊκούς κανονισμούς και αρνείται να βελτιώσει τη δυνατότητα ελέγχου από πλευράς χρηστών».


Πρόστιμα από Γαλλία και Ισπανία

Αυτό είναι μόνο το τελευταίο επεισόδιο στο σίριαλ μεταξύ των ευρωπαϊκών ρυθμιστικών αρχών και του αμερικανικού κολοσσού του Διαδικτύου. Η εταιρεία βρίσκεται σε στενή παρακολούθηση από τις επιτροπές προστασίας προσωπικών δεδομένων πολλών χωρών μετά την απόφασή της τον Ιανουάριο του 2012 να ενοποιήσει τις πολιτικές απορρήτου των προϊόντων της.
Στην αρχή του έτους, η γαλλική υπηρεσία προστασίας προσωπικών δεδομένων, CNIL, επέβαλε πρόστιμο στην Google πάνω από 150.000 ευρώ για παραβιάσεις του απορρήτου των χρηστών – ίσως το υψηλότερο πρόστιμο που έχει εκδώσει ποτέ. Και δεν είναι η μόνη αφού και άλλες ευρωπαϊκές Αρχές έχουν προσπαθήσει να επαναφέρουν στην τάξη τον τεχνολογικό κολοσσό. Τον Δεκέμβριο του 2013 η Ισπανία για τον ίδιο λόγο χρέωσε την εταιρεία με πρόστιμο 900.000 ευρώ, ενώ οι υποθέσεις εκκρεμούν στην Ιταλία και στη Βρετανία. Από την πλευρά της η Google στο άκουσμα της οδηγίας της γερμανικής επιτροπής μέσω του εκπροσώπου της δήλωσε ότι έχει «εμπλακεί πλήρως με την Αρχή Προστασίας Δεδομένων του Αμβούργου σε όλη αυτή τη διαδικασία για να εξηγήσουμε την πολιτική απορρήτου μας και πώς μας επιτρέπει να δημιουργήσουμε απλούστερες, πιο αποτελεσματικές υπηρεσίες. Επί του παρόντος προσπαθούμε να καθορίσουμε ποια θα είναι τα μελλοντικά μας βήματα».


Ο μυστικός αλγόριθμος

Φαίνεται, ωστόσο, πως είναι επιτακτική μια δικαστική απόφαση προκειμένου να συμμορφωθεί η τεχνολογική εταιρεία με την ευρωπαϊκή νομοθεσία και τους κανόνες που αφορούν την προστασία του απορρήτου των χρηστών. Μόλις τον περασμένο Μάιο ευρωπαϊκό δικαστήριο επέβαλε στην Google να δέχεται αιτήσεις από άτομα που επιθυμούν να διαγράφονται παρωχημένες ή άσχετες πληροφορίες σχετικά με τις αναζητήσεις τους και τη δραστηριότητά τους στο δίκτυό της. Είναι, ωστόσο, απορίας άξιον αν αυτές οι ποινές των εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ που επιβάλλονται είναι σε θέση να επηρεάσουν και κυρίως να αναγκάσουν σε συμμόρφωση μια εταιρεία με έσοδα που ξεπερνούν τα 15 δισ. δολάρια ανά τρίμηνο!
Οι κακές γλώσσες, πάντως, υποστηρίζουν ότι η τελευταία αυτή κίνηση της Γερμανίας είναι ακόμα μια προσπάθεια να «στριμώξει» την Google ώστε να αποκαλύψει περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με τον μυστικό αλγόριθμο, που βρίσκεται πίσω από τη μηχανή αναζήτησης της εταιρείας την οποία χρησιμοποιεί σχεδόν το 90% των χρηστών του Διαδικτύου.

HeliosPlus