Η εμφάνισή του επιβλητική. Ο Ντένις Ματσούεφ είναι πανύψηλος και μάλλον εύσωμος. Ο σωματότυπός του, όμως, κάθε άλλο παρά τον εμποδίζει να κινείται με χάρη χορευτή. Το απέδειξε στο φινάλε του Δεύτερου Κοντσέρτου για πιάνο και ορχήστρα του Τσαϊκόφσκι που ερμήνευσε την Κυριακή 28 Σεπτεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με τη συνοδεία της Συμφωνικής του Λονδίνου υπό τον σουπερστάρ του πόντιουμ Βαλέρι Γκέργκιεφ. Με μια εντυπωσιακή κίνηση του σώματος, «εκτινάχθηκε» από το κάθισμα του πιάνου μπροστά από την Ορχήστρα προτού στραφεί στο κοινό για να δεχτεί το ολόθερμο χειροκρότημα και τις ιαχές ενθουσιασμού που ήρθαν να το συνοδεύσουν.
Ο 39χρονος Ματσούεφ –η «σιβηριανή αρκούδα» όπως τον αποκαλούν χαϊδευτικά οι φίλοι του –είναι γνωστός στους φιλόμουσους της πρωτεύουσας από τις προηγούμενες εμφανίσεις του τόσο στο Μέγαρο όσο και στο Ηρώδειο, κατά κανόνα σε έργα ρώσων συνθετών. Στην ακμή του, πλέον, ως ερμηνευτής, ο γεννημένος στο Ιρκούτσκ της πρώην Σοβιετικής Ενωσης πιανίστας έκανε μια συναρπαστική επίδειξη δεξιοτεχνίας, σκηνικής άνεσης, μουσικότητας και απόλυτου ελέγχου του ήχου του.
Ο Τσαϊκόφσκι, άλλωστε, είναι ένας από τους συνθέτες που έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην καριέρα του. Το πρώτο βραβείο στον διαγωνισμό που φέρει το όνομα του ρώσου συνθέτη, το οποίο κέρδισε ο Ματσούεφ το 1998 παίζοντας στη Μεγάλη Αίθουσα του ιστορικού Ωδείου της Μόσχας, στάθηκε πραγματικό σημείο καμπής αφού του άνοιξε διάπλατα την πόρτα μιας λαμπερής διεθνούς σταδιοδρομίας.
Την επόμενη δεκαετία, ο πιανίστας με τα σγουρά μαλλιά και την παιδική, σχεδόν, φυσιογνωμία που έρχεται σε χαριτωμένη αντίθεση με τον σωματώδη τύπο του, εμφανίστηκε στις μεγαλύτερες αίθουσες συναυλιών. Συνεργάστηκε με κορυφαίες ορχήστρες και μαέστρους και γνώρισε την καθολική αποδοχή της κριτικής. Χαρακτηριστική, μεταξύ πολλών άλλων, η άποψη της εφημερίδας «Los Angeles Times» που αποκάλεσε τον Ματσούεφ «βιρτουόζο που ακολουθεί την παράδοση του Γκίλελς, του Ρίχτερ και του Χόροβιτς».
Στη νέα του αθηναϊκή εμφάνιση ο Ματσούεφ έδειξε να απολαμβάνει τον ενθουσιασμό του κοινού της κατάμεστης αίθουσας «Χρήστος Λαμπράκης» του Μεγάρου. Μας χάρισε, μάλιστα, και ένα ανκόρ: το γοητευτικό «Μουσικό Κουτί» του ρώσου συνθέτη Ανατόλι Λιάντοφ, το οποίο αγαπά να ερμηνεύει στις ανά τον κόσμο εμφανίσεις του. Στο διάλειμμα της συναυλίας, δε, με εμφανή ικανοποίηση και πλατύ χαμόγελο δέχτηκε συγχαρητήρια και υπέγραψε αυτόγραφα σε όσους έσπευσαν να τον χαιρετήσουν.
Πρόγραμμα αμιγώς ρωσικό
Στο πλαίσιο του αμιγώς ρωσικού προγράμματος, η βραδιά περιλάμβανε επίσης την Πρώτη (επονομαζόμενη «Κλασική») και την Πέμπτη Συμφωνία του Προκόφιεφ. Πρέσβης του ρεπερτορίου της χώρας του διεθνώς, ο 61χρονος Γκέργκιεφ, ο οποίος από το 2007 κατέχει τη θέση του Βασικού Αρχιμουσικού της Συμφωνικής Ορχήστρας του Λονδίνου, διηύθυνε κρατώντας αντί της κλασικής μπαγκέτας μια… οδοντογλυφίδα, πράγμα το οποίο άλλωστε συνηθίζει στις συναυλίες του.
Ο ρώσος μαέστρος θεωρείται κορυφαίος ερμηνευτής του Προκόφιεφ και έχει ηχογραφήσει το σύνολο των συμφωνιών του με την LSO. Η φράση του κριτικού της «Guardian» στο οπισθόφυλλο της εν λόγω κασετίνας, σύμφωνα με την οποία «ο Γκέργκιεφ κάνει τους μουσικούς της Συμφωνικής του Λονδίνου να μοιάζουν ιδανικοί ερμηνευτές γι’ αυτό το ρεπερτόριο», θα μπορούσε να αποδώσει εξίσου το ηχητικό αποτέλεσμα της αθηναϊκής συναυλίας του συνόλου. Από το ξεκίνημα ενός μεγάλου ταξιδιού («Κλασική») ως την κορωνίδα της συμφωνικής δημιουργίας του συνθέτη (Πέμπτη), η βραδιά σήμανε ένα άκρως εντυπωσιακό ξεκίνημα για τη νέα σεζόν του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
HeliosPlus



